واردات، خودرو را ارزان می‌کند؟

به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، خریداران هر زمانی که تصمیم به خرید گرفتند صبر نکنند و خودروی خود را خریداری کنند. در یک ماه گذشته قیمت ها افزایش نرخ را در اکثر خودروهای داخلی و خارجی داشتند اما بازار در رکود به سر می‌برد.

قطعه نیوز: آبان ماه امسال بعد از کشمکش های بسیار در تصویب آیین نامه واردات خودرو و رفع ایرادات سه گانه ای که رئیس مجلس شورای اسلامی به آیین نامه وارد کرده بود، در نهایت آیین نامه واردات خودرو اصلاح و روند ثبت سفارش برای واردکنندگان واجد شرایط آغاز شد.

در گام نخست ثبت سفارش ها، وزارت صمت اعلام کرد ۲۴ درخواست برای واردات خودرو مطرح شده است که در نهایت ۷ شرکت واجد شرایط ثبت سفارش واردات خودرو شدند اما به مرور آمار شرکتهای واجد شرایط افزایش پیدا کرد و در مجموع در حال حاضر ۱۲ شرکت می توانند نسبت به ثبت سفارش خودرو اقدام کنند.

براساس اعلام وزارت صمت شرکت های سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین الملل و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکس موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا ودیار خودرو شرایط لازم را برای واردات خودرو براساس آیین نامه احصا کرده اند و می توانند مراحل واردات را برای فروش خودروها در بورس کالا انجام دهند.

در حال حاضر با گذشت بیش از ۱ ماه از آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بنا بر اعلام سخنگوی وزارت صنعت سخنگوی وزارت صنعت فرآیند واردات خودرو به کشور سرعت گرفته و برخی مدل‌ها به پشت مرز رسیده و تبلیغات آن‌ها آغاز شده است.

با اعلام این خبر به نظر می رسید ترمز افزایش قیمت ها در بازار خودرو کشیده شود اما هنوز این موضوع تأثیری بر بازار نگذاشته و عملاً قیمت انواع خودروهای داخلی و مونتاژی روندی صعودی دارد.

سعید موتمنی در خصوص تاثیر واردات خودرو بر احتمال کاهش قیمت در بازار می گوید: فعلا تا جزئیات طرح واردت ابلاغ نشود نمی توان نظری دقیق داد. با بررسی قیمت‌ها از آبان سال گذشته تا به امروز مشاهده می‌شود که ۳۰ تا ۳۵ درصد در تمامی خودرو‌ ها افزایش قیمت را داشته ایم.

وی ادامه داد: خریداران هر زمانی که تصمیم به خرید گرفتند صبر نکنند و خودروی خود را خریداری کنند. در یک ماه گذشته قیمت ها افزایش نرخ را در اکثر خودروهای داخلی و خارجی داشتند اما بازار در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش به سختی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بازار را اینطور پیش‌بینی و خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت بازار افزایشی است و عرضه و تقاضا به صورت یکسان صورت نمی‌گیرد. عرضه جوابگوی تقاضای بازار نیست، عرضه به صورت کم انجام می شود به همین علت قیمت ها سیر صعودی به خود گرفته است. تزریق قطره چکانی خودرو باعث شده است بازار در رکود قرار بگیرد و وضعیت نامناسبی داشته باشد.

 

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.