همه چیز در رابطه با لنت ترمز

لنت ترمز بخش مصرفی سیستم ترمز خودروست که یکی از مهم ترین قطعات در هنگام استفاده از خودرو می باشد. لنت ها بر اساس کیفیت و متریال بکار رفته به انواع مختلفی تقسیم می شوند و با توجه به مدل خودرو مناسب هستند.

قطعه نیوز: در خودروهای امروزی، یک فشار ملایم روی پدال ترمز می‌تواند خودروی شما را کاملا متوقف کند، همه اینها به لطف پیچیدگی‌های سیستم ترمز شماست. مانند سایر قسمت‌های خودرو، ترمزها و به خصوص لنت ترمز هم به مرور زمان مستعد فرسودگی هستند.

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز، قطعه‌ ای حیاتی در سیستم ترمز است که در اثر فشردن پدال ترمز و در گیر شدن آن با چرخ خودرو منجر به کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه می‌ شود.

نکته مهم این است که قطعه مذکور به مرور زمان در اثر ترمز گرفتن ، ساییده شده و ضخامت آن ، کاهش پیدا می ‌کند ؛ در نتیجه عملکرد ترمز گیری با لنت ‌های کهنه ، بسیار ضعیف شده و به بخش ‌های دیگر چرخ نیز آسیب می‌ رسد . به همین دلیل در مواقعی که این وسیله ساییده شده ، باید اقدام به تعویض لنت کنید .

اگر لنت ترمز خودروی شما به درستی کار نکند، سایر عناصر سیستم ترمز خودروی شما مانند دیسک‌ها، روتورها و کالیپرها شروع به فرسودگی خواهند کرد.

لنت‌های ترمز چگونه کار می‌کنند؟

  • هنگامی که بر روی پدال ترمز فشار می‌دهید، سیلندری را فعال می‌کنید که روغن ترمز را از طریق شیلنگ‌ها به سمت کالیپرهای ترمز می‌فرستد.
  • کالیپرها، لنت‌های ترمز خودروی شما را درگیر می‌کنند.
  • لنت‌های ترمز به روتور فشار وارد می‌کنند.
  • این فشار اصطکاک ایجاد کرده و این اصطکاک، خودروی شما را متوقف می‌کند. وقتی سرعت چرخش روتور کند می‌شود، چرخ‌های شما هم کم کم از حرکت باز می‌ایستند.
  • اگر پای خود را از روی پدال ترمز بردارید کل روند برعکس می‌شود، یعنی لنت‌های ترمز آزاد می‌شوند، مایع به سمت بالا شیلنگ‌ها حرکت می‌کند و چرخ‌های شما دوباره به حرکت درمی آیند.

رایج ترین انواع لنت ترمز خودرو

  1.  لنت ترمزهای دیسکی خودرو
  2.  لنت ترمز کفشکی یا کاسه‌ای خودرو

لنت ترمز دیسکی موجود در خودروها

لنت‌ های ترمز دیسک دیسکی تخت هستند و سطح صاف آنها با سطح هموار دیسک‌ها سایش پیدا می‌کند خودرو را از حرکت بازمی‌دارد. لنت‌های ترمز دیسکی یک قطعه فولادی مسطح با یک لایه مواد قابل اصطکاک ضخیم در یک طرف هستند. مایع از خطوط ترمز به سمت پایین حرکت می‌کند و در آنجا کالیپر را مجبور می‌کند یک جفت لنت ترمز را روی دیسک ترمز فشار دهد، که باعث کم شدن سرعت می شود.

در مقایسه با ترمزهای کاسه ای، ترمزهای دیسکی قدرت توقف بیشتری را ارائه می‌دهند و دیرتر گرم می‌شوند. در حالی که خیلی از خودروهای ایرانی از ترمزهای درام یا کاسه ای بر روی چرخ‌های عقب استفاده می‌کنند، ولی در همه چیز از سدان‌های خانوادگی گرفته تا کامیون‌ها و خودروهای اسپرت ترمزهای چهار چرخ دیسکی یافت می‌شوند.

