بازار داغ هیبریدی‌ها در اروپا و آمریکا

داشتن یک خودروی هیبریدی می‌تواند در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند و بهره‌وری را بالا ببرد اما این‌ها فقط بخشی از تمام مزایای یک خودرو هیبریدی است. در واقع چیزهایی زیادی در دل این خودروها نهفته که منجر به محبوبیت هیبریدی‌ها در اروپا و آمریکا شده است.

قطعه نیوز: نگاهی به گزارش‌های سالانه فروش خودرو نشان می‌دهد آمریکایی‌ها بیش از یک میلیون دستگاه اتومبیل هیبریدی را در سال ۲۰۲۳ خریداری کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد افزایش داشته است.

وضعیت فروش خودروهای انرژی نو در اروپا داغ‌تر است و بیش از ۴۷.۶ درصد از کل ثبت‌نام خودروها در اتحادیه اروپا بین ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ شامل مدل‌های تمام برقی، پلاگین هیبریدی یا فول هیبریدی بوده که در مقایسه مشابه سال گذشته، افزایش یافته و ۲.۵ میلیون خودرو به فروش رفته است.

با مشاهده این روند و چرخش مصرف کنندگان از خودروهای بنزینی، این سوال مطرح می‌شود که هیبریدی‌ها چه مزایایی نسبت به بنزینی‌ها دارند و چرا باید این خودروهای هیبریدی را بخریم؟

مزایای خودروهای هیبریدی چیست؟

با ادامه جهش از خودروهای بنزینی به هیبریدی، خودروهای هیبریدی‌ به سبد محصولات شرکت‌های ایرانی اضافه شده‌اند. با عرضه تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید به بازار به عنوان اولین خودرو پلاگین هیبریدی مونتاژی در ایران، به طور رسمی اولین گام‌ها به سمت خودروهای هیبریدی در بازار ایران برداشته شد.

خودروهای هیبریدی، خودروهایی هستند که از ترکیب دو یا چند قدرت مجزا برای به حرکت در آوردن خودرو استفاده می‌کنند. رایج‌ترین نوع از این سری اتومبیل‌ها، خودروهایی هستند که یک موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) را با یک موتور الکتریکی ترکیب می‌کنند. برای مثال تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید دارای دو موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی است که منجر به مزیت‌های بسیاری مانند افزایش قدرت و کاهش صدای موتور و از طرفی صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود.

با وجود رشد فروش خودروهای انرژی نو مانند هیبریدها در اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، ژاپن و …، بسیاری هنوز با دیده تردید به این خودروها نگاه می‌کنند اما ما با مطرح کردن دلایلی در تصمیم‌گیری صحیح به شما کمک می‌کنیم.

پیمایش بیشتر

به علت وجود موتور الکتریکی، مصرف سوخت در خودروهای هیبریدی کمتر است. در نتیجه می‌تواند مسافت بیشتری را با هر باک بنزین و شارژ باتری کامل سپری کند. مسافت پیموده شده در حالت ترکیبی توسط خودرو هیبریدی در محدوده ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر است که بیش از یک خودرو بنزینی است.

هزینه بنزین کمتر

مصرف سوخت هیبریدی‌ها یکی از بزرگترین دلایلی است که مردم آن‌ها را خریداری می‌کنند. خودروهای هیبریدی بسته به شرکت سازنده، با هر باک کامل، چند صد کیلومتر بیشتر از یک خودرو بنزینی حرکت می‌کنند. موتور الکتریکی در سرعت‌های پایین‌تر و موتور بنزینی در سرعت‌های بالاتر به خودرو نیرو می‌دهد. این بدان معناست که خودروهای هیبریدی نسبت به نمونه‌های معمولی که صرفاً با بنزین کار می‌کنند، در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند و هر ماه هزینه بنزین بسیار کمتری خواهید داشت.

تعویض روغن کمتر

از آنجایی که خودروهای هیبریدی بنزین کمتری مصرف می‌کنند، به تعویض روغن کمتری نیز نیاز دارند که به معنی کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو است. خودروهای سنتی معمولاً هر ۵ هزار کیلومتر یا بیشتر به تعویض روغن نیاز دارند، اما خودروهای هیبریدی معمولا در هر ۱۰ هزار کیلومتر نیازمند تعویض روغن موتور هستند.

