اقدامات انجمن قطعه‌سازان‌ و خودروسازان در راستای مبارزه با قاچاق لوازم یدکی

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی به تشریح اقدامات این انجمن در راستای مبارزه با قطعات تقلبی و قاچاق در بازار لوازم یدکی پرداخت.

قطعه نیوز: منصور منصوری با اشاره به اقدامات انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در راستای مبارزه با قطعات تقلبی و قاچاق عنوان کرد: انجمن سازندگان قطعات با برگزاری جلسات و اطلاع رسانی های مختلف همواره بر نصب شناسه کالا روی قطعات یدکی از سوی قطعه سازان و همچنین رفع نگرانی مردم برای خرید قطعات اصلی و باکیفیت تاکید داشته و امیدواریم برگزاری این جلسات که با همکاری وزارت صمت و مشارکت قطعه سازان همراه بوده بتواند به حذف قطعات تقلبی و قاچاق در بازار لوازم یدکی منجر شود.

وی با اشاره به تاثیر طرح شناسه کالا بر بازار لوازم یدکی اظهار داشت: علیرغم اینکه در ابتدا تصور می شد اجرای طرح شناسه کالا با توجه به تعدد قطعات یدکی و تنوع خودروها تولید کنندگان را با چالش های جدی مواجه کند اما با توجه به نقش مهم قطعات یدکی اصلی در ایمنی خودروها و همچنین آگاهی بخشی به مشتریان برای خرید قطعات با اصالت، هم اکنون نصب شناسه کالا به عنوان یک استاندارد برای تولیدکنندگان تعریف شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران با بیان اینکه اصالت سنجی کالا دو مولفه کیفیت و قیمت را شامل می شود، ادامه داد: از آنجا که قطعات تقلبی و معیوب، ایمنی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند، نصب شناسه کالا روی قطعات یدکی قیمت و کیفیت قطعات را تضمین کرده و مصرف کننده نهایی نیز با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به خرید قطعه اصلی اقدام خواهد کرد.

منصوری اضافه کرد: از دیگر اقدامات انجمن در راستای مبارزه با قطعات قاچاق همکاری با سازمان ملی استاندارد برای تحقق هدف گذاری این سازمان مبنی بر تدوین استاندارد ۱۰۰۰ قطعه خودرویی است که تا کنون ۳۵۰ قلم قطعه از جمله سنسورها، چراغ ها و قطعات فرمان به منظور تدوین استاندارد شناسایی و مشخص شدند.

وی بیان کرد: همچنین یکی از پیشنهادات انجمن برای مبارزه با قطعات قاچاق، اصالت سنجی قطعات وارداتی از طریق آزمایشگاه ها و دستگاه های تستی است که در اختیار قطعه سازان قرار دارد چراکه از این طریق می توان از کیفیت قطعات وارداتی نیز اطمینان حاصل کرد.

مهدی براسود، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه با تشریح اقدامات این انجمن برای مبارزه با قطعات قاچاق و تقلبی بیان کرد: انجمن در گام نخست آموزش شناسه کالا به فروشگاه های اینترنتی ( فضای مجازی) و همچنین آموزش شناسه کالا به قطعه سازان را از طریق برگزاری دو سمینار بزرگ با حضور کارشناسان وزارت صمت، در دستور کار خود قرار داده که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی سازندگان قطعات مواجه شد چراکه نصب شناسه کالا و کدرهگیری روی قطعات یدکی موجب شفافیت و جلوگیری از ورود قطعات بی کیفیت و تقلبی به بازار خواهد شد.

وی افزود: همچنین با همکاری وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد از میان ۵۳ قلم لوازم یدکی مشمول طرح شناسه کالا، تدوین ارتقای استاندارد قطعات مشمول استاندارد اجباری و تدوین استاندارد قطعات فاقد استاندارد ملی را در دستور کار خود قرار دادیم و به زودی و پس از جلسات کارشناسی با سازمان ملی استاندارد سمیناری دو روزه را برای آموزش تدوین استاندارد قطعات به قطعه سازان تدارک خواهیم داد که قطعا با ارتقای استاندارد قطعات شاهد بهبود کیفیت قطعات خودرو و افزایش رضایتمندی مشتریان خواهیم بود.

عضو هیات مدیرهانجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران ادامه داد: علاوه بر این از تولیدکنندگان بزرگ مانند ایساکو، سایپا یدک، گروه قطعات خودرو عظام و گروه صنعتی اتحاد موتور نیز خواسته شد که در سطح عرضه قطعات، فروشگاه داران خود را تحت آموزش های لازم برای شناسایی قطعات اصلی و آگاهی بخشی به مشتریان قرار دهند.

براسود با بیان اینکه انجمن سازندگان قطعات با هدف حذف قطعات تقلبی از بازار لوازم یدکی پیشنهاداتی را به وزارت صمت ارایه کرده است، تاکید کرد: یکی از این پیشنهادها که مورد استقبال وزارت صمت نیز قرار گرفته است، تبدیل کد رهگیری به کد گارانتی در سامانه جامع تجارت پس از خرید قطعه از سوی مشتری است و بر این اساس وزارت صمت قصد دارد با راه اندازی سامانه فروشگاهی در صنف فروش قطعات یدکی به ایجاد شفافیت و شناسایی قطعات تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی کمک کند.

وی افزود: شناسایی قطعات اصلی از تقلبی و آگاهی بخشی به مردم در این زمینه از دیگر پیشنهادات انجمن به وزارت صمت است که در آینده نزدیک با همکاری اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عضو هیات مدیرهانجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما به اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، اصالت سنجی قطعات وارداتی از طریق ۱۶۰ آزمایشگاه همکار استاندارد است که خرید قطعات باکیفیت برای مشتریان را تضمین خواهد کرد.

براسود تاکید کرد: همکاری قطعه سازان در افزایش سقف گارانتی قطعات از ۶ ماه به یکسال و در رابطه با برخی قطعات تا ۱۸ و ۲۴ ماه در بازار لوازم یدکی و همچنین افزایش گارانتی محصولات خودروسازان از ۲۴ به ۳۶ ماه از دیگر اقداماتی است که قطعا در ارتقای کیفیت قطعات خودرو موثر خواهد بود.

عضو هیات مدیرهانجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجرای طرح شناسه کالا، بازار لوازم یدکی در مسیر مناسبی قرار گرفته و شرایط به مراتب بهتری نسبت به سالهای گذشته پیدا کرده است و به جز تعداد محدودی از تولیدکنندگان، شاهد اسقبال قطعه سازان و همچنین همراهی واحدهای توزیع کننده و فروشگاه داران در اجرای این طرح هستیم به طوریکه اغلب توزیع کنندگان از خرید قطعات فاقد شناسه کالا از تولیدکننده خودداری می کنند.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.