آیا خودروهای حبس شده در گمرک آزاد می شوند؟

قطعه نیوز: گمرک ایران از پیشنهاد جدید سازمان برای ترخیص ۱۰۴۸ خودرو دپو شده، خبر می دهد؛ این سازمان به وزارت اقتصاد پیشنهاد داد عبارت «مهلت ترخیص» در مصوبات هیات وزیران را به عبارت «مهلت صدور پروانه الکترونیکی» تغییر دهد تا زمینه برای ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دارای پروانه الکترونیکی مهیا شود.

هرچند مهلت ترخیص خودروهای دپو شده از گمرک به اتمام رسیده اما صاحبان خودرو همچنان منتظر تمدید دوباره این زمان هستند. در شرایطی که حدود ۶۴۰۰ خودرو در گمرک بلاتکلیف باقی مانده، موضوع دولت این است که فعلا زمانی برای آن در نظر گرفته نخواهد شد. البته سرپرست سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با «اگزیم نیوز» فشار صاحبان خودروهای دپو شده در گمرک را یک ترفند و شگرد عنوان می کند که می­خواهند با فشار دولت را مجاب کنند که خودروهایی را که غیرقانونی در گمرکات نگه داری کردند؛ ترخیص کنند. با این حال اما، گمرک ایران از پیشنهاد جدید سازمان برای ترخیص ۱۰۴۸ خودرو دپو شده، خبر می دهد. گمرک ایران به وزارت اقتصاد پیشنهاد داد عبارت «مهلت ترخیص» در مصوبات هیات وزیران را به عبارت «مهلت صدور پروانه الکترونیکی» تغییر دهد تا زمینه برای ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دارای پروانه الکترونیکی مهیا شود. از این رو، اگر با پیشنهاد گمرک به وزارت اقتصاد موافقت شده و مهلت ترخیص به مهلت صدور پروانه تغییر یابد آنگاه این ۱۰۴۸ دستگاهی که پروانه دریافت کردند،  نیز به زودی ترخیص خواهند شد. حال با وجود دیدگاه های مختلف در زمینه ترخیص خودروهای معطل مانده در گمرک، باید منتظر تصمیم دولت در این زمینه ماند.

ماجرای خودروهای دپو شده در گمرک چیست؟

حدود ۱۳ هزار خودروی وارداتی از حدود ۲ سال پیش به دلایل مختلف از جمله ثبت سفارش غیر قانونی و یا تغییر سیاست‌های ارزی در بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اماکن گمرکی دپو شده بودند و مجوز ترخیص آنها وجود نداشت، تا اینکه سرانجام در نیمه دوم سال ۹۷ در مورد آنها تصمیم‌گیری شد و دولت مهلت یک مهلت ۴ ماهه یعنی از اواخر دی‌ماه تا نیمه اردیبهشت‌ماه تعیین کرد تا صاحبان خودرو  بتوانند برای ترخیص اقدام کنند. اما با با پایان مهلت در نظر گرفته شده،  بار دیگر این زمان تمدید و فرصت ۲ ماهه دیگری در اختیار مخاطبان قرار گرفت که پایان آن نیمه تیرماه بود. حال با اتمام این فرصت، خودروهایی که در این بازه های زمانی قادر به ترخیص شدند به حدود ۶۶۵۰ دستگاه می رسد؛ این در حالی است که هنوز بنابرآمارها، نزدیک به ۶۴۰۰ دستگاه دیگر به دلایل مختلف در گمرک معطل مانده است.   از ۶۴۰۰ دستگاه خودرو مانده در گمرک، ۱۰۴۰ دستگاه حتی پروانه الکترونیکی دریافت کرده‌اند. ولی با توجه به این‌که مجوزهای خروج آنها تکمیل نشده بلاتکیف باقی مانده است. ۳۴۰ دستگاه خودرو نیز همچنان پروانه دریافت نکرده بودند و مابقی هم جزئیات عدم ترخیص آنها مشخص نیست، اما پرونده‌های قضایی یکی از مسائلی است که پیش روی آنها قرار دارد.

