جولان قطعات خودرو بی هویت در بازار

قطعات خودرو

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران، گفت: از ۸.۵ میلیارد دلار قطعات خودروی موجود در بازار، ۲.۵ میلیارد دلار کالا بی هویت هستند.

قطعه نیوز: حسینی در این خصوص، اظهار داشت: دیگر مشکل و چالش ما، خروج موضوعی لوازم یدکی خودرو از تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است اما این موضوع ابلاغ نشده و لذا سازمات تعزیرات آرایی علیه فعالان صفی ما به دلیل مشمول بودن لوازم یدکی خودرو در تبصره فوق صادر می‌کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه ماده ۱۳ قاچاق کالا و ارز به صراحت اعلام می‌کنند که کالاهای وارداتی باید تمام قوانین و مقررات را در زمان واردات کالا رعایت کرده و استاندارد لازم از باب کیفیت قطعات رعایت کرده باشند، گفت: این موارد به این دلیل است که مصرف‌کننده با رؤیت کد شناسه و رهگیری بر روی کالا اطمینان خاطر داشته باشند که این کالا از مبادی قانون وارد شده و دارای صحت و کیفیت و اصالت است اما در شیوه ناصحیح اجرای قانون، این امر هرگز محقق نشده است.

این مقام صنفی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بر سر میزان اجرای قانون، شرکت‌های بزرگ و خودروسازان که کمتر از ۲۰ درصد سهم بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو را دارند، حضور دارند اما نمایندگان اتحادیه‌های لوازم یدکی کشور که دارای سهم ۸۰ درصدی بازار هستند، دعوت نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: امروز بخشی از خودروهایی که در تعمیرگاه‌ها پذیرش می‌شوند، خودروهای صفرکیلومتر هستند که به سبب کیفیت پایین مراجعه کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: چطور افرادی که خود متولیان تولید و عرضه قطعاً بی کیفیت هستند، مجری قانون شده‌اند و مسیر اجرای قانون تغییر پیدا کرده و این شیوه اجرا ما را به اهداف قانون‌گذار نخواهد رساند.

وی تصریح کرد: امروز شرکت‌های بزرگ به‌بهانه اجرای شناسه کالا، با یک لینک، شماره فنی خود را به شناسه‌های کالا مرتبط کرده‌اند و همین سبب شده که کالاهایی که استاندارد و کیفیت لازم ندارند با کد شناسه وارد بازار شوند و قانون اجرا نشود. درخواست ما که به دفعات نیز مطرح شده این است که با تعامل بیشتر در جلسات تخصصی به رفع مشکلات بپردازیم.

حسینی تاکید کرد: ما باید حتماً از تولید داخل حمایت کنیم اما این حمایت باید از تولید داخل باکیفیت باشد و تولیدی نباشد که بدون آمارهای دقیق و نیاز بازار، ورود کالاهای خارجی را ممنوع و محدود کنیم و خود زمینه فساد و رانت باشد.

وی تاکید کرد: از ۸.۵ میلیارد دلار قطعات خودرو موجود در بازار ۲.۵ میلیارد دلار کالای بی‌هویت هستند که بخشی از آن تولید داخل و بخشی هم قاچاق هستند که قابل تفکیک نیست.

حسینی اضافه کرد: بخشی از این کالاهای بی هویت به صورت کارگاهی تولید می‌شوند. در شرایط کنونی برخی از کارگاه‌های که قطعات خودرو بی هویت تولید می‌کنند اما مجوز و پروانه تولید ندارند. در شرایط کنونی بایستی ساماندهی قطعات خودرو با تفکیک تولیدکنندگان با کیفیت و بی‌کیفیت مشخص شوند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، اعلام کرد: ما در حال فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای رسیدگی به شکایت مردمی بصورت برخط هستیم و بصورت ۲۴ ساعته آماده دریافت شکایت‌های مردمی در حوزه توزیع قطعات یدکی خواهیم بود و تاکید ما این است که تمام توزیع‌کنندگان قطعات یدکی اعم از همکاران توزیع‌کننده زیرمجموعه اتحادیه، شرکت‌های بزرگ خودروساز و تمام شرکت‌های توزیع‌کننده قطعات یدکی ملزم به رعایت به قوانین و استانداردهای لازم باشند و اتحادیه‌های صنفی به‌عنوان تکلیف ذاتی خود در راستای احقاق حقوق مصرف‌کننده فعال باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران ضمن برشمردن ایرادات مبارزه با قاچاق در حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو، گفت: از ۸.۵ میلیارد دلار قطعات خودروی موجود در بازار، ۲.۵ میلیارد دلار کالا بی هویت هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.