تولید نسل جدید تایرهای ایرلس با همکاری شرکت‌های میشلن و جنرال موتورز

قطعه نیوز: طراحی اعجاب‌برانگیز میشلن مزایای پایدار متعددی از جمله کاهش تعداد تایرهای ضایعاتی، کاهش کلی مواد اولیه موردنیاز و کاهش انرژی لازم برای تولید این نوع تایر را در برمی‌گیرد.

در دنیای امروز تایرهای ایرلس پدیده جدیدی نیستند اما به نظر می‌رسد بتوان طی پنج سال آینده از این تایرها در خودروهای سواری استفاده کرد. در حالی که این نوع از تایرها اغلب برای خودروهای نظامی، خاکی‌رو و به طور کلی وسائل نقلیه‌ای که سرعت کمی دارند طراحی شده‌اند، شرکت‌های میشلن و جنرال موتورز در طی یک همکاری مشترک از نسل جدید آن‌ها برای خودروهای سواری رونمایی کردند.

این تایر تحت عنوان UPTIS (Unique Puncture-Proof Tire System)اولین سری از نسل جدید تایرهای ایرلس به منظور توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو است که به ویژه برای وسائل نقلیه نسل فردا، از ماشین‌های خودران گرفته تا خودروهای الکتریکی، کاربرد دارد.

طراحی اعجاب‌برانگیز میشلن مزایای پایدار متعددی از جمله کاهش تعداد تایرهای ضایعاتی، کاهش کلی مواد اولیه موردنیاز و کاهش انرژی لازم برای تولید این نوع تایر را در برمی‌گیرد.

طراحی UPTIS بسیار شبیه به تایر مفهومی TWEEL است که در سال‌های گذشته توسط شرکت میشلن رونمایی شده بود. در این نوع تایر از پره‌های ساخته شده از کائوچوی کامپوزیتی تقویت شده با فیبرهای شیشه‌ای که بین لبه خارجی تایر و چرخ آلومینیومی مرکزی قرار می‌گیرند، استفاده شده است. برخلاف نمونه‌های قبلی ایرلس، UPTIS برای استفاده در سرعت‌های بالا طراحی شده و چنگ‌زنی و همینطور دوام بهتری را فراهم می‌کند.

به موازات مزایای فراوان، شرکت جنرال موتورز اعلام کرده است که تایرهای ایرلس هماهنگ با دیدگاه این شرکت مبنی برzero crashes، zero emissions و zero congestion است. برای حصول اطمینان از کاربردی بودن ایده UPTIS، این شرکت طی قراردادی مشترک با شرکت میشلن با هدف تبدیل این نوع تایر به واقعیتی حقیقی تا سال ۲۰۲۴ در این پروژه همکاری داشته و آن را بر روی خودروی الکتریکی Chevrolet Bolt در میدان آزمون میشیگان جنوبی تست کرده است.

اگرچه هنوز از مدل آینده خودروی الکتریکی شرکت شورولت رونمایی نشده است، این مدل می‌تواند انتخابی احتمالی برای به کار بستن نهایی UPTIS باشد. شرکت میشلن اعلام کرده است که وزن مجموعه این تایر مشابه با تایرهای مرسوم است، اما در عین حال به دلیل عدم رخ دادن پنچری و کم شدن فشار؛ به حسگرهای نمایش فشار تایر، تایر یدکی، جک و سایر تجهیزات جانبی نیازی ندارد.

خودرو Chevrolet Bolt EV

این وسیله نقلیه نوعی خودروی هاچ‌بک تمام الکتریکی است که در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت شورولت و با همکاری مشترک ال‌جی ساخته شده است. این خودرو که از معدود خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت در آمریکا است، در حالت تمام‌شارژ مسافتی به اندازه ۳۸۳ کیلومتر را طی می‌کند. این میزان برد مسافت تقریبا دو برابر یک نیسان لیف بوده و البته قابل ‌مقایسه با خودروهای پرچم‌داری چون تسلا نیست.

زمان رسیدن به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعتChevrolet Bolt بسته به مقدار شارژ متفاوت است، اما می‌توان آن را بین ۵/۶ تا ۷ ثانیه در نظر گرفت. حداکثر سرعت آن نیز ۱۴۶ کیلومتر بر ساعت است. قدرت این خودرو توسط یک موتور الکتریکی – مغناطیسی که توانی در حدود ۱۵۰ کیلووات دارد تامین شده و با استفاده از یک سیستم انتقال قدرت یک سرعته اتوماتیک منتقل می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به باتری‌های لیتیوم یون ساخت ال‌جی اشاره کرد که در کف خودرو جاسازی شده‌اند. فاصله بین دو محور خودرو به ۲۶۰ سانتی‌متر می‌رسد که ۵/۷ سانتی‌متر از شورولت سونیک و ۶/۲۲ سانتی‌متر از شورولت اسپارک الکتریکی، طویل‌تر است. فضای بار پشت صندلی عقب نیز به رقم جالب ۴۷۸ لیتر و در صورت تاکردن صندلی‌های عقب به ۱۶۰۳ لیتر می‌رسد.

امیرحسین شهدادی، کارشناس مسئول مرکز نوآوری گروه لاستیک بارز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.