کدام آپشن ها از کدام خودروهای داخلی حذف شده است؟

قطعه نیوز: شرکت‌های خودروسازی بزرگ جهان برای جلب رضایت مشتریان هر سال طراحی خودروهای خود را تغییر می‌دهند و به امکانات آن می‌افزایند اما در ایران علیرغم تلاش های صورت گرفته از سوی خودروسازان و شرایطی که به واسطه تحریم ها اتفاق افتاد به ناچار شاهد حذف برخی امکانات خودرو هستیم که آن را آپشن می‌نامند.

این در حالی است که امکاناتی که خودروسازان داخلی برای خودروها در نظر می‌گیرند تفاوت زیادی با امکاناتی دارد که خودروسازان دیگر روی خودروها قرار می‌دهند. حذف برخی امکانات خودرو در کشورمان مایه طنز هم شده و اخیرا یکی از شرکت‌کنندگان برنامه تلویزیونی عصر جدید، یک گاری به وسط برنامه آورد که تنها دوچرخ آن قالپاق داشت. زمانی که احسان علیخانی مجری این برنامه سوال کرد چرا فقط دو چرخ آن قالپاق دارد شرکت‌کننده پاسخ داد دو قالپاق دیگر آپشن حساب می‌شود و باید از نمایندگی جداگانه خریداری کنید.

پژو ۲۰۶ ساده‌تر شد

پژو ۲۰۶ صندوقدار که سال‌هاست تنها در تیپ V8 تولید می‌شود، چندی پیش سنسور پارک عقب خود را از دست داد و حالا می‌بینیم که در کلاس ۲۷۴۳۴ نیز بدون ترمز دیسکی عقب و با ترمز کاسه‌ای تولید می‌شود. پژو ۲۰۶ هاچ‌بک هم اخیرا بدون سنسور دنده‌عقب فروخته می‌شود. در کلاس‌های ۲۶۰۳۰ و ۲۶۰۳۴ هم رادیو و پخش سی‌دی‌خوان ندارد.

وقتی زه پراید آپشن می‌شود

شرکت سایپا از چند سال قبل با حذف رادیو پخش از پراید، اعلام کرد اگر مشتریان بخواهند باید برای تحویل خودرو با رادیو پخش، پول جداگانه بپردازند. یک جعبه‌ابزار کوچک هم در صندوق‌عقب پراید شامل آچار چرخ و انبردست و یک پیچ‌گوشتی قرار داشت که این موارد هم چند سالی است حذف ‌شده است. در سال گذشته سایپا زه در پراید را هم حذف کرد و مشتریان برای نصب آن باید شخصا اقدام کنند. ناگفته نماند شرکت سایپا درگذشته خودروهای خود را همراه با یک قرآن کوچک و یک جعبه دستمال‌کاغذی با آرم سایپا تحویل می‌داد که این دو مورد هم ظاهرا جزو آپشن محسوب شده و حذف شدند.

تیبا، آهوی بی‌زرق‌وبرق

آهو به زیبایی معروف است و در لغتنامه دهخدا تیبا به معنای آهو است اما واقعا شکل ظاهری و امکانات این خودرو هیچ شباهتی با آهو ندارد. زمانی که تیبا در سال ۸۷ با نام مینیاتور وارد بازار ایران شد قرار بود با آپشن‌های زیادی که در خود جای می‌دهد با قیمت زیر ده میلیون تومان به دست مردم برسد اما باوجود حذف برخی از این آپشن‌ها با قیمت بالاتری روانه بازار شد. آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌بالابر برقی عقب، سیستم تهویه هوای خودکار و رینگ آلومینیومی از جمله امکاناتی است که جزو آپشن‌های این خودرو اعلام‌شده و برای هرکدام از این موارد باید پول جداگانه‌ای پرداخت شود. این در حالی است که مدل‌های چند سال قبل تیبا صندوقدار دارای آینه‌های جانبی برقی و شیشه‌بالابر برقی عقب بودند اما مدل‌های جدید آن فاقد این امکانات هستند. تیبا ۲ یا تیبای هاچ‌بک هم تا سال قبل با رینگ آلومینیومی به مردم فروخته می‌شد اما امسال با رینگ فولادی عرضه می‌شود.

آپشن‌های حذف شده پژو ۲۰۷

خودروی پژو ۲۰۷ سال ۱۳۸۸ در ایران تولید شد اما به دلیل تحریم‌های شورای امنیت در سال ۹۰، شرکت پژو ایران را ترک کرد و این خودرو دیگر در کشور تولید نشد. با رفع تحریم‌ها در سال ۹۴ شرکت ایران‌خودرو زیر نظر پژو دوباره برنامه تولید این خودرو را در ایران آغاز کرد و در سال ۹۶ اولین سری خودروی۲۰۷ با آپشن‌های جدید روانه بازار شد. آپشن‌ها شامل چراغ روز، مانیتور ۷‌اینچی، کروزکنترل، رینگ آلومینیومی و سیستم ترمز ضد قفل بود اما از سال ۹۸، کروز کنترل و رینگ آلومینیومی در اکثر کلاس‌های پژو‌۲۰۷ حذف شد. همچنین در برخی کلاس‌های ۲۰۷ به جای ترمز عقب دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای نصب شده است. در خودروهای تحویلی ۲۰۷ مدل ۹۸ به‌جای دکمه کروز کنترل یک قطعه پلاستیک چسبانده شده است.

