تعیین تکلیف ۱۶۰هزار خودروی ناقص با دستور وزیر

قطعه نیوز: سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودروی کشور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: «با لغو پرداخت تسهیلات هفت هزار میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی، بیش از ۱۶۰ هزار خودروی ناقص کف کارخانه‌ها ته نشین شد. در حالی که ظاهرا وزیر صنعت پس از ناامید شدن از پرداخت تسهیلات از منابع بانک مرکزی، اعلام کرد خودروسازان با فروش منابع غیرتولیدی اقدام به تامین نقدینگی کنند.»

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، فرهاد بهنیا با بیان اینکه سال گذشته هیات دولت مصوب کرد بانک مرکزی ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۲۴ درصد در اختیار خودروسازان قرار دهد، گفت: «قرار بود با پرداخت این تسهیلات خودروسازان بتوانند بخشی از بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی خود به قطعه سازان را بپردازند که چهار هزار میلیارد تومان آن در اسفندماه سال گذشته پرداخت شد.»

وی با تاکید بر اینکه آن زمان پرداخت این میزان تسهیلات باعث شد تولید خودرو با افزایش چشمگیر همراه شود، اظهار کرد: «بر این اساس قرار بود مابقی تسهیلات مصوب تا اردیبهشت ماه به خودروسازان پرداخت شود. اما بانک مرکزی اعلام کرد که این وام به صورت ارزی خواهد بود و ما نیز اعتراض کردیم که وام ارزی دردی از ما را دوا نمی کند. اما با جلسه ای که با وزیر نفت داشتیم، این وام را پذیرفتیم اما پس از آن بانک مرکزی اعلام کرد این وام را به صورت یورو پرداخت نمی کند و به صورت روپیه و لیر در اختیار خودروسازان قرار می دهد که ما باز هم این مسئله را قبول کردیم اما در نهایت بانک مرکزی اعلام کرد مصوبه پرداخت به پایان رسیده است و در نهایت بخش دوم این مصوبه اجرا نشد.»

بهنیا با بیان اینکه خودروهای کف کارخانه بلاتکلیف مانده اند، تصریح کرد: «امیدواریم این مشکل با دستور رئیس جمهور حل و فصل شود.»

سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران در ادامه افزود: «بر اساس آمار وزارت صمت، از ۱۶۰هزار دستگاه خودروی ناقص، ۶۳ هزار خودرو متعلق به سایپا و مابقی متعلق مربوط به ایران‌خودرو است.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، در خصوص واگذاری سهام خودروسازان خاطرنشان کرد: «شرکت های خودروساز باید در حالت سوددهی واگذار شوند. به این ترتیب پیش از هر چیز تجدید ارزیابی سهام آنها امری ضروری است وبعد از آن باید واگذاری صورت بگیرد. در این شرایط زیان انباشته خودروسازها از بین خواهد رفت. در غیر این صورت به حیف و میل شدن اموال بیت المال منجر می شود.»

فرهاد بهنیا به مشکلات مالیاتی میان قطعه سازان و دولت اشاره کرد و بیان کرد: «سازمان مالیاتی اعلام کرده امسال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته که در خصوص دریافت مالیات از بنگاه های زیان ده قطعه سازی به صورت سنتی اقدام کرده و موجب شده که این واحدها با تعدیل نیرو مواجه شوند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.