قرارداد قطعه‌سازان از یکم فروردین امسال اصلاح می‌شود

قطعه نیوز: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، اعلام کرد: «با اصلاح قرارداد قطعه سازان متقاضی، قیمت دلار در قراردادهای آنها از یکم فروردین ۱۳۹۸ با نرخ جدید محاسبه می شود.»

مازیار بیگلو در گفت وگو با خبرنگار قطعه نیوز ضمن اشاره به آخرین جلسه اعضای هیات مدیره این انجمن با مدیرعامل ایران خودرو، با بیان اینکه روند تامین نقدینگی از یکی، دو روز قبل رو به بهبود است، تاکید کرد: «پیش بینی می شود این روند تا سه، چهار هفته آینده تثبیت شده و تاثیر آن در قطعه سازی محسوس خواهد بود.»

وی در ادامه در خصوص اصلاح قیمت ها در زنجیره تامین، گفت: «طبق اعلام مدیرعامل ایران خودرو، روند اصلاح قیمت ها آغاز شده که در این راستا قیمت قراردادهای تعدادی از قطعه سازان عملا اصلاح شده است. قرار است سایر قطعه سازان نیز درخواست خود را ارائه کرده تا پس از بررسی و جزیه تحلیل ها، قیمت آنها نیز اصلاح شود تا به این ترتیب در شرایط بسیار شفاف زنجیره تامین بتواند روی پای خود بایستد.»

فرشاد مقیمی اجرای بخش دوم مصوبه دولت را پیگیری می کند؟

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در پاسخ به این سوال که آیا فرشاد مقیمی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو اجرای بخش دوم مصوبه دولت در خصوص پرداخت تسهیلات هفت هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را پیگیری کرده است یا خیر، توضیح داد: «آن هفت هزار میلیارد تومان متاسفانه به ۸۴۴ میلیون یورو تبدیل شده است که برگرداندن آن به ریال کار بسیار دشواری است. چراکه این کار باید توسط شورای پول و اعتبار انجام شود که فرایند بسیار زمانبری خواهد بود. با این حال جلسات متعددی را با مدیرعامل ایران خودرو هم در معاونت ارزی و هم در معاونت ریالی بانک مرکزی داشته ایم.»

نمی توان به دریافت تسهیلات ارزی خوش بین بود

بیگلو با بیان اینکه مشکلات قبلی هنوز پابرجاست، اظهار کرد: «یکی از مشکلات این است که بانک های عامل با این نگرانی مواجه اند که در موعد سررسید، نتوانند از خودروساز پول را دریافت کنند و در این صورت بانک مرکزی مستقیم پول را از حساب بانک های عامل کسر کند.»

وی در ادامه افزود: «مشکل دوم نیز ثابت نبودن قیمت ارز است. در صورتی که پرداخت این تسهیلات به شکل ارزی باشد، با فرض اینکه امکان تامین این میزان ارز هم فراهم باشد، در شرایط فعلی به این دلیل که قطعه سازان نقدینگی ریالی کافی در اختیار ندارند، نمی توانند هیچ اقدامی انجام دهند.»

دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اینکه نمی توان به دریافت تسهیلات ارزی خوشبین بود، خاطرنشان کرد: «فضای جلساتی که در این زمینه تشکیل شده و سکوت بانک مرکزی در مقابل، نشان می دهد که رقبت یا شاید توانی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد.»

مازیار بیگلو با تاکید بر اینکه در زمینه ریالی نیاز به اقدامات جدیدی است، گفت: «به نظر می رسد اگر هر دو خودروساز بتوانند خود را از ماده ۱۴۱ خارج کرده و حدود اعتباری خود را افزایش دهند، می توانند از تسهیلات ریالی استفاده کنند که در این شرایط کمک بزرگی به شمار می رود.»

خودروهای ناقص تکمیل شدند؛ بانک مرکزی تعامل کند

دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اینکه هر دو خودروساز در مدت اخیر توانسته اند حجم عظیم خودروهای ناقص خود را کاهش دهند، تصریح کرد: «اما باید توجه داشت هر آنچه تا به حال برای تکمیل این خودروها استفاده شد، در واقع آخرین توانی بود که در صنعت خودرو وجود داشت.»

