بررسی انواع قوطی آهن و کاربرد هر کدام

یکی از مصالح و ابزارهای فولادی که در صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، قوطی آهن یا پروفیل قوطی است. پروفیل قوطی محصولی به شکل چهارگوش و شبیه به جعبه است. این مقطع فلزی از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود و یکی از پرطرفدارترین پروفیل‌ها در بازار آهن‌آلات محسوب می‌شود. قوطی آهن به شکل لوله‌ای تو خالی و بلند و با سطح مقطعی ثابت تولید می‌شود. سایر ابعاد مثل ارتفاع و طول این محصول می‌تواند متفاوت باشد.

پروفیل قوطی یا قوطی آهن با توجه به جنس، ضخامت و ابعادی که دارد تعیین می‌شود. این محصول بر اساس عوامل مختلفی مثل اندازه، جنس و … دسته بندی می‌شود. اما شناخته شده‌ترین دسته بندی که برای پروفیل قوطی در نظر گرفته شده است، تقسیم بندی آن بر اساس جنس آن‌ها است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا انواع قوطی آهن و کاربرد آن‌ها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

قوطی آهن چیست؟

قوطی آهن یکی از نمونه‌های پرفروش پروفیل است که به روش نورد گرم تولید می‌شود. این محصول می‌تواند در دسته پروفیل‌های بسته، باز یا پروفیل زد قرار بگیرد و معمولا شکلی شبیه به جعبه دارد. قوطی آهن می‌تواند در جنس‌های مختلفی مثل آلومینیوم، گالوانیزه یا کامپوزیت تولید شود. نکته مهم دیگری که درباره این نوع پروفیل وجود دارد، تو خالی بودن آن است که باعث می‌شود وزن بسیار سبکی هم داشته باشد.

در چند سال اخیر استفاده از قوطی آهن در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی گسترش بسیاری داشته است. دلیل آن هم به ویژگی‌های خاص این مصالح بازمی‌گردد. از جمله ویژگی‌های خوب این نوع پروفیل‌ها می‌توان به یکپارچگی در سطح، کیفیت بالا، قیمت مناسب، فرم پذیری خوب، انعطاف پذیری بالا، مقاومت و استحکام و قابلیت جوشکاری آن‌ها اشاره کرد.

انواع قوطی آهن

همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم، قوطی آهن با توجه به عوامل مختلف مثل ابعاد، جنس و … به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. اما کلی‌ترین دسته بندی این محصول شامل زیرمجموعه‌های زیر می‌شود:

  • مبلی یا سبک
  • گالوانیزه
  • ساختمانی
  • صنعتی

قوطی آهنی سبک یا مبلی

پروفیل مبلی که با نام پروفیل سبک هم شناخته می‌شود، مقاطع فولادی هستند که از ورق سرد تولید می‌شوند و سطح مقطعی به شکل‌های دایره، سه گوش، چهارگوش یا ترکیبی دارند. اما شناخته شده‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها، پروفیل‌هایی است که سطح مقطع مربع یا مستطیل دارند. ضخامت ورقی که در تولید قوطی آهن سبک استفاده می‌شود نیز معمولا بین ۰.۷ تا ۱.۵ میلی‌متر است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل قوطی آهن، ظرافت و دقت زیاد در ابعاد آن‌ها است. این نوع پروفیل‌ها علاوه بر وزن کم، دارای ظاهری براق و درخشان و سطح یکپارچه‌ای هستند. به همین دلیل است که در میان محصولات و ابزارهای فولادی، جزو پرمصرف‌ترین‌ها انگاشته می‌شوند. از جمله ویژگی‌های دیگر قوطی آهن سبک می‌توان به قابلیت رنگ شوندگی، آبکاری، جوشکاری و وزن بسیار سبکشان اشاره کرد.

استفاده از پروفیل سبک در ساخت مبلمان

قیمت قوطی آهن مبلی مانند سایر انواع قوطی آهن بر اساس شرکت تولید کننده، ابعاد، ضخامت و جنسشان تعیین می‌شود. همچنین فاکتورهایی مثل نحوه درست جوشکاری، کیفیت مواد اولیه و … نیز می‌تواند روی قیمت نهایی این محصول تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه از این ابزار فولادی در مواردی مثل تولید مبلمان، تجهیزات صنعت هوایی، ساخت تابلوهای تبلیغاتی، تولید خودرو و دوچرخه استفاده می‌شود.

قوطی آهن گالوانیزه

نمونه‌هایی از نوع گالوانیزه قوطی آهن، محصولاتی هستند که با یک لایه روی پوشانده شده‌اند. استفاده از این لایه روی باعث شده تا مقاومت ورق فولاد چندین برابر بیشتر شود. بنابراین مقاومت، استحکام و طول عمر این محصولات خیلی زیاد است. همچنین مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی از خود نشان می‌دهد.