رانا بدون ترمز دیسکی

آن‌طور که در وب‌سایت رسمی ایران‌خودرو اعلام‌شده است، از این پس رانا LX در کلاس ۶۱۰۱۳ تولید خواهد شد. این نمونه از رانا فاقد ترمز دیسکی عقب است و برای همین دیگر با ترمز کاسه‌ای ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است ترمز دیسکی عقب دارای لنت ترمز معمولی مانند ترمز چرخ‌های جلو است و از همان روش چرخ‌های جلو بهره می‌برد و عملکرد بهتری نسبت به ترمز عقب کاسه‌ای دارد و معمولا برای مدل‌هایی از خودرو که دارای شتاب و قدرت بیشتر هستند استفاده می‌شود. این ترمز از نظر قدرت، مزیتی بر ترمز کاسه‌ای ندارد و بیشترین مزیت آن خنک‌کاری سریع و زمان عکس‌العمل کوتاه‌تر است.

دنا با قالپاق

دنا که پیش از این امکاناتی نظیر کروزکنترل و رینگ آلومینیومی خود را از دست داده بود، حال در کلاس‌های ۷۰۱۱۵، ۷۰۱۱۶، ۷۰۱۱۸ و ۷۰۱۱۹ بدون ترمز عقب دیسکی عرضه می‌شود و مانند سورن و سمند، با ترمز کاسه‌ای تولید خواهد شد. البته کلاس ۷۰۱۱۸ و ۷۰۱۱۹ دنا نسبت به نسخه ۷۰۱۱۵ و ۷۰۱۱۶ فول‌تر بوده و کروز کنترل نیز در آنها دیده می‌شود. همچنان کلاس‌های ۷۰۱۰۱-۷۰۱۱۲ ترمز عقب دیسکی خواهند داشت اما این کلاس‌ها فعلا تولید نمی‌شود. این خودرو اکنون با رینگ فولادی و قالپاق تحویل می‌شود.

غیرایمن شدن سمند ال‌ایکس

سمند ال‌ایکس که مدل دارای آپشن اولین خودروی ملی محسوب می‌شود، اکنون نسبت به سال‌های قبل آپشن‌های مختلفی را ندارد. ابتدا از چند سال قبل رینگ‌های آلومینیومی و سیستم سخنگوی هوشمند سمند ال.ایکس حذف شد. در سال جاری هم در مدل‌هایی که از سمند ال‌ایکس (کلاس ۲۹۱۱۰ و ۲۹۱۱۶) تحویل مشتریان داده می‌شود سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز (آژیر) وجود ندارد.

سورن بدون رینگ اسپرت

یکی از ویژگی‌های سورن ای‌ال‌ایکس داشتن رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ بود اما در ماه‌های اخیر این خودرو با رینگ فولادی عرضه‌شده است. دو نوع رینگ برای محصولات مختلف در نظر گرفته شده است: رینگ فولادی (به همراه قالپاق) و رینگ آلومینیومی (اسپرت). این دو نوع رینگ متناسب با تیپ و کلاس خودرو تعیین‌شده است و در صفحه معرفی محصولات شرکت قابل تشخیص است.

دنا پلاس دوباره دنا شد

با حذف آپشن‌های اصلی دنا پلاس، این خودرو که نسخه به‌روزتر دنا معمولی بود، تفاوتی با دنا معمولی ندارد. مهم‌ترین مزیت دنا پلاس نسبت به دنا معمولی، سانروف آن بود که در سال جاری این آپشن حذف‌شده است. همچنین تا پیش از این دنا پلاس با چهار عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو و جانبی) تولید می‌شد که اکنون کلاس‌های عرضه‌شده آن یعنی کلاس‌های ۷۰۳۰۹-۷۰۳۰۶ فقط دو عدد ایربگ (راننده و سرنشین جلو) دارند. آنتن سقفی کوسه‌ای (Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب و جا عینکی هم از دنا پلاس‌هایی که اخیرا ایران‌خودرو می‌فروشد، حذف‌شده است.

عقب‌نشینی پژو پارس ال‌ایکس

پژو پارس ال‌ایکس در سال‌های اخیر همواره با ترمزهای جلو و عقب دیسکی عرضه می‌شد اما ماه‌ها است دیگر این خودرو با ترمز عقب دیسکی تحویل مشتریان نمی‌شود کلاس‌های ۲۸۵۱۳ و ۲۸۵۱۵ و ۲۸۵۱۶ و ۲۸۵۱۷ ترمز عقب دیسکی دارند اما فعلا تولید نمی‌شوند و کلاس‌های ۲۸۵۱۸ و ۲۸۵۱۹ و ۲۸۵۲۱ که دارای ترمز عقب کاسه‌ای هستند، به مشتریان تحویل داده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های پژو پارس ال.ایکس با پژو پارس سال، در رینگ‌های آلومینیومی آن بود اما در ماه‌های گذشته این خودرو هم با رینگ فولادی به مردم تحویل داده شده است. طبق اعلام ایران‌خودرو رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ در کلاس‌های ۲۸۵۱۶ و ۲۸۵۱۷ و ۲۸۵۱۸ و ۲۸۵۱۹ پژو پارس و رینگ فولادی در کلاس ۲۸۵۲۱ عرضه می‌شود.

منبع: جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.