دلالی جدید خودرو به سبک بورس کالا

در حالی وزارت صنعت در تلاش برای افزایش فروش خودرو آنهم در بورس کالاست که به نظر میرسد باید به جای این نسخه شکست خورده، فکری به حال عرضه بیشتر خودرو در بازار کند

به گزارش قطعه نیوز، این روزها بازار خودرو با وجود رکود در معاملات شاهد رکودهای جدید قیمتی در انواع خودروهای داخلی است به نحوی که در یک ماه گذشته برخی از خودروها افزایش ۱۰۰میلیون تومانی را نیز تجربه کرده اند.

این در حالیست که فاطمی امین از همان روزهای نخست وزارت خود وعده کاهش قیمت ها را اعلام کرده بود اما با گذشت زمان نه تنها این وعده محقق نشد بلکه وزیر صنعت را با دو کارت زرد مجلسی ها راهی استیضاح کرد هر چند فاطمی امین توانست با وعده های جدید از استیضاح عبور کند اما اوضاع بازار با این وعده ها نه تنها مسیر بهبود را طی نکرد بلکه بدتر از گذشته شد.

امروز خودرو دیگر کالای مصرفی نیست و از اقشار ضعیف گرفته تا افراد متمول همگی خریدار این کالای سرمایه ای هستند. نکته مهم اینجاست وزارت صنعت در نسخه ای جدید خریداران خودرو را راهی بورس کالا کرده تا شاید از این طریق بتواند سروسامانی به بازار دهد.

اما خرید خودرو در این بازار نیازمند طی کردن مراحلی سخت ودست و پا گیر از جمله ثبت نام در سامانه سجا، ثبت نام در کارگزاری، افتتاح حساب وکالتی، دریافت کد معاملاتی بورس کالا، واریز قیمت پایه و چند مرحله دیگر است که از عهده افراد عادی بر نمی آید و نیازمند داشتن اطلاعات بورسی است.

همین امر سبب شده تا دلالان جدیدی در بورس کالا ظاهر شوند که با شگردهای خاص خود، خودروها را از بورس خریداری و با قیمت های بالاتر در بازار به فروش میرسانند.

به نظر می رسد فروش معیوب خودرو اینبار هم نمی تواند دردی از مردم دوا کند و فقط دلالی خود را از نوعی به نوع دیگر تغییر داده است. اما پرسش اصلی اینجاست وزارت صمت تا چه زمان میخواهد خودرو در بازار بورس کالا بفروشد؟ آیا از این طریق میخواهد دست خودروسازان را در فروش محصولات آنهم بالاتر از قیمت های دستوری باز کند تا ضرر و زیان آنها جبران شود یا فکری هم برای مصرف کنندگان اصلی خودرو که امروز در بازار بلاتکلیف هستند دارد.

مشاهدات بازار نشان میدهد در طول یک ماه اخیر عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها تأثیری بر بازار نداشته است بلکه با روند صعودی قیمت ارز بازار خودرو درگیر التهاب شده و قیمت انواع خودروهای داخلی رکودهای قابل توجهی را ثبت کرده است.

بررسی ها حکایت از آن دارد که عملاً عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها تأثیری بر بازار ندارند بلکه با عرضه قطره چکانی خودرو؛ قیمت ها همچنان روند افزایشی را طی می کند و خبری از ساماندهی بازار نیست.

به نظر می رسد دولت باید فکر اساسی برای بازار خودرو کند تا ضمن تسهیل واردات روند عرضه خودرو به بازار هم افزایش یابد. به گفته فعالان بازار وقتی خودرو در بازار باشد عملاً ما شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود امروز خودرویی در بازار نیست کسی هم حاضر به معامله آنهم با این قیمت های کاذب نخواهد بود.

پیشنهاد به وزارت صمت

طبق آمار اعلام شده توسط وزارت صمت ماهانه حدود ۱۲۰هزار دستگاه خودرو تولید می شود که از این تعداد به طور کلی حدود۲تا۳هزار دستگاه راهی بورس کالا میشود و همین کاهش عرضه سبب شده تا بازار به این ناآرامی رسیده و شاهد چنین افزایش قیمتی باشیم.

وزارت صمت به جای ورود به عرصه فروش خودرو ،عرضه خودرو را مدیریت کند مشکلات بازار حل خواهد شد. حتی اگر ۵۰درصد تولید خودروسازان روانه بازار شود باز هم بازار به راحتی مدیریت شده و نیازی به راهکارهای عجیب و غریبی چون فروش خودرو دربورس کالا نیست. تجربه نشان داده که فروش کالا در بورس همیشه با ابهامات مهندسی عرضه کالا رو به روست و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

 

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.