بیگلو ادامه داد: «قطعه سازان در این شرایط برای تامین خطوط تولید، تمام تلاش خود را به کار بستند. در عین حال دو خوردوساز بزرگ کشور به شدت روی فروش دارایی های غیرتولیدی خود کار می کنند. به این ترتیب به نظر می رسد بانک مرکزی باید با نگاهی جدیدتر و سطح تعامل بالاتری وارد شده و کمکی هرچند کوچک به این صنعت داشته باشد تا بر این اساس باقی خودروهای دارای کسری تکمیل شده و به دست مشتریان برسد. این فرایند خود باعث می شود نقدینگی مناسبی به خودروسازها منتقل شود که متعاقبا و به طور همزمان با راهکارهای جدید تامین مالی و فروش اموال غیرتولیدی نقدینگی به زنجیره تامین باز خواهد گشت. در این شرایط شاهد افزایش چشمگیر تولید خودرو خواهیم بود.»

فشار افزایش مطالبات بر دوش زنجیره تامین

وی در پاسخ به این سوال که با وجود کمبود جدی نقدینگی و سرمایه در گردش در زنجیره تامین، قطعه سازان چگونه توانستند نیاز خودروساز برای تکمیل خودروهای در انبار مانده را تامین کنند، بیان کرد: «تاکید ما از ابتدا این بود که خودروسازان تولید روزانه خود را کمی کاهش دهند و نقدینگی حاصل از آن را به سمت جمع آوری خودروهای کف سوق دهند. این اتفاقی است که طی مدت اخیر در هر دو خودروساز افتاد.»

مازیار بیگلو با بیان اینکه تامین منبع مالی این تولید بسیار دشوار بود، اظهار کرد: «این فشار عملا به قطعه سازان وارد شد. به عبارتی، زنجیره تامین و قطعه سازان در اقدامی همدلانه، تاخیر در پرداخت مطالبات خود را پذیرفتند. چراکه اغلب آنها مطالبات سررسید شده قابل توجه دارند. به این دلیل امیدواریم با تاین نقدینگی مورد نیاز، خودروسازان بتوانند این مطالبات را بپردازند.»

اصلاح قیمت ارز، کالا و مواد اولیه در قراردادها

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، در خصوص جزییات اصلاح قراردادها و به روزآوری آنها، تصریح کرد: «فرمت قراردادها مانند قبل است. در واقع مهلت پرداخت مطالبات مانند سابق همان ۱۲۰ روز در نظر گرفته شده است. اگرچه پرداخت واقعی در زمانی بسیار بیشتر از آنچه در قراردادها قید شده، پرداخت می شود.»

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اینکه در این قراردادها هنوز دلار با قیمت ۸۵۰۰ تومان محاسبه می شود، اظهار کرد: «باید توجه داشت که وقتی از دلار با این نرخ مد نظر است، یعنی متعاقب آن قیمت کالا و مواد اولیه داخلی، از جمله آهن، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و… همه با همین نرخ دلار محاسبه می شود.»

به گفته وی، با به روزآوری قیمت دلار در قراردادها، به صورت خودکار، قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان نیز اصلاح خواهد شد، که این اتفاق بزرگی محسوب می شود.

مازیار بیگلو با بیان اینکه تا همین امروز تعدادی از قطعه سازان درخواست خود را ارسال کرده اند، تاکید کرد: «این درخواست ها در نوبت رسیدگی قرار دارند. قرار است تغییرات و اصلاحات از تاریخ یکم فروردین سال ۱۳۹۸ در قراردادهای آنها اعمال شود.»

ارزیابی عملکرد مدیرعامل جدید ایران خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان کشور در خصوص نحوه عملکرد فرشاد مقیمی به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اظهار کرد: «شاید برای ارزیابی کیفیت عملکرد وی کمی زود باشد. به این دلیل که هنوز تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است. با این حال ثبات مدیریتی در این خودروسازی بزرگ کشور، اطمینان خاطر بیشتری ایجاد می کند. در عین حال امیدواریم اگر قرار است تغییری در رده های مدیریتی صورت گیرد، همراه با آرامش و مثبت باشد.»

وی با بیان اینکه مقیمی به عنوان یک مدیر جوان، دارای ذهن سیستماتیک است، تاکید کرد: «تجربه نشان داده است که تاکید مدیران جوان بیشتر بر خلاقیت و نوآوری ها است، در حالی که مدیرانی که سن بیشتری دارند معمولا بر تجربیات و سوابق گذشته تکیه می کنند.»

بیگلو با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نیاز به راهکارها و سبک های جدید احساس می شود، افزود: «قرار نیست روش های قدیمی در زمینه تامین مالی، مدیریت زنجیره تامین، مشکلات داخلی خودروسازان و… همیشه نتیجه بخش باشد. بر این اساس استفاده از راهکارهای جدید، بیش از گذشته احساس می شود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.