پنج نوع لنت ترمز اصلی دیسکی وجود دارد که در وسایل نقلیه سواری خواهید یافت:

  1. لنت ترمز از جنس آزبست
  2. لنت ترمز نیمه فلزی
  3. لنت ترمز فلزی
  4. لنت ترمز ارگانیک غیر آزبست
  5. لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز از جنس آزبست

لنت ‌های ترمز در ترمزهای دیسکی ابتدا از آزبست ساخته می‌شدند، ماده ای که گرما را جذب می‌کند و برای سایش لنت ترمز در هنگام ترمزگیری مناسب است. با این حال، آزبست یک ماده سرطان‌زای بسیار قوی است و در افرادی که در معرض طولانی مدت این ماده قرار گرفته‌اند ایجاد سرطان می‌کند. هنگامی که این لنت‌های ترمز مبتنی بر آزبست فرسوده می‌شوند، آزبست را در هوا آزاد می‌کنند و رانندگان ناآگاهانه آن را استنشاق می‌کنند. سازندگان لنت ترمز متوجه شدند که آزبست ترکیبی امن برای استفاده در سیستم‌های ترمز نیست. در نتیجه، لنت‌های ترمز ارگانیک یا لنت‌های ترمز غیرآزبست آلی (NAO) ایجاد شدند.

لنت ترمز ارگانیک

این نوع لنت از مخلوطی از الیاف و موادی مانند لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا فایبرگلاس و کولار ساخته شده است و با رزین به هم متصل می‌شود. آنها گرد و غبار کمتری نسبت به سایر انواع لنت ترمز مانند لنت‌های فلزی تولید می‌کنند و با قیمت پایین تری در دسترس هستند.

لنت ترمز ارگانیک اصطکاک متوسطی را بدون گرمای زیاد ایجاد می‌کند. این نوع لنت برای رانندگانی که از اتومبیل خود برای رانندگی و رفت و آمد روزمره استفاده می‌کنند مناسب است. لنت‌های NAO نرم‌تر از سایر لنت‌های ترمز هستند، که باعث می‌شود آنها ساکت‌تر و بی صداتر از سایر لنت‌ها باشند و فشار زیادی به روتورهای ترمز وارد نمی‌کنند، که این یک مزیت است زیرا تعمیر یا تعویض روتورهای ترمز در صورت آسیب دیدن معمولاً هزینه بر است.

با این حال، لنت‌های ترمز ارگانیک در مقایسه با سایر انواع لنت ترمز دارای معایبی هستند:

  • لنت‌های ترمز ارگانیک به دلیل ماهیت ترکیبی خود می‌توانند سریع‌تر فرسوده شوند، به این معنی که ممکن است نیاز به تعداد دفعات تعویض بیشتری داشته باشند.
  • این لنت‌ها همزمان با فرسوده شدن، ممکن است گرد و غبار تولید کنند.
  • آنها همچنین در محدوده دمایی کمتر می‌توانند بهترین عملکرد خود را بروز دهند. بنابراین لنت ترمزهای ارگانیک در آب و هوای خیلی گرم یا زمانی که خیلی تحت فشار قرار گرفته و بیش از حد گرم می‌شوند، عملکرد خوبی ندارند.
  • از طرف دیگر لنت‌های ترمز ارگانیک سطح تراکم پذیری بالاتری دارند، به این معنی که راننده باید با فشار بیشتری روی پدال ترمز را فشار دهد تا آنها را درگیر کند.

در کل لنت‌های ترمز ارگانیک برای خودروهای سبک تر که نیازی به ترمز شدید زیادی ندارند، مناسب تر هستند.