تکلیف ترخیص خودروهای مانده در گمرک ؟

اما نهادهای مختلف نسبت به ترخیص این خودروها واکنش های متفاوتی داشتند. در این میان، گمرک ایران اعلام کرده بود تا زمانیکه هیات دولت به عنوان مرجع اصلی در مورد تمدید زمان ترخیص تصمیم‌گیری نکند، مجوزی برای این موضوع ندارد و منتظر اقدام هیات دولت است. از آنسو، اما اظهارات چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان از این داشت که دولت فعلا تصمیمی برای تمدید زمان برای ترخیص خودروهای دپو شده ندارد. به گفته رضا رحمانی، از آنجا که قبلا مهلت ترخیص داده شده، فعلا مجددا این تمدید انجام نخواهد شد.

 با این حال بنابر اعلام وزیر صمت، برخی از خودروهای دپو شده دارای ظرفیت بیش از ۲۵۰۰ سی سی هستند و برخی دیگر ضوابط فنی و استاندارد آنها تعریف نشده است.اما در همین رابطه سرپرست سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با «اگزیم نیوز» درباره موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ترخیص این نوع خودروها می گوید: وزاتخانه با ترخیص خودروهای دپو شده هیچ مشکلی ندارد و می‌توانند ثبت سفارش انجام دهند، اما خودروهایی که با موانع قضایی مواجه هستند و از طرف دادگاه توقیف شده‌اند، از اختیار وزارت صمت خارج هستند. همچنین بنابه اظهارات محمد رضا مودودی، اگر خودروها در زمان قانونی و بارعایت تشریفات قانونی واردات خود را انجام داده باشند، مشکلی نخواهند داشت؛  اما اجازه ترخیص به وارکنندگانی که به بهانه رسوب کالا و هدرفت منابع ارزی کشور، به دنبال این هستند تا دولت را تحت فشار قرار دهند، داده نخواهد شد. مودودی معتقداست که این ترفند وشگرد برخی واردکنندگان است که طی سنوات گذشته هم کالاهای خود را بدون رعایت تشریفاتی قانونی وارد و در گمرکات نگه داری می کردند. سپس به بهانه های مختلف از قبیل هدر رفت منابع ارزی کشور و آسیب محصولات وارداتی به دلیل دپو شدن در گمرک، تلاش می کنند تا دولت را مجاب کرده که کالاهایشان را ترخیص کنند.  

اما پیشنهاد گمرک  چیست؟

حال اما گمرک ایران از پیشنهاد جدید سازمان برای ترخیص ۱۰۴۸ خودرو دپو شده، می گوید. گمرک ایران طی پیشنهادی به وزارت امور اقتصاد و دارایی خواستار آن شد که با اصلاح مصوبه‌های هیات وزیران در رابطه با ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده، عبارت «مهلت ترخیص» را به «مهلت صدور پروانه الکترونیکی» تغییر دهد تا در این حالت امکان ترخیص ۱۰۴۸ خودرو که پروانه دریافت کرده‌اند اما به دلیل اتمام مهلت در گمرک باقی مانده‌اند، فراهم شود.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرک گمرک ایران موضوع پیشنهاد جدید گمرک ایران به وزارت امور اقتصاد و دارایی درباره ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده را اعلام کرد.

آنطور که ارونقی توضیح داد مهلت ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در نیمه تیر ماه به پایان رسید و آمار از این حکایت داشت که ۶۶۵۳ دستگاه ترخیص شدند، اما ۱۰۴۸ دستگاهی که پروانه‌های آن صادر شده بود به دلیل اتمام زمان تعیین شده در گمرکات باقی ماند وترخیص نشد. 

به گفته او در این شرایط رئیس گمرک ایران برای تسهیل روند ترخیص خودروهای وراداتی دپو شده به وزارت اقتصاد و دارایی پیشنهاد داده است تا با طرح موضوع در مراجع ذیصلاح، ‌ اصلاحی در بند (۳) تصویب نامه هیات وزیران در تاریخ ۱۶ دی­ماه سال گذشته انجام شود و عبارت ترخیص کالا به صدور پروانه الکترونیکی تغییر کند که در این حالت مهلت ترخیص کالا به مهلت صدور پروانه تغییر خواهد کرد. بنابه اظهارات ارونقی، اگر این اصلاح انجام شود آنگاه این ۱۰۴۸ دستگاه که برای آنها پروانه الکترونیکی صادر شده امکان ترخیص پیدا خواهند کرد بدون اینکه زمان برای ترخیص تمدید شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.