مشکلات ارزی صنعت تایر را به قهقرا می‌برد

قطعه نیوز: کالای استراتژیک، عنوانی است که این روزها در پیچ وخم‌های تحریم‌های وارد شده فراوان به گوش ما می‌خورد. تایر یکی از کالاهای استراتژیک است.

معاون مالی و امور شرکت‌های گروه صنعتی بارز معتقد است: به اقتضای وضعیت فعلی و مشکلات عدیده در مسیر تأمین مواد اولیه، لاجرم تلاش‌های امور مالی نیز در این حوزه پرریسک متمرکز شده است. دامنه مشکلات وسیع بوده که اهم موارد آن شامل مشکلات نقدینگی، واکاوی آثار التهاب و بحران ارزی، روند نزولی سودآوری و حذف صادرات است که در راس آن مشکلات نقدینگی به عنوان چالش اصلی مطرح است که بازپرداخت خرید مواد اولیه و قطعات (داخلی و وارداتی) بعضاً به دلیل شرایط انحصاری و تک منبعی بودن و رویکرد بازار و شرایط خرید از بورس کالایی و وضعیت تأمین ارزهای خارجی، عمدتاً از شرایط نسیه و اعتباری به نقدی و پیش پرداخت تغییر مسیر داده است.

محمد امیری در پاسخ به این پرسش که واکاوی آثار افزایش نرخ ارز و مشکلات تخصیص و حواله ارز و سایر تبعات جانبی چه چالشی را برای شرکت به وجود می‌آورد، گفت: این مسئله در روند تخصیص ارز و ثبت سفارش، کارمزدهای ارزی و خلاء قانونی تامین آن، خریدهای اضطراری ارزی و بلاتکلیفی تولیدکننده، بلاتکلیفی چگونگی تسویه بدهی‌های ارزی سنواتی و نیز بلاتکلیفی تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی چالش‌هایی را برای شرکت به وجود آورده است که در بخش روند تخصیص ارز و ثبت سفارش سیاست‌های متغیر ارزی ، متوقف ساختن تخصیص ارز به دلایل مختلف و به کرات، تغییر گروه‌های کالایی و متعاقب آن روند حواله وجوه ارزی و ارائه سوئیفت از طریق صرافی بانک‌ها و چرخش چند مرحله‌ای پول، واریز وجوه ارزی به حساب تأمین‌کنندگان را با تأخیر قابل توجه مواجه کرده است.

او ادامه داد: از طرفی در بخش کارمزدهای ارزی و خلاء قانونی تامین آن به این صورت است که در پروسه حواله وجوه ارزی به حساب تأمین‌کنندگان مواد و قطعات حدود ۱۶ درصد کارمزد کسر و از این میزان صرفاً ۶ درصد آن توسط بانک مرکزی تأمین و مابقی کارمزد نقل و انتقال در سیستم بانکی از وجوه ارزی تأمین شده جهت تسویه خریدهای ارزی کسر و به همین میزان وجوه ارزی کمتری به حساب تأمین‌کنندگان خارجی واریز می‌شود.

به گفته امیری از آنجایی که امکان تأمین کسری ارز مورد نیاز بصورت ارز رسمی و نیمایی مقدور نیست و به دلیل ممنوعیت صادرات انواع لاستیک، درآمد ارزی جهت تأمین این قبیل اقلام وجود ندارد و نیز تأمین ارز مورد نیاز به نرخ آزاد با محدودیت‌های قانونی توأم است، لذا این موضوع به معضل بزرگ تبدیل و با توجه به حجم قابل توجه خریدهای ارزی در طی سال ارقام قابل توجهی را شامل می‌شود.

او با اشاره به اینکه بدون در نظر گرفتن زیان تسعیر بدهی ارزی سال۹۶، شرکت کارنامه قابل قبولی داشت و بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان سود کسب کرد، تاکید کرد:  ولی به دلیل شمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت بر محصولات شرکت، هزینه‌های فزاینده شرکت‌های تایرسازی به ویژه در زمینه مواد با افزایش نرخ‌های کم‌رمق پوشش داده نشده و گلوگاه نرخ‌گذاری فروش و اعمال ملاحظات خاص توسط تصمیم‌سازان این عرصه روند نزولی سوددهی عمده شرکت های تایرساز را در چند سال اخیر به دنبال داشته و این زنگ خطر جدی برای تداوم فعالیت‌های شرکت‌های تایرسازی است.

معاون مالی و امور شرکت‌های گروه صنعتی بارز گفت:در وضعیت فعلی به دلیل تعلق ارز رسمی دولتی و تفاوت قیمت فروش محصولات در کانال‌ها و زنجیره رسمی توزیع با بازار غیررسمی، سود هنگفتی به جیب دلالان و واسطه‌ها واریز و عملاً تولیدکننده و مصرف‌کننده از این یارانه دولتی بی‌بهره‌اند، گزارشات رسمی مرکز پژوهش‌های رسمی مجلس نیز در خصوص این قبیل اقدام موید این قضیه است.

او درباره مهم‌ترین برنامه های شرکت بارز نیز گفت: دو موضوع محوری، پیاده سازی ERP و جلوگیری از توقف خطوط تولید در رأس برنامه‌های امور مالی است و علاوه بر آن فعال‌سازی امور شرکت‌ها و تدوین سازوکار گزارش‌گیری و اعمال کنترل‌های نظارتی بیشتر بر شرکت‌های زیرمجموعه گروه نیز دنبال خواهد شد.

امیری یاد آور شد: هر چند در وضعیت فعلی به دلیل پیاده‌سازی سیستم ERP و رفع اشکالات آن، بخشی از فعالیت‌های گزارش‌گیری شرکت بطور موقت دچار مشکل شده ولی نهادینه کردن آن در سطح شرکت در چندماه پیش رو شفافیت، سرعت و دقت بالای اطلاعات را به دنبال داشته و در روند پیگیری رویدادهای مالی تأثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد گذاشت و چتر نظارتی بر فرآیند عملیات تولید و فروش را گسترده‌تر خواهد کرد.

معاون مالی و امور شرکت‌های گروه صنعتی بارز با اشاره به اینکه  بارز در حال حاضر ۴۵ درصد از تولید داخلی کشور را تأمین می‌کنیم و در بازار هم خلاء ظرفیت وجود دارد گفت: ما می‌توانیم با افزایش تولید این خلاء را پر کنیم مانند افزایش توسعه بارز کرمان یا موضوع استیل‌کورد سیرجان، این‌ها از جمله موضوعاتی است که در صورت بهبود شرایط کسب و کار، راهبری گروه بارز در بازار داخلی را تضمین خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.