انواع تکنولوژی خودروهای هیبریدی

واژه­ هیبرید به معنای ترکیبی است و منظور از خودروهای هیبریدی، خودروهایی هستند که برای تولید انرژی مورد نیاز خود از چند منبع سوخت استفاده می‌کنند. امروزه بیشتر شرکت‌ها و برندهای معروف به دلیل کاهش منابع انرژی، افزایش مصرف‌کنندگان و حفظ بیشتر محیط زیست به تولید این خودروها روی آورده‌اند. خودروهای هیبریدی مجهز به دو نوع موتور الکتریکی و بنزینی هستند و برای حرکت و کارکردن به بیش از یک نوع پیشرانه دسترسی دارند.

انواع تکنولوژی خودروهای هیبریدی
برای آن که کمی تخصصی تر این خودروها را بشناسید، شما را با ۴ گونه اصلی، بیشتر آشنا می کنیم :

پلاگین هیبریدی
اولین گروه که مجموعه ای کاملا اختصاصی است و تنها از طریق شارژ برقی با سوکت های مخصوص، انرژی خود را به دست می آورد، نوع پلاگین هیبریدی نام دارد. تقریبا بهترین و جدیدترین خودروهای هیبریدی از این گروه می باشند. در اصطلاح به خودروهای هیبریدی پلاگین ( PHEV ) می گویند. در این گروه، خودرو می توان به صورت مستقل و ترکیبی از هر دو سوخت استفاده کند. این گروه نسبت به ۳ گروه دیگر مزایا و سازگاری بیشتری دارد.

هیبریدی سری
خودروهای هیبریدی سِری ابتدا بر روی مصرف انرژی الکتریکی حساب می کنند و به همین دلیل از تمامی انواع مختلف خودروی هیبریدی، میزان آلایندگی کمتری دارند. این خودروها تنها در هنگام اتمام شارژ باتری از موتور احتراقی بهره می گیرند. اما مشکل جایی است که به علت همین نوع عملکرد، آنها مجبورند باتری هایی بسیار بزرگتر از سایر گونه ها داشته باشند.

هیبریدی موازی
برعکس نوع سری، این گونه از خودروی هیبریدی به صورت پیش فرض، از موتور احتراقی کمک می گیرد و زمانی موتور الکتریکی به کار می افتد که خودرو نیازمند دریافت توان بیشتر باشد. این نوع کارکرد بدان معنا نیست که در این خودروها همواره می بایست از سوخت فسیلی استفاده کنید؛ اما در تکنولوژی خودروهای هیبریدی موازی، شما در هنگام استفاده از موتور الکتریکی، با محدودیت مسافت بیشتری مواجه هستید. البته این گروه نیز بسیار محبوب بوده و تکنولوژی های پیچیده و بسیار پیشرفته ای جهت مدیریت استفاده از منابع انرژی خود دارند.

سیستم هیبریدی ملایم
این سبک از خودروهای هیبریدی، محدودترین اما جذاب ترین گروه هستند. خودروسازان خودروهای سوپر اسپرت به تازگی از این تکنولوژی خودروهای هیبریدی استفاده کرده اند. جالب است بدانید فِراری یک خودروی فوق العاده جذاب و سریع در این گروه دارد. این سیستم تماما بر پایه­ ی انرژی فسیلی کار می کند و موتور الکتریکی و باتری های بسیار کوچک آن در جهت شتاب دهی و افزایش قدرت موتور نیرومند احتراقی آنها است. در این سری، خودرو نمی تواند تنها با استفاده از موتور الکتریکی حرکت کند.

منبع: اتوخسروانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.