لنت ترمز سرامیکی

لنت‌های ترمز سرامیکی همچنین دارای الیاف مسی ظریفی هستند که به افزایش اصطکاک و البته به هدایت گرما کمک می‌کنند. در بسیاری از ماشین‌های خارجی و داخلی از لنت ترمز سرامیکی استفاده می‌شود. از زمانی که لنت‌های ترمز سرامیکی در اواسط دهه ۱۹۸۰ ساخته شدند، به دلایل متعددی هر ساله به محبوبیت بیشتری دست پیدا کردند:

  • لنت‌های ترمز سرامیکی بسیار کم صدا هستند و وقتی ترمز می‌گیرید صدای اضافی کمی تولید می‌کنند.
  • در مقایسه با لنت‌های ترمز ارگانیک، لنت‌های ترمز سرامیکی با فرسوده شدن، کمتر گرد و غبار و ذرات دیگر تولید می‌کنند.
  • در قیاس با لنت‌های ترمز ارگانیک، لنت‌های ترمز سرامیکی در شرایط آب و هوایی مختلف قابل اعتمادتر هستند و با انواع سبک های رانندگی هم سازگارند. در واقع برای اکثر برنامه‌های رانندگی معمولی ایده‌‌آل هستند.
  • لنت‌های ترمز سرامیکی به خوبی ماشین را متوقف می‌کنند و گرما را به خوبی پخش می‌کنند ، آنها گرد و غبار یا صدای بسیار کمی تولید می‌کنند و ماندگاری طولانی دارند.

معایب لنت‌های سرامیکی عبارتند از:

  • هزینه آنها بالا است. به دلیل هزینه‌های بالاتر تولید، لنت‌های ترمز سرامیکی گران ترین لنت ترمزها هستند.
  •  از آنجایی که هم سرامیک و هم مس نمی‌توانند به اندازه سایر مواد گرما را جذب کنند، گرمای بیشتری که توسط ترمز ایجاد می‌شود از لنت‌های ترمز عبور می‌کند و به بقیه مواد سیستم ترمز خودرو وارد می‌شود. این مساله می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی بیشتر سایر اجزای سیستم ترمز خودرو شود.
  •  لنت‌های ترمز سرامیکی بهترین انتخاب برای شرایط رانندگی شدید در نظر گرفته نمی شوند. اگر در هوای بسیار سرد یا در شرایط مسابقه‌ای رانندگی می‌کنید و بین لنت‌های ترمز سرامیکی و نیمه فلزی یکی را باید برگزینید، بهتر است از لنت‌های ترمز نیمه فلزی استفاده کنید.

لنت ترمز نیمه فلزی در خودروها

لنت ترمز نیمه فلزی با لنت ترمز کاملاً فلزی متفاوت است زیرا به جای استفاده از ۱۰۰٪ فلز از پرکننده‌ها برای ایجاد ترکیب مناسبی برای لنت استفاده می‌کند. لنت‌های ترمز نیمه فلزی کاملا از فلز ساخته نشده اند بلکه حدود نصف مواد سازنده آنها فلز است.

در ساخت لنت نیمه فلزی از فلزاتی شامل مس، آهن، فولاد استفاده می‌شود. این فلزات مختلف با روان کننده گرافیت و سایر پرکننده‌ها ترکیب می‌شوند تا لنت ترمز را تکمیل کنند. این نوع لنت‌ها برای رانندگی در ترافیک گرفته تا مسابقه پیست قابل استفاده هستند.

لنت ترمز فلزی

لنت‌های ترمز تمام فلزی معمولاً برای ترمزهای شدید رانندگی در نظر گرفته می‌شوند. لنت‌های فلزی قدرتمند هستند و به خوبی گرما را پخش می‌کنند. آنها می‌توانند پر سر و صدا باشند و گرد و غبار بیشتری نسبت به لنت‌های ترمز سرامیکی ایجاد می‌کنند. این نوع لنت همچنین با مواد اصطکاکی ساخته شده است که نسبت به سایر لنت‌ها سخت‌تر هستند، بنابراین ممکن است روتورهای ترمز خودروی شما را با سایش بیشتری مواجه کند.

