افزایش ظرفیت پیمایش خودرو برقی با نیمه رسانای جدید بوش

شرکت آلمانی بوش به‌تازگی از یک نیمه‌رسانای جدید رونمایی کرده که می‌تواند رسانای بهتری برای جریان الکتریسیته باشد و شعاع حرکتی خودروها را افزایش دهد.

نگرانی درباره‌ی شعاع حرکتی محدود خودروهای الکتریکی، همچنان دلیل عمده‌ی عدم استقبال اغلب مشتریان از خودروهای الکتریکی است. شرکت بوش که تحقیقات گسترده‌ای در زمینه‌ی ساخت پیشرانه‌های الکتریکی انجام داده، به‌تازگی از آخرین دستاورد خود که می‌تواند نگرانی پیرامون ظرفیت محدود باتری و شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی را تاحدودی بهبود بخشد، پرده‌برداری کرده؛ این دستاورد یک نیمه‌رسانای جدید است. در خودروهای مدرن امروزی از نیمه‌رساناها برای موارد بی‌شماری استفاده می‌شود. در این نیمه رسانای جدید اتم‌های کربن در ترکیب با سیلیکون تولید سیلیکون کارباید کرده که می‌تواند رسانای بهتری برای جریان الکتریسیته باشد.

بهبود رسانایی می‌تواند سبب بهبود انتقال الکتریسیته به دیگر قسمت‌های خودرو شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اجزای الکترونیکی اشاره کرد. این بدان معنا است که یک خودروی الکتریکی می‌تواند در یک لحظه به‌جای استفاده از انرژی باتری‌ها برای به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی خودرو و لوازم اضافی نظیر برف پاک‌کن‌ها از آن به‌طور خاص برای به‌کارگیری موتورهای الکتریکی پیشرانه استفاده کند. براساس ادعای بوش، این نیمه‌رسانای جدید می‌تواند شعاع حرکتی خودروها را تا حدود ۶٪ ارتقا بخشد.

برای آنکه این میزان بهبود قابل درک شود، شورولت بولت الکتریکی مدل ۲۰۲۰ را در نظر بگیرید که شعاع حرکت آن نسبت به مدل پیشین با ۲۵ کیلومتر بهبود، به ۴۱۷ کیلومتر با هر بار شارژ رسیده است. با استفاده از این نیمه‌رسانای جدید حدود ۲۵ کیلومتر دیگر به شعاع حرکتی این خودرو افزوده خواهد شد و همه‌ی این‌ها تنها با تغییری کوچک و مقرون‌به‌صرفه اتفاق می‌افتد. فراموش نکنید که در خودروهای الکتریکی هر یک کیلومتر افزایش شعاع حرکتی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

استفاده از نیمه رسانا در مقایسه با باتری‌های سیلیکونی بسیار کارآمدتر است. براساس ادعای بوش، با استفاده از نیمه رسانای جدید حدود ۵۰٪ انرژی کم‌تری نسبت به باتری‌های سیلیکونی به‌صورت گرما هدر می‌رود و این انرژی می‌تواند برای استفاده در اجزای بیش‌تری مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلایل، در آینده به‌طور حتم شاهد افزایش استفاده از نیمه‌رساناها در خودروهای مدرن خواهیم بود.

به‌علاوه، با استفاده از این نیمه‌رسانای جدید، خودروسازان احتمالا می‌توانند از باتری‌های کوچک‌تری در خودروها استفاده کنند. این امر بدان معنا است که خودروها وزن کم‌تر و فضای کابین بیشتری خواهند داشت. با وجود پیشرفت‌های روزافزون شرکت‌هایی مانند بوش و کاهش پیوسته‌ی زمان شارژ باتری‌ها، خودروهای الکتریکی رفته‌رفته از استقبال بهتری در سال‌های آتی بهره‌مند خواهند شد.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.