نگاهی کوتاه به تاریخچه طراحی خودرو + عکس

تاریخچه طراحی و صنعت خودرو در طول یک قرن گذشته سرگذشتی بسیار جذاب داشته‌است. تاریخچه‌ای که به واسطه آن، طراحی خودروها، همواره تحت تأثیر پیشرفت‌های تکنولوژیک، فرایندهای اجتماعی و البته ترندهای مد و فشن بوده است.

قطعه نیوز: در این مطلب قصد داریم نگاهی خلاصه به این تاریخچه جذاب بیاندازیم.

سال‌های اولیه (اواخر قرن نوزدهم – اوایل قرن بیستم):

صنعت خودرو در اواخر قرن نوزدهم  ظهور کرد. در این دوره بیش از آنکه بحث زیبایی مطرح باشد، عملکرد خودرو به‌عنوان یک وسیله نقلیه مورد توجه سازندگان بود و طراحی کلی خودروها همچون کالسکه‌ها مکعبی بودند.

در اوایل قرن ۱۹۰۰، خودروسازانی مانند دایملر، بنز و فورد شروع به آزمایش طرح‌های ساده‌تر با الهام از ایرودینامیک و البته طراحی صنعتی کردند و مواردی همچون گلگیرهای منحنی و خط و خطوط بدنه، به خودروها اضافه شد.

۱۹۲۰- ۱۹۳۰، ورود هنر به طراحی خودرو:

در این دهه، جنبش‌های هنری تأثیر زیادی بر طراحی خودرو گذاشتند. به خصوص طراحی ساده و جزییات لوکس با الهام از هنر و معماری مدرن. خودروسازانی مانند بوگاتی، دلاژ و کرایسلر در این برهه، اتومبیل‌هایی ساختند که از نظر بصری طرفداران بسیاری پیدا کردند.

طراحی ساده پس از جنگ (۱۹۴۰ – ۱۹۵۰):

دهه چهل میلادی جهان درگیر جنگ جهانی بود اما پس از آن طراحان خودرو توجه خود را به ساده‌سازی، با الهام از اصول ایرودینامیک و صنعت حمل‌ونقل هوایی معطوف کردند. زیبایی‌شناسی این دوره به  “عصر جت” بود که با خطوط صاف، اشکال قطره اشک مانند و شیشه‌های جلو خاص مشخص می‌شد. اتومبیل‌هایی مانند Tucker Torpedo 1948 و Chevrolet Bel 1955 نمونه‌ای از این زبان طراحی بودند.

ورود عضلانی‌ها به جهان خودرو (۱۹۶۰ – ۱۹۷۰):

دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ فصل جدیدی در طراحی خودروها بود. اگرچه خودروسازانی مانند فولکس واگن در این زمان سادگی را به عنوان معیار اصلی طراحی خودروهای خود پذیرفته بودند اما دقیقاً در همین دوره، خودروهای عضلانی یا Muscle ، پا با عرصه گذاشتند. خودروهایی با موتور قدرتمند و طراحی جسورانه و درشت همچون فورد موستانگ GT500 و شورلت کامارو SS.

کارآمدی بیشتر ( ۱۹۸۰ – ۱۹۹۰ )

در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی، طراحی خودرو  به سمت طراحی‌های ایرودینامیکی و کارآمدتر حرکت کرد. خودروسازان از خطوط تمیز و هندسی و فرم‌های ساده استقبال کردند. در این برهه زمانی، جنبش باوهاوس و کار طراحانی مانند Giorgetto Giugiaro و Marcello Gandini تأثیر قابل‌توجهی در طراحی خودروها داشت و طراحی‌ها بیشتر مبتنی بر تعادل، عملکرد، قابلیت اطمینان بودن، سادگی، و البته بر اساس استانداردهای جدید در صنعت جهان بود.

قرن بیست و یکم در مسیر آینده:

اما در سال‌های اخیر، طراحی خودرو روندی متفاوت به خود گرفته است. مسائلی همچون نگرانی‌های محیط زیستی سبب تمرکز بیشتر بر استفاده از مواد تجدید پذیر شده است، پیشرفت شگفت‌آور تکنولوژی هرروز آپشن های بیشتری را در اختیار خودروسازان گذاشته است و موتورهای برقی جای خود را به‌خوبی در این صنعت بازکرده‌اند. در این میان، طراحی نیز برای اینکه از غافله عقب نماند بیش‌ازپیش بر آینده و فشن متمرکز شده است. ایکس ۳۳ کراس، محصول جدید برند ام‌وی‌ام نیز یکی از همین خودروهای نسل جدید است. خودرویی که در آن زبان طراحی روز دنیا با الهام از آینده، تکنولوژی، هنر و فشن برای نسل جدید به کار گرفته شده است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.