یک قطعه ساز: چهار روزه نمی‌توان انتظار قرار داد با طرف روسی داشت

یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه با بیان اینکه هنوز به مرحله قرارداد با طرف‌های روسی نرسیده‌ایم، گفت: در یک دوره چهار روزه نمی‌توان انتظار داشت که قرارداد تجاری بین‌المللی بسته شود. اینگونه نیست که بگوییم به واسطه تفاهم‌نامه حتما به قرارداد می‌رسیم و این موضوع نیاز به پیگیری دارد.

قطعه نیوز: سید حسین بحرینیان عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در گفتگو با خبرنگار قطعه نیوز، در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی وضعیت نمایشگاه خودرو مسکو گفت: در یک کلام اگر بخواهم نتیجه حاصل شده از این نمایشگاه را بیان کنم باید بگویم که در ظاهر همه چیز خوب است و قابلیت کار وجود دارد.

وی در خصوص مذاکرات صورت گرفته در طول بازه زمانی نمایشگاه گفت: در دوران نمایشگاه نمی‌توان انتظار داشت که قرارداد امضا شود. طبیعتا با توجه به توانمندی‌های صنعت قطعه‌سازی ما توافقاتی بین طرفین که قصد همکاری دارند وجود دارد اما در خصوص اینکه قراردادی امضا شده باشد باید گفت که هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. در یک دوره چهار روزه نیز نمی‌توان انتظار داشت که یک قرارداد تجاری بین‌المللی بسته شود.

نیاز روسیه به قطعات با تکنولوژی بالا

بحرینیان در خصوص نوع قطعاتی که احتمال صادرات آنها به روسیه وجود دارد گفت: اگر بخواهیم در خصوص صادرات قطعات صحبت کنیم، طبیعتا قطعاتی را باید به این کشور صادر کنیم که متناسب با خودروهای تولیدی این کشور باشد. به طور مثال شرکت رنو در گذشته شرکت مشارکتی در روسیه داشته است. همچنین خودروسازهای دیگر روسی نیز براساس نیاز خود با طرف‌های ایرانی مذاکره می‌کنند.

وی افزود: اگر طرف روسی در حوزه تامین قطعات مشکلاتی دارد و به دنبال تامین قطعه است و بعید است که شرکت‌های روسی بتواند در حوزه تامین قطعات کاری برای ما انجام دهد.

این عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در پاسخ به سوالی در مورد قطعات مورد نیاز خودروسازان روسی، گفت: به سبب تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شد، شرکت‌های اروپایی همان‌کاری را با روسیه کردن که در کشور ما نیز رخ داد و عمده نیاز خودروسازان روسیه در بحث قطعات با تکنولوژی بالا است، مانند قطعات ایمنی، الکترونیکی و حتی برخی قطعات ساده‌تر مثل قطعات جلوبندی.

قطعه‌سازان نیاز به صادرات را با گوشت و پوست خود درک کردند

وی در خصوص تاثیر برگذاری و حضور قطعه‌سازان در چنین نمایشگاه‌هایی گفت: تفاوت عمده‌ای که امروز نسبت به گذشته به وجود آمده این است که قطعه‌سازان ما در فشار تحریم‌های اخیر، نیاز به صادرات را با گوشت و پوست خود احساس کردند. این فضا سبب شده تا آنها میل بیشتری نسبت به ارزآوری داشته باشند. از آنجایی که در دوران تحریم تمام تامین کنندگان اروپایی از بازار ما خارج شدند، سطح داخلی‌سازی تا حد قابل توجهی بالا رفت و این موضوع سبب شد تا قطعه‌سازان ما مزیت قیمتی داشته باشند.

بحرینیان ادامه داد: باید توجه داشت که امروز یک پتانسیل و بازاری در روسیه برای حضور قطعه‌سازان ایرانی وجود دارد اما این بدین معنا نیست که ما الزاما امکان صادرات خواهیم داشت. به طور قطع روسیه با ترکیه و چین ارتباط دارد و هر دوی این کشورها نیز به دنبال بازار روسیه هستند، در نتیجه ما در کورس رقابت قرار داریم و اینگونه نیست که بگوییم یک تفاهم‌نامه نوشتیم و حتما به قرارداد می‌رسیم. این موارد نیاز به پیگیری دارد. ضمن اینکه باید صبر داشته باشیم چرا که بازار روسیه بازار خاصی است. همچنین نوع واکنش روس‌ها در تعامل و تجارت با بسیاری از کشورهای دیگر متفاوت است.

وی افزود: با فرض اینکه توانستیم صادرات را انجام دهیم این سوال وجود دارد که چگونه باید منابع حاصل را به کشور بازگردانیم. متاسفانه به دلیل تحریم دو کشور نمی‌توانیم از ارزهای رایج استفاده کنیم در نتیجه یا باید تهاتر کالا انجام شود و یا اینکه روبل دریافت کنیم.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در مورد عملکرد سازمان توسعه تجارت در برگزاری نمایشگاه و پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکلات صادرکنندگان گفت: می‌توان گفت که کل بدنه اصلی اجرایی کشور قصد دارد از این فرصت استفاده کند و نگاه آنها ویژه‌تر است، در نتیجه تلاش می‌شود تا از همه امکانات و اهرم‌ها مانند حضور وزیر صمت در نمایشگاه تا هماهنگی‌های سفارتی و برگزاری نمایشگاه استفاده کنند و تا الان همه چیز به نحو مطلوبی انجام شده است.

گفتنی است که چندی پیش سخنگوی دولت با اشاره به تفاهم‌نامه‌های امضا شده در نمایشگاه قطعات خودرو روسیه گفته بود: در حوزه قطعه سازی اخیرا ۱۲ تفاهم‌نامه با روسیه به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو منعقد شده و اجرای آن‌ها با شیوه روبل ریال آغاز شده است. برای رقابتی شدن خودرو‌ها هم افزایی خوبی بین خودروساز‌ها در حال شکل‌گیری است.

 

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.