فواید لنت فلزی

  • برای بسیاری از رانندگان، به ویژه آنهایی که به کارایی بالا اهمیت می‌دهند، انتخاب بین لنت ترمز سرامیکی در مقابل لنت ترمز فلزی آسان است. رانندگان عملکرد محور لنت‌های ترمز فلزی تمایل دارند، زیرا این لنت‌ها عملکرد ترمز بهتری را در طیف وسیع‌تری از شرایط دما و … ارائه می‌دهند.
  •  از آنجایی که فلز رسانای خوبی برای گرما است، لنت‌های ترمز فلزی می‌توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند و در عین حال به سیستم‌های ترمز کمک می‌کنند تا سریع‌تر خنک شوند.
  • همچنین لنت‌های فلزی به اندازه ترمزهای ارگانیک فشرده نمی شوند، به این معنی که فشار کمتری باید روی پدال ترمز اعمال شود تا ترمز خودرو عمل کند.
  • هر چند لنت‌های ترمز فلزی به لحاظ قیمتی از لنت‌های ارگانیک گرانترند ولی از لنت‌های سرامیکی ارزانتر هستند.
  • اگر ماشین شما یک ماشین اسپرت با عملکرد بالا است، یا حداقل خودروی خود را مانند یک خودروی اسپرت و با سرعت و دور موتور بالا می‌رانید، بهتر است لنت ترمز فلزی را برگزینید.

معایب لنت ترمز فلزی نسبت به سرامیکی و ارگانیک

  • لنت‌های ترمز فلزی نسبت به نمونه‌های سرامیکی یا ارگانیک خود سر و صدای بیشتری دارند.
  • لنت‌های فلزی فشار بیشتری بر سیستم ترمز وارد می‌کنند و باعث سایش بیشتر روتورهای ترمز می‌شوند.
  • در صورتی که با خودروی خود رفت و آمدهای شهری زیاد انجام می‌دهید، لنت ترمز سرامیکی جامد گزینه بهتری است.

 لنت ترمز کاسه‌ای موجود در خودرو

لنت ترمز کاسه‌ای یا کفشکی بیشتر در ماشین‌های قدیمی و آن هم در چرخ‌های عقب خودرو استفاده می‌شد. البته با توجه به این که متأسفانه بسیاری از خودروهای ایرانی از تکنولوژی‌ها و متدهای خودروسازی روز دنیا فرسنگ‌ها فاصله دارند، هنوز هم در ایران از این نوع لنت‌ها در خودروهایی مانند پراید و … اسنفاده می‌شود.

این نوع لنت، شکلی قوس‌دار دارد و درون کاسه چرخ جای می‌گیرد. کاسه‌ی چرخ، با چرخش چرخ خودرو می‌چرخد و وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد لنت کاسه‌ای به کاسه چرخ فشار وارد کرده و در نهایت خودرو متوقف می‌شود.

زمان تعویض لنت‌ ترمز

وقتی لنت ترمز فرسوده شود پس از ترمز کردن خودرو با طی مسافتی از حرکت می‌ایستد بنابراین توصیه می‌شود با لنت‌های فرسوده رانندگی نکنید. قدرت ترمز در لنت‌های فرسوده بسیار پایین می‌آید و همین مسئله ممکن است سبب تصادف شود.

