آیا قیمت خودروهای مونتاژی گران تر از کشور چین به فروش می رسد؟

ﻗﯿﻤﺖ ﺧﻮدروﻫﺎی ﭼﯿﻨﯽ مونتاژ ﺷﺪه در داﺧﻞ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﻫﻤﺎنﺧﻮدروﻫﺎ در ﭼﯿﻦ متفاوت است و بعضا برخی از آنها ۲ تا ۴ برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدأ به فروش می رسند اما آیا واقعا این چنین است؟

قطعه نیوز: سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریم‌ها، دولت به‌منظور صرفه‌جویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت، کم‌کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودروهای مونتاژ‌شده توسط شرکت‌های خصوصی در بازار نیز فراهم شد.

این شرکت‌ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می‌کنند؛ این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام می‌شود، اما نکته‌ای که امروزه در مورد مونتاژکاران ایرانی گفته می شود این است که ﻗﯿﻤﺖ ﺧﻮدروﻫﺎی ﭼﯿﻨﯽ مونتاژ ﺷﺪه در داﺧﻞ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ ﻫﻤﺎنﺧﻮدروﻫﺎ در ﭼﯿﻦ متفاوت است و بعضا برخی از آنها ۲ تا ۴ برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدأ به فروش می رسند اما آیا واقعا این چنین است؟

بیایید مطلب را با کالایی غیر از خودرو شروع کنیم؛ قیمت تلویزیون ۷۰ اینچ سامسونگ در امارات متحده عربی معادل هزار دلار است یعنی با احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی باید  ۴۰ میلیون تومان به فروش رود اما اکنون این کالا با قیمت ۸۰ میلیون تومان در بازار به فروش می رسد. در حالی که قطعات و حتی بردهای آن به صورت آماده وارد ایران و فقط مونتاژ آن در شرکت های تولیدکننده تلویزیون در ایران انجام می شود، این یعنی این کالا حق هزینه پلاک، بسته بندی، بیمه و … مانند خودرو ندارد.

لازم به ذکر است قیمت تعرفه و حق گمرک برای تلویزیون ۲۶%، مالیات بر ارزش افزوده ۹% و قیمت تمام شده آن ۱۲۳۱ دلار است، در حالی که فروش آن ۲۰۰۰ دلار است. یعنی در یک تلویزیون بالای یکصد درصد سود خالص برای یک شرکت لوازم خانگی به دست می آید!

حال می گویند خودروسازان خودروهای مونتاژی را ۲ تا ۴ برابر قیمت می فروشند؛  یکی از خودروهای مونتاژی داخل را محاسبه می کنیم تا ببینیم واقعا این ۴ برابر قیمت حقیقت دارد؟

قیمت خودرویی مانند فیدلیتی در بازار چین بین ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار است و برخی محاسبه گران در زمانی که دلار ۳۰ هزار تومان بود قیمت آن را ۶۰۰ میلیون تومان محاسبه کردند، دریغ از اینکه تعرفه گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، قیمت بسته بندی و … را محاسبه کنند.

حال جالب اینجاست گروه بهمن برخلاف سایر خودروسازان، طی یکسال اخیر افزایش قیمتی نداشته است و مدیران خودرو و کرمان موتور ۲ خودروساز مونتاژی، ۲ بار تاکنون اکنون قیمت داشته اند و حتی مدیران خودرو هر کدام از خودروهای تازه رونمایی شده را با قیمت نجومی به بازار عرضه می کند  به طوری که سال گذشته که از تیگو ۸ رونمایی کرد قیمت این خودرو را یک میلبارد و ۸۰۰ میلیون تومان معرفی کرد و به منظور این چنین قیمت گذاری سازمان حمایت از  فروش آن ممانعت کرد و پس از آن  این خودرساز با کمی کاهش قیمت تیگو ۸ را عرضه کرد.

از طرفی اکنون که دلار ۴۰ هزار تومانی شده است، گروه بهمن فیدلیتی خود را با همان قیمت یک سال گذشته بدون افزایش قیمت یعنی ۸۴۵ میلیون تومان به فروش می رساند؛ نکته حائز اهمیت اینجاست که این خودرو اکنون در بورس کالا با نهایت قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان به فروش می رسد در حالی که خودرو تیگو ۸ مدیران خودرو  که از از لحاظ آپشن با خودرو فیدلیتی تفاوتی ندارد با قیمت ۲ میلیارد تومان به فروش می رسد.  

در جدول زیر قیمت خودرو در چین با احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی محاسبه شده است؛ طبق این محاسبات یک خودرو ۱۸ هزار دلاری باید اکنون ۹۴۳ میلیون تومان به فروش رود این در حالیست که فیدلیتی گروه بهمن با قیمت ۸۴۵ میلیون تومان به فروش می رسد.

 

قیمت خودرو در چین

۱۸۰۰۰

۷۲۰ میلیون تومان

حمل از چین به ایران

۳۰۰۰

۹۰ میلیون  تومان

حقوق گمرکی

۲۵ تا ۳۰ درصد

۱۴۵ میلیون تومان

ارزش افزوده

۹ درصد

۸۰ میلیون تومان

هزینه پلاک

۳۵ میلیون تومان

۳۵ میلیون تومان

بیمه

۴ میلیون تومان

۴ میلیون تومان

جمع

۹۴۳ میلیون تومان

طبق مقایسه بالا با توجه به هزینه‌های حمل، مالی و گمرکیخودرو‌های مونتاژی می‌توان به این جمع بندی رسید که خودروی فیدلیتی بهمن موتور در کلاس خودروهای SUV فقط با اختلاف قیمت ۱۲۵ میلیون تومانی تقریبا هم قیمت با نمونه آن در چین به فروش می رسد.

چری تیگو ۷ و فردا SX5، ۵۰۰ میلیون بیشتر از کارخانه تولیدکننده اصلی قیمت بالاتری دارند. در رتبه بعدی اف ام سی T5، فاصله ۵۵۰ میلیونی با نمونه چینی دارد. همچنین جک K7 و تیگو۸ در صدر گران ترین چینی های بازار هستند که قیمت پیشنهادی برای آن ها جای تامل دارد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.