مخالفت وزارت بهداشت با تولید خودروی گازوئیلی

قطعه نیوز: رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اعلام مخالفت وزارت بهداشت با ورود خودروهای دیزلی به چرخه حمل‌ و نقل کشور، از شهرداری‌ تهران خواست تا اقدامات جدی‌تری جهت کاهش آلودگی هوای ناشی از کارکرد اتوبوس‌های دیزلی انجام دهد.

مدتی است که ایران خودرو دیزل از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده است که برای تولید سواری دیزلی مجوز صادر کند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیش از این مخالفت جدی خود را با این درخواست اعلام کرده بود. اکنون پس از انجام تحقیقات کارشناسی شده توسط ۱۳ دانشگاه کشور در خصوص تولید سواری دیزلی و اعلام مخالفت این دانشگاه‌ها با ورود سواری‌ها به ناوگان حمل‌ونقل کشور، وزارت بهداشت نیز مخالفت خود را با ورود خودروهای دیزلی به چرخه حمل و نقل کشور اعلام کرد.

دکتر عباس شاهسونی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر ورود خودروهای دیزلی به بازار گفت: از سال ۲۰۱۳ آلاینده‌های خودروهای سواری دیزلی توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان ذرات سرطان‌زای قطعی برای انسان‌ها شناخته شد و به دنبال آن تولید این خودروها در کشورهای غربی و اروپایی کاهش چشمگیری پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه خودروهای سواری دیزلی ۲۰ برابر بیش از خودروهای بنزینی ذرات معلق تولید می‌کنند، افزود: علاوه بر میزان بالای ذرات تولیدی توسط این خودروها، مشکل دیگر تولید آلاینده ناکس است. این آلاینده که متشکل از «مونوکسید نیتروژن» و «دی‌اکسید نیتروژن» است، پیش‌ساز ِآلاینده ازن است و می‌تواند تهدیدی جدی برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و… باشد.

شاهسونی ادامه داد: ذرات تولید شده توسط این خودروها سه برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی است و با ورود آنها به چرخه حمل‌ونقل کشور، هرآنچه تلاش نظیر کنترل سوخت، احتراق و …در جهت کاهش آلودگی هوا انجام داده‌ایم، به هدر خواهد رفت و مشکل آلودگی هوا چندین برابر خواهد شد.

نصب فیلتر دوده بر روی چه خودروهایی موثر خواهد بود؟

وی راهکار کاهش آلودگی سواری‌های دیزلی را نصب فیلتر دوده بر روی آنها معرفی کرد و افزود: البته نصب فیلتر دوده از دو جهت با مشکل مواجه است؛ اولا این فیلترها باید به مبلغ بالایی تهیه شوند، ثانیا نحوه کارکرد این فیلترها برای خودروهای سواری تعبیه نشده است. فیلتر دوده زمانی کار می‌کند که دمای موتور به ۴۰۰درجه سانتی‌گراد برسد و بدیهی است که در چرخه حمل‌ونقل شهری، خودروها هنگام تردد به آن دما نمی‌رسند که فیلترها بتوانند ذرات آلاینده را بسوزانند و از ورود آن به هوا جلوگیری کنند.

رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تولید خودروهای دیزلی در دنیا به سمت صفر شدن می‌رود؛ چراکه از هزینه‌هایی که تولید این خودروها می‌توانند به سلامت مردم وارد کنند آگاه هستند. با در نظر گرفتن میزان بالای هزینه‌ای که به حوزه سلامت وارد می‌شود، باید خط تولید سواری‌های دیزلی متوقف شود و وزارت بهداشت نیز با تولید این خودروها مخالف است.

نامه وزیر بهداشت به شهردار تهران درباره اتوبوس‌های دیزلی

وی با اشاره به نامه وزیر بهداشت خطاب به شهردار تهران و شورای شهر تهران در ماه‌های گذشته مبنی بر لزوم مجهز شدن کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به فیلتر دوده، گفت: این خودروها روزانه تا حدود ۳۰۰ کیلومتر در سطح شهر تردد دارند و میزان زیادی ذرات معلق وارد هوای شهر تهران می‌کنند. از کل اتوبوس‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی ۳هزار اتوبوس فرسوده داریم که فقط ۵۰ دستگاه از آنها به فیلتر دوده مجهز شده‌اند و مابقی بدون فیلتر دوده در حال آلوده کردن هوای شهر هستند.

وی افزود: شهرداری باید جهت مجهز شدن این اتوبوس‌ها به فیلتر دوده اقدامات جدی‌تری انجام دهد. مباحثی مانند سه‌شنبه‌های بدون خودرو که از سوی شهرداری مطرح شده اقدامات شایسته‌ای است، اما این دست اقدامات در مقابل حجم آلودگی هوای ایجاد شده توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ناچیز است.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.