لاستیک یخ شکن بهتر است یا زنجیر چرخ؟

لاستیک‌های یخ شکن یا میخ‌دار لاستیک‌هایی هستند که در سطح بیرونی آن‌ها میخ‌های کوچک آهنی وجود دارد، این میخ‌ها به منظور ترمزگیری راحت در سطوح برف و یخ بندان طراحی شده‌اند و رانندگی در این شرایط را ساده‌تر می‌کنند. لازم به ذکر است که استفاده از این لاستیک‌ها در شرایطی غیر از شرایط برفی و یخی مناسب نیست، زیرا استفاده از این لاستیک‌ها بر جاده‌های خشک و عادی باعث ایجاد سر و صدا و ترمزگیری نامناسب می‌شود، از طرفی با خراشیدن سطح آسفالت و جداسازی مواد سمی تنفس، را سخت و خطرناک می‌کنند.

لاستیک یخ شکن بهتر است یا زنجیر چرخ؟
در پاسخ به این سوال، نمی توان پاسخ صریحی داشت. لاستیک های یخ شکن در مقایسه با زنجیر چرخ از یک سری مزایا و معایب برخوردارند که استفاده از این لاستیک ها یا عدم استفاده از آن ها را به عهده خود راننده قرار می دهد. لاستیک های یخ شکن در مقایسه با زنجیر چرخ از قیمت بالاتری برخوردارند اما در مقایسه عملکردی در زمستان چندان تفاوتی با زنجیر چرخ ندارند.

یکی از اصلی ترین مزایای لاستیک یخ شکن کم صدا بودن آن است. اگر شما تاکنون از زنجیر چرخ استفاده کرده باشید، حتما صدای آزاردهنده آن را در هنگام حرکت در سطوحی که برف زیادی ندارند، شنیده اید. لاستیک های یخ شکن فاقد صدای این چنینی بوده و در هنگام حرکت حتی در سطوح خشک و بدون برف نیز، صدای بسیار خفیفی ایجاد می کنند.

از دیگر دلایل ارجحیت لاستیک یخ شکن نسبت به زنجیر چرخ، استفاده از آن در سرعت های بالا و حتی در جاده های خشک و بدون برف است. شما می توانید این لاستیک ها را با شروع اولین برف زمستانی روی ماشین خود بسته و تا پایان زمستان آن ها را تعویض نکنید، در حالی که زنجیر چرخ را باید پس از خشک شدن زمین باز کرد. از طرفی شما با این لاستیک ها می توانید سرعت خودرو را تا صد کیلومتر در ساعت در شرایط جاده ای خشک نیز افزایش دهید اما در زنجیر چرخ امکان چنین عملی وجود ندارد و باید تا حد امکان با سرعت کم رانندگی کنید.

اما مهمترین دلیلی که بسیاری از افراد استفاده از زنجیر چرخ را ترجیح می دهند، قیمت کم این تجهیزات نسبت به لاستیک یخ شکن است. علاوه بر این باز و بست لاستیک های یخ شکن نسبت به زنجیر چرخ بسیار وقت گیر تر بوده و لازم است که هر بار زیر ماشین جک زده و لاستیک ها را تعویض کنید. اما چون این لاستیک ها قابلیت استفاده در شرایط هوای خوب را نیز دارند، چندان نیاز نیست که هر بار باز و بسته شوند.

نکته دیگری را که در خرید لاستیک های یخ شکن باید به یاد داشته باشید این است که این لاستیک ها نیز از قاعده عمر مفید لاستیک ها مستثنی نبوده و پس از مدتی منقضی می شوند. لذا استفاده از آن ها در مناطقی که زمستان طولانی مدت یا سختی ندارند، چندان به صرفه نخواهد بود. چراکه لاستیک ها بدون اینکه استفاده شوند، منقضی شده و هزینه ای که برای آن ها شده است، هدر می رود.

منبع: اسمارت کار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.