نیاز تایر بازار شب عید تامین شده است

لزوم بررسی رفتار نامناسب مصرف‌کنندگان در بازار لاستیک

قطعه نیوز: سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با مطلوب دانستن وضعیت فعلی بازار تایر اعلام کرد: «واردات و دریافت و انتقال ارز مهم‌ترین چالش‌های حال حاضر صنعت تایر بوده و علاوه بر آن جذب سرمایه و مساله تکنولوژی مهمترین ملزومات توسعه صنعت تایر کشور است.»

مصطفی تنها با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در بازار تایر وجود ندارد، گفت: «بازار تا حدی در تابستان و اوایل پاییز دچار تلاطم شده بود اما در حال حاضر تقریبا به حالت عادی بازگشته و به نظر نمی‌رسد که برای شب عید و مسافرت‌های نوروزی کمبودی از لحاظ تامین تایر وجود داشته باشد.»

وی با توضیح این مطلب که می‌توان گفت حتی در زمان بحران در بخش تولید با کمبود مواجه نبوده‌ایم، اظهار کرد: «بلکه کمبود واردات وجود داشته که البته کمبود واردات نیز به اندازه التهاب بازار نبود. در این خصوص، دولت بلافاصله اقدام کرد و ارز بسیار زیادی -که شاید به اندازه دو سال واردات کشور بود- برای ۶ ماهه دوم سال به واردات تایر تخصیص داده شد که این میزان ارز تخصیص داده شده در حدود دو برابر نیاز یک سال کشور بود. در نتیجه نباید مشکلی وجود داشته باشد.»

تنها با اشاره اهمیت رفتار مصرف‌کنندگان به عنوان بخشی مغفول، تاکید کرد: «معمولا تولیدکنندگان با واردکنندگان رقابت دارند، حتی به احتکار توزیع کنندگان اشاره می‌شود. اما کمتر به این موضوع پرداخته‌ایم که گاهی اوقات مصرف‌کنندگان به درستی عمل نمی‌کنند. مثلا ممکن است مصرف‌کننده‌ای ۶ ماه بعد نیاز به تعویض تایر خودرو پیدا کند اما به دلیل نگرانی از افزایش قیمت تایر در آن زمان، امروز اقدام به خرید تایر می‌کند. این برخورد با هر محصولی که انجام شود در بازار مشکل ایجاد می‌شود. این رفتار درستی نیست که برخی از هموطنان در پیش می‌گیرند.»

وی درخصوص مهمترین چالش حال حاضر صنعت تایر کشور گفت: «در هر دو بخش تولید و واردات، یک مشکل مشترک وجود دارد و آن مساله واردات است. تولیدکنندگان، مواد اولیه و واردکنندگان، تایر وارد می‌کنند که در هر دو بخش مشکل وجود دارد اما مشکلات تولیدکنندگان به دلیل تنوع مواداولیه و قطعات و ماشین‌آلات وارداتی پیچیده‌تر و وسیع‌تر است. در حال حاضر، واردات و دریافت ارز و انتقال ارز دچار دشواری‌ها و مشکلاتی است که چالش اصلی امروز است.»

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران درخصوص توقع از دولت در راستای حمایت از صنعت تایر گفت: «از آنجا که ارتباطات بین‌المللی کشور در دست دولت است از دولت توقع می‌رود این امور را تسهیل کند. مثلا اگر مشکلی در مورد پرداخت پول به کشور چین وجود دارد کسی جز دولت نمی‌تواند این موضوع را حل کند و انتظار می‌رود که دولت این مسائل را حل کند.»

تنها درخصوص ملزومات توسعه صنعت تایر کشور افزود: «توسعه صنعت تایر نیازمند چند مورد است. یک مورد مساله واردات است؛ وقتی نمی‌توانیم مواد اولیه را وارد کنیم چگونه می‌توانیم اقدام به واردات ماشین‌آلات کنیم. تکنولوژی را چگونه باید فراهم کنیم؟ در حال حاضر هیچ کس در دنیا حاضر نیست با ما کار کند و به ما تکنولوژی بدهد.»

وی یکی از مشکلات اصلی در کشور را موانع جذب سرمایه در بخش صنعت دانست و ادامه داد: «سرمایه در کشور زیاد است ولی در بخش صنعت سرمایه فراوانی وجود ندارد. سرمایه‌های وارد شده به بخش صنعت، زودبازده نبوده و معمولا اجرای یک پروژه حدود ۴ سال طول می‌کشد تا به مرحله راه‌اندازی برسد. در سال‌های ابتدایی نیز نمی‌توان انتظار سود داشت و عملا حدود هفت سال طول می‌کشد تا سرمایه‌گذاری نتیجه بدهد. جاذبه در بخش صنعت از این نظر اندک بوده و در نتیجه باید تمهیداتی فراهم شود که سرمایه‌گذاران در صنعت تشویق شوند. این مطلب مهمی است که به لحاظ فضای کسب و کار باید صورت گیرد.»

مصطفی تنها همچنین خاطرنشان کرد: «مطلب دیگر، تامین ارز برای سرمایه‌گذاران بوده و مهم‌تر از اینها در شرایط فعلی، مساله تکنولوژی است. یکی از چیزهایی که دولت باید به کار گیرد استفاده از جاذبه بازار است. ما یک بازار ۸۰ میلیون نفری داریم که سالانه حدود ۲۲میلیون حلقه تایر خودرو مصرف می‌کند که این میزان، حجم کمی نیست.»

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: «سوال این است که اگر کسی می‌خواهد در این بازار فعالیت کند چرا او را ملزم به سرمایه‌گذاری در ایران نمی‌کنند. نه اینکه فقط ملزم به سرمایه‌گذاری در صنایع موجود باشد، بلکه می‌تواند کارخانه جدیدی ایجاد کند. مهم این است که اقدام به تولید در ایران نموده و کارگر ما را به کار گرفته و ایجاد اشتغال کند. زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی را تکمیل کرده و کار را در همینجا انجام دهد. این تجربه‌ای است که در حوزه خودرو انجام شد، چرا این امر را در حوزه تایر انجام نمی‌شود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.