تفاوت خودروی بنزینی و دیزلی در چیست؟

خودرو بنزینی

اگر شما هم با شنیدن اسم دیزل و گازوئیل به یاد انواع صدای ماشین، لزرش‌های شدید اتاق و کامیون‌های قدیمی که نصف عمر خودشان را در تعمیرگاه به سر می‌بردند می‌افتید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید و از غافلهٔ خودروهای مشهور دنیا جا مانده‌اید.

قطعه نیوز: در دهه‌های گذشته فقط خودروهای سنگین به صورت دیزلی تولید می‌شدند اما امروزه خودرو سازهای مشهور دنیا مثل بنز ماشین‌های سواری را هم به‌صورت دیزلی تولید می‌کنند، انتخاب نوع سوخت خودروی شما کاملا به شرایط و سلیقهٔ شما بستگی دارد.

سوخت دیزلی یا بنزینی، کدام یک به صرفه تر است؟

یکی از مواردی که هنگام خرید ماشین مورد توجه بسیاری از خریداران قرار می‌گیرد، نوع سوخت ماشین است. سوخت خودروهای بنزینی، همانطور که از اسم‌شان مشخص است از بنزین تغذیه می‌کنند. کیفیت بنزین در عملکرد خودروی شما موثر است، بنزینی که در جایگاه‌های سوخت ایران عرضه می‌شوند، بنزین یورو ۴ است که از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است اما در بیشتر کشورهای اروپایی از بنزین یورو ۵ استفاده می‌کنند. تفاوت بنزین یورو ۴ و ۵ را می‌توانید در سرعت، شتاب و میزان آسیب به محیط زیست مشاهده کنید.

در مقابل خودروهای بنزینی خودروهای دیزلی از گازوئیل تغذیه می‌کنند که از تقطیر نفت خام به‌دست می‌آید و از بنزین متراکم‌تر است. یکی از عواملی که سبب انتخاب ماشین‌های دیزلی نسبت به بنزینی شده است، قیمت کمتر سوخت‌های دیزلی است؛ اگر شما مسافت بیشتری را با خودروی شخصی می پیمایید، بهتر است خودروهای دیزلی را انتخاب کنید و از قدرت این ماشین‌ها در جاده‌های خارج از شهر لذت ببرید، اما اگر اهل مسافرت‌های دور با ماشین شخصی نیستید و بیشتر در داخل شهر رانندگی می‌کنید، بهتر است از خودروهای بنزینی استفاده کنید.

خودروهای دیزلی از نظر مصرف سوخت هم به‌صرفه‌تر هستند و هم نسبت به خودروهای بنزینی ۱۵ تا ۲۰ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنند، یعنی با ۵۰ لیتر گازوئیل بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را رانندگی کنید.

مقایسه قیمت خودروهای دیزلی و بنزینی

به‌طور میانگین قیمت خودروهای دیزلی به نسبت خودروهای مشابه بنزینی آن گرون‌تر هستند ولی در هنگام فروش ماشین‌های دیزلی دست دوم، فروشنده افت قیمت شدیدتری را متحمل می‌شود.

تفاوت‌های فنی ماشین‌های دیزلی و بنزینی

گاهی تصور می‌شود که تفاوت ماشین‌های بنزینی و دیزلی فقط در نوع سوخت آن‌ها است، اما قصه در همین جا به پایان نمی‌رسد، خودروهای دیزلی و بنزینی تفاوت‌هایی در موتور و مشخصات فنی دارند که در ادامه به بررسی تفاوت‌های خودروهای دیزلی و بنزینی پردخته‌ایم.

– خودروهای دیزلی به دلیل این که نیاز به شمع ندارند، سوخت کمتری مصرف می‌کنند.

– یکی از دلایلی که در گذشته خودروهای دیزلی منتقدان زیادی داشت، صدا و لرزش خودروهای دیزلی بود، البته خودروهای جدید عایق دارند و صدا کمتر به داخل اتاق منتقل می‌شود.

