فیلتر دوده به هیچ عنوان نباید از خودروهای دیزلی حذف شود

قطعه نیوز: یک استاد دانشگاه بهشتی و متخصص حوزه آلودگی هوا اعلام کرد: «فیلتر دوده حتی در شرایط تحریم، از منابع مختلف قابل تامین است و حتی قابلیت تولید داخل دارد.»

محمدعلی احترام با اشاره به اینکه فیلتر دوده و کاتالیست شباهت‌های ساختاری بسیاری دارند، گفت: «ضمن اینکه فناوری کاتالیست بالغ بر ۱۵ سال در ایران عمر دارد؛ بنابراین قابلیت تولید داخل فیلتر دوده در چند سال اخیر وجود داشته و کارهای موفقیت‌آمیزی هم از سوی محققان داخلی انجام شده است اما متاسفانه خودروسازان و دولت کمتر سراغ این فناوری داخلی رفته‌ و برای سرمایه‌گذاری در این بخش اهتمام  و توجه لازم را نداشته‌اند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «نباید برای چرخیدن چرخ یک کارخانه و سود عده محدود، جان چند میلیون نفر به خطر بیفتد. اگر دولت در برابر خودروسازان کوتاه بیاید، هزینه این کار را باید با تأمین داروهای سرطانی پرداخت کند. نباید بخاطر منافع مقطعی یک شرکت، به سازمان محیط زیست توصیه غیر کارشناسی شود.»

این متخصص مکانیک همچنین تاکید کرد: «تجربه نشان داده است که خودروسازان وقتی به مشکل مالی برمی‌خورند، قطعات تزیینی خودرو مثل سان‌روف (Sunroof) و رینگ آلومینیومی را از خودرو حذف می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که قطعات کاهش آلودگی خودرو مثل فیلتر دوده را در زمره قطعات تزیینی تلقی می‌کنند و به‌تدریج سعی در حذف این قطعه‌ها دارند. ممکن است مدتی دیگر اعلام کنند که کاتالیست سواری‌ها هم اضافی است.»

این عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی در پاسخ به ابهام مطرح‌شده از سوی رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه فیلتر دوده باعث افت راندمان خودروهای دیزلی می‌شود یا خیر، تصریح کرد: «کاهش راندمان خودرو به واسطه نصب فیلتر دوده به قدری نیست که قابل توجه باشد و از نظر من مطرح کردن چنین گزاره‌هایی، تلاش برای به حاشیه راندن قانون فیلتر دوده است. حتی اگر فیلتر دوده راندمان خودرو را پایین بیاورد؛ به دلیل آسیب‌هایی که دوده  برای سلامت مردم دارد؛ این افت راندمان موضوع مهمی نیست. فراموش نکنیم که دوده دیزل‌ها سرطان‌زاست و لغو این قانون حتی اگر جان یک ایرانی را به خطر بیاندازد؛ گناه است.»

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.