لنت فرسوده به روتور ترمز نیز آسیب می‌زند و برای اینکه متحمل هزینه‌های بیشتری  نشوید بهتر است بعد از تمام شدن سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

  • روشن شدن چراغ هشدار ترمز نشان دهنده وجود یک عیب در سیستم ترمز است و باید سیستم ترمز را بررسی کنید.
  • اگر هنگام ترمز گرفتن سر و صدا می‌شنوید باید بدانید که یا لنت ترمز تمام شده و یا چیزی به تمام شدن آن نمانده است.
  • اگر سیستم ترمز آسیب دیده باشد کل خودرو، پدال و یا فرمان خودرو شروع به لرزیدن می‌کنند. اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید یکی از دلایل آن معیوب بودن سیستم ترمز و یا تمام شدن لنت ترمز است.
  • یکی دیگر از نشانه‌های تمام شدن لنت کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری است. البته این مشکل ممکن از صفحه ترمز و ساییدگی لاستیک‌ها نیز باشد.
  • یکی از نشانه‌های بسیار ملموس برای تمام شدن لنت ترمز، کاهش قدرت ترمزگیری است. هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید و ترمز به درستی کار نمی‌کند احتمال می‌رود که لنت‌های ترمز تمام شده باشد.

راهکارهای مفید برای افزایش زمان تعویض لنت ترمز :

  • برای افزایش طول عمر لنت ترمز خود همیشه سعی کنید هنگام رانندگی از گرفتن ترمز های ناگهانی بپرهیزید. ترمز های ناگهانی یک آفت اساسی برای سلامت لنت ترمز به شمار می ‌رود چرا که موجب وارد آمدن فشار بیش از اندازه به این قطعه‌ ی پر اصطکاک از خودرو می ‌شود.
  • سعی کنید ترمز خودرو را بیش از اندازه به کار نبرید و در استفاده از آن افراط نکنید. به این دلیل که استفاده‌ی پشت سر هم و متناوب از گاز و ترمز هنگام رانندگی موجب افزایش استهلاک لنت ترمز می ‌شود.
  •  هر چقدر وزن یک خودروی سواری بیشتر باشد، لنت‌ های ترمز آن فشار بیشتری را برای متوقف ساختن خودرو تحمل می ‌کنند. از همین رو میزان استهلاک آنها بالا می ‌رود و زودتر از حالت عادی دچار خرابی و فرسایش می ‌شوند.
  • هنگامی که لنت ترمز قدیمی خودروی خود را با نمونه ‌ای جدید جایگزین می ‌کنید باید کمی صبر کنید تا لنت ترمز جدید به صورت صد در صد با دیسک‌ها هماهنگ شود و به اصطلاح روی آنها جا بیافتد . به طور کل لازم است که حداقل حدود پانصد کیلومتر مسافت با لنت‌های جدید پیموده شود تا آنها بتوانند کاملا با دیسک‌های ترمز هماهنگ شده و کارایی واقعی خود را نشان دهند.
  • هنگامی که لنت ترمز خودروی خود را تعویض می ‌کنید نباید در ابتدای کار روی آن فشار بیش از اندازه بیاورید و اقدام به گرفتن ترمزهای ناگهانی در سرعت‌های بالا نمایید . در واقع بهتر است پس از تعویض لنت ترمز خودروی سواری ، برای یک مدت معین رانندگی آرام و با احتیاط را در دستور کار قرار داد تا لنت‌ های ترمز جدید آن به طور کامل آب ‌بندی شود.
  • به علت دسته و پنج نرم کردن با اصطکاک زیاد دیسک‌ های ترمز بخش جلوی خودرو های سواری زودتر دچار استهلاک می‌ شوند . این استهلاک به طور عمده در نازک شدن دیسک ترمز نمود می‌ یابد . هنگامی که دیسک ترمز نازک می‌ شود در صورت مواجه شدن با اصطکاک زودتر از حالت عادی داغ می‌ گردد.
  • اگر دیسک ترمز از حد معینی نازک ‌تر شود فرایند ترمز گرفتن در خودرو با اختلال همراه خواهد شد و سیستم ترمز خودرو با ضعف همراه می‌ گردد . بنابراین همواره باید دیسک‌ های ترمز خودرو را در کنار لنت ترمز مورد بررسی قرار داد و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کرد .

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.