شتاب کمکی

هنگامی که به قدرت بیشتری نیاز دارید، مانند شتاب سریع یا بالا رفتن از تپه‌ها، موتور الکتریکی برای کمک به موتور بنزینی وارد عمل می‌شود. این موضوع باعث افزایش گشتاور و بهبود عملکرد کلی خودرو می‌شود و در عین حال راندمان سوخت را حفظ می‌کند.

تجربه رانندگی روان‌تر

موتور الکتریکی با ایجاد گشتاور فوری منجر به تجربه رانندگی نرم‌تر و پاسخگوتر در مقایسه با خودروهای بنزینی می‌شود. به علت وجود موتور الکتریکی، احساس تعویض دنده ناگهانی و تند در خودرو هیبریدی از بین می‌رود و خودرو با کمترین صدای ممکن پیش می‌رود.

دوست‌دار محیط زیست

بر کسی پوشیده نیست که خودروهای هیبریدی‌ به علت مصرف بنزین اندک، انتشار آلودگی کمتری دارند و خودروهای دوست‌دار محیط زیست محسوب می‌شوند. خودروهای هیبریدی به کاهش گازهای گلخانه‌ای (که به لایه ازن آسیب می‌رسانند) و همچنین کاهش وابستگی جهان به نفت و سایر منابع طبیعی ارزشمند کمک می‌کنند.

ویژگی‌های هوشمند

بسیاری از خودروهای هیبریدی مجهز به ویژگی‌های هوشمندی هستند که آنها را حتی مقرون به صرفه‌تر و کم مصرف‌تر می‌کند. به عنوان مثال، تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید در حین توقف، رانندگی آهسته یا با ترمز کردن اقدام به شارژ باتری می‌نماید که به معنای صرفه‌جویی در سوخت و بهره‌وری بالاست.

ویژگی‌های ایمنی

خودروهای هیبریدی دارای برخی از پیشرفته‌ترین ویژگی‌های ایمنی امروزی در بازار هستند. اولاً، در باتری خودروهای هیبریدی (به جای باتری‌های سرب اسیدی در خودروهای سنتی) از نیکل استفاده شده است و همچنین به بنزین کمتری نیاز دارند؛ به این معنی که در صورت تصادف، احتمال رقم خوردن حادثه ناگوار در حد بسیار بالایی کاهش می‎یابد.

مشوق‌های دولتی

از مزایای بزرگ خرید خودروهای هیبریدی، مشوق‌های دولتی است. در حال حاضر در ایران مشوق مالیاتی در نظر گرفته نشده اما مزایایی مانند تخفیف ۹۰ درصدی برای خرید طرح ترافیک در تهران وجود دارد. از طرفی وزارت صمت اقدام به کاهش هزینه تعرفه واردات خودروهای انرژی نو کرده است. با این حال در برخی کشورها به علت آلایندگی اندک هیبریدی‌ها، مالیات کمتری هم دریافت می‌شود و بانک‌ها هم تسهیلاتی را به منظور خریداری خودروهای هیبریدی به مشتریان اعطا می‌کنند.

قابل اعتماد بودن

ممکن است خودروهای هیبریدی در نگاه اول به اندازه خودروهای سنتی قابل اعتماد نباشند، اما ضمانت‌های هفت الی ۱۰ ساله روی خودروهای هیبریدی، سرمایه شما را محافظت می‌کند. برند فونیکس NEV برای ضمانت تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید اقدام به ارائه ضمانت ۷ ساله یا ۲۰۰ هزار کیلومتری روی خودرو و باتری لیتیومی کرده است که نگرانی مشتریان را برطرف می‌کند و گواهی بر اطمینان این خودروساز از محصولی است که روانه بازار می‌کند.

پر واضح است که هر خودرویی می‌تواند در کنار برتری‌های بیشمار خود، برخی محدودیت‌ها را هم پیش روی مصرف کننده بگذارد اما با در نظر گرفتن مزیت‌های پرشمار خودروهای هیبریدی، بی‌دلیل نیست که محبوبیت این خودروهای روز به روز در میان مشتریان افزایش می‌یابد و از طرفی دولت‌ها و سازمان‌ها نیز اقدام به تشویق هر چه بیشتر مصرف کنندگان به خریداری و مالکیت هیبریدی‌ها دارند. اکنون تصمیم با شماست!

 

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.