رانندگان تاکسی بیشتر از دیگران در معرض تنفس کربن سیاه قرار دارند

طبق تحقیقات صورت گرفته رانندگان تاکسی بیشتر از دیگران در معرض تنفس کربن سیاه قرار دارند، کربن سیاه ماده سیاه رنگی است که تحت شرایط کنترل شده و طی فرایند خاصی تولید می‌گردد و شایع‌ترین استفاده از آن به عنوان رنگدانه و فاز تقویت کننده در لاستیک اتومبیل است. متاسفانه کربن سیاهِ موجود در هوا می‌تواند در بروز برخی بیماری‌ها و مرگ زودرس تأثیر زیادی داشته باشد.

پژوهشگران انگلیسی در پژوهش جدیدی دریافتند رانندگان حرفه‌ای که در شهرهای شلوغ کار می‌کنند، به طور متوسط تا یک سوم بیش از رانندگانی که در جاده کار می‌کنند، در معرض کربن سیاه قرار دارند.

این پژوهش که با همکاری “دانشگاه کینگز لندن”(KCL) و “دانشگاه کوئین مری لندن”(QMUL) انجام شده، نشان می‌دهد که رانندگان تاکسی در مقایسه با رانندگان کامیون و اورژانس، بیشتر در معرض تنفس کربن سیاه قرار دارند. در هر حال، رانندگان حرفه‌ای می‌توانند گام‌های ساده‌ای برای محافظت از خود در برابر آلودگی هوا بردارند. بالا بردن شیشه‌های خودرو، یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی در این زمینه است.

“شانون لیم”(Shanon Lim)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما اطلاعات نسبتا زیادی در مورد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا داریم اما این پژوهش، به طور خاص در مورد قرار گرفتن رانندگان در معرض آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت آنها صورت گرفته است.

پژوهشگران ۱۴۰ راننده حرفه‌ای که در مرکز لندن کار می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. از رانندگان خواسته شد تا نوعی ردیاب GPS را به مدت ۹۶ ساعت با خود حمل کنند تا سطح قرار گرفتن آنها در معرض کربن در هر دقیقه بررسی شود. پژوهشگران از رانندگان در مورد نوع وسیله نقلیه آنها، ساعات کار و باز یا بسته بودن شیشه خودرو نیز سوال کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که رانندگان حرفه‌ای معمولا هنگام رانندگی، در هر متر مکعب از هوا، ۴.۱ میکروگرم کربن سیاه تنفس می‌کنند که این مقدار، چهار برابر مقدار کربن سیاه تنفس شده در خانه است. همچنین این آزمایش مشخص کرد که رانندگان تاکسی، بیش از رانندگان دیگر در معرض تنفس کربن سیاه قرار دارند.

لیم افزود: پژوهش ما نشان می‌دهد که رانندگان حرفه‌ای، بیشترین میزان آلودگی ترافیکی را هنگام کار کردن تجربه می‌کنند. از آنجا که سطح کربن در شهرهای شلوغ، بیش از سطح کربن در جاده‌هاست، شرایط برای رانندگان شهری از جمله رانندگان تاکسی، بسیار وخیم‌تر از دیگران است.

پژوهشگران باور دارند که پایین بودن شیشه‌ خودروها می‌تواند نقش مهمی در کاهش تنفس کربن داشته باشد. نوع وسیله نقلیه و انتخاب مسیر نیز می‌توانند به کاهش تنفس سطح کربن کمک کنند.

لیم و گروهش قصد دارند به بررسی‌های خود در این زمینه ادامه دهند و راهبردهای احتمالی مانند استفاده از فیلتر هوا را برای محافظت از رانندگان بررسی کنند تا خطرات سلامتی را به حداقل برسانند.

“باربارا هافمن”(Barbara Hoffman)، از مدیران “انجمن ریه اروپا”(ERS) گفت: این پژوهش، به شناسایی خطراتی می‌پردازد که سلامتی رانندگان تاکسی و دیگر رانندگان حرفه‌ای را تهدید می‌کنند. شاید رانندگان بتوانند با بستن شیشه خودرو، در کوتاه مدت از خود محافظت کنند اما ما باید برای محافظت از آنها در بلند مدت نیز راهبردهای کارآمدی در اختیار داشته باشیم.

این پژوهش، در نشست بین‌المللی انجمن ریه اروپا ارائه شد.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.