پروفیل گالوانیزه در دو شکل زیر تولید می‌شود:

  • مربع با ضخامت ۱ تا ۴ میلی‌متر
  • مستطیل با ضخامت ۱ تا ۳ میلی‌متر

مهم‌ترین کاربرد پروفیل گالوانیزه در ساخت درب و پنجره‌های UPVC است. علاوه بر این در مواردی مثل خانه‌های ساختمانی واقع در ارتفاعات نیز از این محصولات برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌کنند تا در مواقعی مثل وزش شدید باد، آسیب‌پذیر نباشند. همچنین یکی دیگر از کاربردهای این نوع قوطی آهن، تولید سینی‌های کابل برای مصارف خانگی و صنعتی است.

قوطی آهن ساختمانی

قوطی آهن ساختمانی جزو آن دسته از پروفیل‌ها است که به طور اختصاصی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی این مقاطع فولادی، استحکام بخشیدن به سازه‌ها و ساخت درب و پنجره‌های ساختمان است. همچنین در پوشش دهی سقف سوله‌های کارخانه‌ها و تولید چهارچوب‌های بزرگ فلزی نیز کاربرد خیلی زیادی خواهد داشت.

انعطاف پذیری بالا و مقاومت زیاد جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های پروفیل‌های ساختمانی است. مقاومت زیاد این مصالح باعث می‌شود تا سازه‌های ساختمانی در برابر فشارهای احتمالی استحکام زیادی از خود نشان دهند. ضخامت زیادی که نمونه‌های مختلف قوطی آهنی ساختمانی دارند، حکم یک مهر تأیید برای این مقاومت است.

استفاده اختصاصی از قوطی آهن ساختمانی در صنعت ساخت و ساز

رایج‌ترین و پرکاربردترین ابعاد در قوطی آهنی ساختمانی، پروفیل‌هایی با ابعاد ۲ در ۲ و ۴ در ۴ هستند. این پروفیل‌های مربعی شکل معمولا در ساخت درب، پنجره و نرده‌های ساختمان کاربرد دارند. انواع پروفیل ساختمانی شامل این موارد می‌شود:

  • نبشی
  • تیرآهن
  • پروفیل Z
  • کلاهی
  • سپر آهنی
  • پروفیل قوطی

قوطی آهن صنعتی

به پروفیل‌های صنعتی، پروفیل سنگین نیز می‌گویند. زیرا از ورق سیاه ضخیم و در ابعادی بزرگ ساخته می‌شوند. همچنین در آنالیز شیمیایی قوطی آهن صنعتی، ترکیباتی مثل فسفر، کربن، نیتروژن، گوگرد و … مشاهده می‌شود. حداقل ضخامت این محصولات فولادی حدودا ۶ میلی‌متر است و معمولا طولی بیشتر از ۱۲ متر دارند.

شاخص‌ترین و مهم‌ترین ویژگی پروفیل‌های صنعتی، قوام و استحکام بالای آن‌ها است. طوری که از این محصولات معمولا در پروژه‌های سنگین استفاده می‌شود. برای مثال ساخت ستون‌ها یا اسکلت‌های فلزی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها معمولا با استفاده از این نوع قوطی آهن انجام می‌شود. همچنین از دیگر کاربردهای این محصولات فولادی می‌توان به ساخت پل‌ها، برج‌ها، تابلوهای تبلیغاتی بزرگ، تأسیسات صنعتی کارخانه‌ها، تجهیزات نظامی، ماشین‌آلات، وسایل خانه، تجهیزات پزشکی و خودرو اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

استفاده از قوطی آهن در صنعت ساختمان‌سازی و صنایع دیگری مثل خودروسازی و … نه تنها کیفیت و دوام کار را بالا می‌برد، بلکه تا حد زیادی در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی می‌کند. پروفیل‌ها ابزاری نوین در صنعت ساختمان‌سازی هستند. طوری که یک سازنده خوب باید بداند در چه مواقعی بهتر است از چه نوع پروفیلی استفاده کند.

در این مقاله به بررسی انواع قوطی آهن اشاره کردیم. قوطی آهن که خود یکی از انواع پروفیل‌ها محسوب می‌شود به چهار دسته کلی سبک، گالوانیزه، ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شود. قیمت هر کدام از انواع قوطی آهن نیز با توجه به ضخامت، شرکت تولید کننده و ابعاد آن محصول تعیین خواهد شد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره این محصولات می‌توانید از راهنمایی‌های تیم پشتیبانی و کارشناسان سایت شاهین فلز سپاهان استفاده کنید.

منبع: عصر ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.