پتانسیل ۵ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی خودرو در روسیه

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور معتقد است: پتانسیل چهار تا پنج میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی خودرو در روسیه برای صنعتگران ایرانی وجود دارد.

قطعه نیوز: آرش محبی‌نژاد در نشست رفع موانع و بررسی راه‌های توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه از تلاش‌های رییس سازمان توسعه تجارت برای بسترسازی حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه تقدیر کرد و افزود: نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو» فرصتی فراهم کرد که قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی توانستند بزرگترین حضور نمایشگاهی ایرانی‌ها در یک کشور خارجی را رقم بزنند.

وی گفت: در این نمایشگاه چهار روزه در گام نخست ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم‌نامه و قرارداد بین طرف‌های ایرانی و روسی منعقد شد که در این راستا و با گذشت چند ماه از آن رویداد و با وجود همه دشواری‌ها و مشکلات، چند تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شده و همکاری‌ها آغاز شده است.

محبی‌نژاد خاطرنشان‌کرد: واکاوی این بازار بزرگ نشان می‌دهد پتانسیل چهار تا پنج میلیارد دلاری برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و به‌ویژه بازار لوازم یدکی خودرو در این کشور برای ایرانی‌ها وجود دارد.

وی، یکی از مشکلات اصلی فراروی صادرکنندگان را اختلاف ارز آزاد و نیمایی برشمرد که موجب محقق نشدن جهش صادراتی خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور همچنین خواستار ارائه مشوق‌های صادراتی به فعالان خودروسازی و قطعه‌سازی در راستای تقویت حضور در بازار بزرگ روسیه شد.

وی بیان‌داشت: حضور مسوولان و صنعتگران روسی در کشورمان برای بازدید از زیرساخت‌ها، امکانات و پتانسیل‌های صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی ایران بسیار مهم است و می‌تواند تسریع‌کننده صادرات خودرو و قطعات به این کشور باشد.

محبی‌نژاد همچنین راه‌اندازی دفتر تجاری ایران در روسیه را برای تحقق اهداف صادراتی یاد شده و توسعه تعاملات صنعتی فیمابین دو کشور موثر ارزیابی کرد که در دستور کار قرار دارد.

وی از آغاز صادرات صندلی خودرو و همچنین ECU (کامپیوتر خودرو) به روسیه خبر داد که جزئی از تفاهم‌های ۷۰۰ میلیون یورویی دو کشور در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو در تابستان گذشته بود.

شایان ذکر است در این جلسه، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت، اعلام‌کرد: امروز برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از مهم‌ترین دغدغه های صادرکنندگان غیرنفتی و غیر فلزی است که رفع این مشکلات با گزینه‌هایی همچون واردات شمش طلا برای صادرکنندگان محصولات غیرخام و نیمه خام در دولت در دستور کار است.

وی گفت: برای رفع این مشکل، موضوع «تالار دوم نیما» با نرخ توافقی نزدیک بازار متشکل به عنوان یک راهکار دیگر مطرح شده است که سال گذشته نیز مطرح بود و بخشی از آن عملیاتی شد، اما به‌دلیل برخی مخالفت‌ها در مدیریت قبلی بانک متوقف ماند. اما رئیس کل جدید بانک مرکزی با این فرآیند موافق است که با نرخی نزدیک نرخ بازار متشکل ارزی خواهد بود.

مسکو پایتخت روسیه با برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) میزبان خودروسازان، قطعه‌سازان و صنعتگرانی از کشورهای روسیه، ایران، ترکیه، چین و برخی دیگر از کشورها بود.

این نمایشگاه با حضور سفیر ایران در روسیه، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و معاون نخست وزیر روسیه افتتاح شد که در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور از جمله چین و ترکیه و در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار شد.

در این دوره از نمایشگاه ۱۲ تفاهم نامه همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو امضا شد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.