اعلام آمادگی ایران‌خودرو برای عرضه تارا برقی

ایران‌خودرو اعلام کرد در صورت دریافت گواهینامه‌های صادراتی (Export Licenses) برای تارا برقی، قابلیت فروش این خودرو در خارج کشور وجود دارد.

قطعه نیوز: کیوان وزیری مدیرعامل تام ایران‌خودرو با اشاره به این که در مباحث تکنولوژیکی برای خودرو برقی به لبه این فناوری مهم دست پیدا کردیم، اظهار کرد: آزمون‌های نمونه تولیدی که در حد توان داخلی بوده به انجام رسیده است و آزمون‌های خارج کشور نیز تا پایان سال انجام خواهد شد ولی آن‌چه اهمیت دارد موضوع آمادگی زیرساخت‌های لازم و ضروری برای آن است که این موضوع مانع بزرگی بر سر راه عرضه خودرو برقی در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان این که ایران‌خودرو در حال حاضر جلودار تولید و عرضه خودرو برقی است و آماده است که با حمایت‌های لازم این محصول را با قیمت مناسبی به مصرف‌کننده عرضه کند، تاکید کرد: شرکت جتکو به عنوان یکی از شرکت‌های صاحب فناوری زیرمجموعه تام ایران‌خودرو توانسته با کمک جوانان شایسته و نخبه این سرزمین کار علمی بزرگی را به سرانجام برساند.

وی افزود: این انتظار از همه دستگاه‌های مرتبط با این حوزه از جمله سازمان ملی استاندارد، معاونت حمل و نقل وزارت صمت، وزارت نیرو (در سیستم توزیع برق)، وزارت کشور (در حوزه تاکسی‌رانی)، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و حتی رسانه‌ها، زیرساخت‌ها و قوانین لازم را برای اجرایی شدن کار تسهیل کنند تا شرمنده مردم عزیز کشورمان نباشیم.

مدیرعامل تام خاطرنشان کرد: با توجه به این که آماده‌سازی زیرساخت‌های فیزیکی مثل ایستگاه‌های شارژ سریع، بین راهی و روش‌های شارژ خانگی، در حوزه وظایف و توانمندی‌های خودروساز نیست، لازم است حاکمیت به این موضوع ورود پیدا کند تا با یک هماهنگی فرادستگاهی بتوان بستر کار را در کشور مهیا کرد؛ همان‌گونه که در حوزه گاز طبیعی فشرده این کار جهادی به انجام رسید.

وزیری خاطرنشان کرد: لازم است برای این کار ایستگاه‌های زیادی در کشور راه‌اندازی کنیم، اگر قیمت راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری آن برای بهره‌بردار مقرون به صرفه باشد، دیگر هزینه‌ها به مصرف‌کننده نهایی منتقل نمی‌شود و در مجموع استفاده از خودرو برقی به صرفه خواهد بود.

مدیرعامل تام با بیان این که برای تولید باتری می‌توان از توانمندی‌های تولید داخلی بهره برد، با اشاره به این که مذاکرات خوبی با وزارت دفاع در حوزه تولید باتری و پک آن داشته‌ایم، تاکید کرد: در صورت رسیدن خودرو برقی به تولید انبوه، تولید باتری لیتیومی داخلی نیز صرفه اقتصادی پیدا می‌کند و مهم‌ترین چالش‌های حوزه تولید خودرو برقی برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: چالش بعدی خودروهای برقی استانداردها و قوانین مترتب بر آن است که در این خصوص کمبود داریم؛ یعنی برای گرفتن مجوز تولید خودرو برقی در کشور با نقص قوانین ملی مواجهیم. سازمان‌ها و موسسات دانشی مختلف در این زمینه می‌توانند به سازمان ملی استاندارد کمک کنند.

وزیری با بیان این‌که قوانین باید از سوی این سازمان پیاده‌سازی شوند، افزود: در درجه اول باید قوانینی برای کاربری خودرو برقی ایجاد شود و از طرفی قوانینی برای تولید و توسعه خودروبرقی داشته باشیم که شرکت‌هایی مثل ایران‌خودرو و یا حتی تامین‌کنندگان خارجی که می‌خواهند در این خصوص ورود پیدا کنند، امکان انجام آزمون‌های لازم و گرفتن مجوز تولید در کشور را داشته باشند، مانند آزمون تایید نوع(TA) که برای خودرو بنزینی تعریف شده و برای خودروهای برقی نیز لازم‌الاجراست.

وی یادآور شد: مضرات آلایندگی خودروهای بنزینی، یارانه پنهان سوخت، کم شدن مشکلات ترافیکی و مزایای استفاده از سوخت پاک همه جزء ویژگی‌هایی است که دولت می‌تواند در این زنجیره نقش حامی اصلی را ایفا کند.

 

منبع: ایکو پرس

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.