دولت پاکستان برای مقابله با آلودگی به تولید خودروهای برقی روی آورد

یکی از صنعت‌های پیشرو در کشور پاکستان صنعت خودروسازی می‌باشد که نزدیک به دو میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند. این صنعت در دو دهه اخیر رشد فزاینده‌ای داشته و به یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصاد پاکستان تبدیل شده است. صنعت خودروسازی پاکستان بیش از آنکه متکی به دانش و فناوری داخلی باشد، به واردات قطعات، فناوری و مونتاژ خودروهای خارجی بویژه خودروهای ژاپنی وکره‌ای، وابسته است.

در حال حاضر چیزی حدود ۳۲۰۰ مرکز تولید قطعات خودرو در مناطق مختلف پاکستان وجود دارد که سالیانه چیزی حدود۵۰ میلیارد روپیه برای معیشت این کشور درآمدزایی دارد.

براساس این گزارش، یک میلیون و هشتصد هزار دستگاه موتور سیکلت و دویست هزار دستگاه خودرو سالیانه در پاکستان تولید می شود.

در دهه های گذشته شرکت های آمریکایی و اروپایی نیز در پاکستان تولید داشتند اما پس از دهه ۸۰ میلادی شرکت های آسیایی از جمله شرکت های ژاپنی توانستند موقعیت خود در پاکستان را از طریق مشارکت با تولیدکنندگان داخلی محکم کنند.

بیشترین تولیدات در شهر کراچی به عنوان قلب اقتصادی پاکستان انجام می شود در عین حال با توجه به جمعیت ۲۲۰ میلیونی پاکستان تولید و استفاده از خودروها نیز افزایش یافته که منجر به آلودگی مضاعف در این کشور شده است.

طرح اجرای خودروهای هیبریدی نیز سال های اخیر در پاکستان اجرا شد، در مرحله اول این محصول وارد کشور می شد اما چنین تصوری ایجاد شد که با ورود خودروهای هیبریدی صنعت داخلی پاکستان به شدت ضربه خواهد خورد.

با این حال دولت پاکستان مصمم است تا ضمن حمایت از تولیدکننگان داخلی آن را به به ساخت خودروهای هیبریدی در کشور تشویق کند و طی برنامه های فعلی پیش بینی شده که تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۰ درصد تولید خودروها در این کشور به خودروهای برقی مختص شود.

وزیر علوم و فناوری پاکستان روزهای گذشته از آزمایش موفق موتور سیکلت، خودرو و موتور سه چرخه موسوم به ریکشا که یک وسیله حمل و نقل ارزان در شهرهای مختلف پاکستان محسوب میشود، خبر داد و گفت: به زودی موتور سیکلت های برقی تولید و به بازار عرضه می شود چون میزان آلودگی محیط از طریق موتور سیکلت ها به مراتب بیشتر از خودروها می باشد، موضوعی که در این ایران نیز دیده می شود به همین دلیل برقی کردن خودروها در کشور جدی شده است.

دولت پاکستان پذیرای سرمایه گذاری خارجی
همزمان با اعلام رسمی طرح تولید خودروهای برقی در پاکستان، دولت این کشور از آمادگی خود برای جذب مشارکت خارجی و سرمایه گذاری کشورها در این خصوص خبر داد.

برخی از شرکت های خارجی از جمله روسی و کره جنوبی نیز برای همکاری در زمینه تولید خودروهای برقی و یا تامین قطعات آن اعلام آمادگی کرده اند.

«امین اسلم» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور تغییرات اقلیمی اعلام کرد: دولت اسلام آباد مصمم به مقابله با آلودگی و حفظ محیط زیست است بنابراین ما از مشارکت شرکت های خارجی در این بخش استقبال می کنیم.

به گفته کارشناسان، استفاده از خودروهای برقی در کشورهایی که از منابع انرژی تجدیدپذیر فراوان برخوردارند، به کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از گرم شدن کره زمین کمک می کند.

امروزه خودروها با سوخت فسیلی بوِیژه بنزین و گازوئیل یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده و عناصر آلودگی هوا و محیط زیست در کشورها به ویژه در شهرهای بزرگ محسوب می شود.

به همین جهت کارشناسان محیط زیست معتقدند که کشورها با درک شرایط بحرانی محیط زیست تولید خودروهای برقی را در اولویت قرار دهند در غیر اینصورت نفس کشیدن در کلانشهرها در آینده ای نه چندان دور غیر ممکن خواهد بود.

پاکستان در سال های اخیر با چالش جدی آلودگی در کلانشرهای این کشور مواجه است به همین دلیل طرح کاشت نهال در سراسر پاکستان به عنوان یک راه حل موثر جهت کمک به احیای محیط زیست، به اجرا درآمده و اکنون این کشور مصمم به ممنوع کردن استفاده از کیسه های پلاستیکی و همچنین تولید خودروهای برقی است.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.