– هزینهٔ تعمیر و نگهداری خودروهای دیزلی بیشتر است، به این دلیل که قیمت لوازم مصرفی مثل روغن موتور و قطعات یدکی در این نوع از خودروها گران‌تر است.

– موتورهای دیزلی گشتاور بیشتری دارند.

– موتورهای دیزلی برای ماشین‌های سنگین بهتر هستند زیرا در دور موتور پایین قدرت بیشتری دارند.

– پیشرانه‌های دیزلی، CO2 کمتری تولید می‌کنند زیرا سوخت کمتری می‌سوزانند.

عملکرد موتور در ماشین های دیزلی و بنزینی به چه صورت است؟

از نظر کارکرد موتور و سوخت هر دو نوع ماشین‌ها به یک صورت عمل می‌کنند و انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند و باعث حرکت پیستون‌ها می‌شوند اما در جزئیات تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به بررسی تفاوت‌ها، معایب و مزایای موتورهای دیزلی و بنزینی پرداخته‌ایم.

موتورهای بنزینی

موتورهای بنزینی که موتور مورد علاقهٔ خودروسازان داخلی است، بیشتر برای ماشین‌های سواری و سبک استفاده می‌شوند و با سوخت های فراری مثل بنزین کار می‌کنند. در این نوع از موتورها سوخت و هوای متراکم شده با هم مخلوط می‌شوند و جرقه می‌زنند، سپس شمع با جرقه تماس پیدا می‌کند و باعث حرکت پیستون‌ها می‌شود و از طریق میل لنگ به خودرو اجازه حرکت داده می‌شود.

وجود شمع در خودروهای بنزینی نسبت به خودروهای دیزلی که شمع ندارند باعث می‌شود که موتور راحت‌تر استارت بخورد و روشن شود. یکی دیگر از مزایای ماشین‌های بنزینی نسبت به دیزلی، وزن کمتر موتور است که باعث سرعت بیشتر می‌شود و برای خودروهای سواری و داخل شهری مناسب است. برای عملکرد بهتر موتور های بنزینی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بنزین سوپر بزنید، بعد از زدن بنزین سوپر تفاوت بنزین سوپر و معمولی را احساس خواهید کرد.

موتورهای دیزلی

نحوهٔ کارکرد خودروهای دیزلی کمی متفاوت تر از خودروهای بنزینی است که در ادامه به توضیح نحوه کارکرد آن پرداخته‌ایم.

۱. در موتورهای دیزلی سوخت وارد محفظهٔ احتراق می‌شود، سوپاپ‌های ورودی موتور باز می‌شوند و هوا را به داخل سیلندر می فرستند.

۲. پیستون ها هوا را فشرده می‌کنند.

۳. سوخت با گرمای هوای فشرده شده تماس پیدا می‌کند، مشتعل می‌شود و نیروی محرکهٔ لازم برای حرکت ماشین را بوجود می‌آورد.

یکی دیگر از تفاوت‌های موتورهای دیزلی و بنزینی این است که در موتورهای بنزینی سوخت و هوا هر ۲ فشرده می‌شوند ولی در موتورهای دیزلی فقط هوا فشرده می‌شود.

خودروی دیزلی و یا بنزینی، مساله این است

قیمت پایین خودروهای بنزینی، هزینهٔ پایین تعمیر و نگهداری، سهولت رفع مشکلات فنی خودرو باعث شده است که خودروهای بنزینی همیشه در صدر فروش باشند، اما قدرت بالای خودروهای دیزلی، کم‌مصرف بودن، ایمنی بالای موتورهای دیزلی و قیمت کم گازوئیل باعث شده است که خودروهای دیزلی هم جایگاه خود را در بازار خودرو پیدا کنند. با توجه به نیاز خودتان می‌توانید بین این ۲ نوع موتور انتخاب کنید و از رانندگی لذت ببرید.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.