موتورسیکلت داران بخوانند

قطعه نیوز: لنت ترمز را می توان اصلی ترین قطعه در سیستم ترمز موتور سیکلت دانست. بدین ترتیب چک کردن دوره ای لنت و تعویض آن در صورت لزوم اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در صورتی که لنت به اصطلاح ساییده شده باشد، عملکرد سیستم ترمز موتور سیکلت با مشکلات بسیار عمده ای روبرو می شود.

معمولا تعویض نکردن به موقع لنت ها یکی از اشتباهاتی است که ممکن است زمانی برای جبران باقی نگذارد. زیرا کوچکترین نقص فنی در سیستم ترمز موتور سیکلت می تواند منجر به حوادث بسیار متفاوتی شود. از این رو معمولا صاحبان موتور سیکلت باید طی بازه های زمانی مناسب و بررسی های فنی اقدامات مناسب برای تعویض لنت ترمز را انجام داده، تا بتوانند با اطمینان بیشتری از موتور سیکلت استفاده کنند.

با توجه به نقش حیاتی که لنت ترمز در محافظت از جان راننده موتور سیکلت دارد، نیاز است تا همیشه در شرایط بسیار مناسبی قرار داشته باشد. بدین ترتیب بهتر است هرگز موتور سیکلتی که دارای لنت معیوب و ساییده بوده را استفاده نکند.

وظیفه لنت چیست؟

لنت موتور سیکلت وظیفه دارد با استفاده از ایجاد اصطکاک، شتاب موتور سیکلت را کمتر و با کم شدن شتاب موتور سیکلت می توان به راحتی آن را کنترل کند. بدین ترتیب لنت موتور سیکلت می تواند یکی از مهمترین لوازم یدکی موتور سیکلت و یا هر وسیله نقلیه دیگری باشد. لنت ترمز در هر وسیله نقلیه ای مورد نیاز بوده، زیرا هر وسیله نقلیه ای که به حرکت در می آید، نیاز به ترمز داشته تا بتوان آن را کنترل کرد.

زمان تعویض لنت موتور سیکلت

یکی از موضوعاتی که نیاز است به آن توجه بسیار ویژه ای بشود، تعویض به موقع لنت موتور سیکلت است. زمان مناسب برای تعویض لنت ترمز از نظر کارشناسان و تعمیرکارانی که در حوزه تعمیر موتور سیکلت فعالیت دارند، هر شش ماه یکبار است.  البته این میزان برای کارکرد نرمال و متوسط یک موتور سیکلت بوده و ممکن است در برخی موارد این بازه زمانی کاربرد نداشته باشد. زیرا لنت یکی از لوازم جانبی مصرفی بوده و مصرف ان نیز به میزان استفاده از آن بستگی دارد.

یعنی فردی که بیشتر از موتور سیکلت استفاده می کند باید زودتر اقدام به تعویض لنت موتور سیکلت کرده و افرادی که کمتر از موتور سیکلت استفاده می کنند، می توانند مدت بیشتری لنت ها را بر روی موتور سیکلت نگهدارند. معمولا علائم و نشانه هایی نیز وجود دارد که بتوان فهمید نیاز به تعویض لنت موتور سیکلت است. یکی از علائمی که می توان از روی آن متوجه شد که باید لنت ترمز تعویض شود، این است که پدال ترمز بیش از حد نرمال پایین می رود. زمانی که احساس کردید پدال ترمز بیش از حد پایین رفته تا اصطکاک لازم را ایجاد کرده و به اصطلاح ترمز موتور سیکلت ضعیف بوده، نیاز به تعویض لنت ها است.

حتی اگر تنها یک یا دو ماه از تعویض لنت ها گذشته باشد. یکی دیگر از مواردی که می توان به راحتی متوجه شد که لنت موتور سیکلت باید تعویض شود، ایجاد صدای زیاد در هنگام ترمز گرفتن است.

خصوصیات یک لنت موتور سیکلت مناسب

یکی از خصوصیات اصلی لنت های مورد استفاده در سیستم ترمز موتور سیکلت، سختی بسیار مناسب است. سختی پایین و سختی بالا در لنت های ترمز باعث بروز مشکل می شود، بدین ترتیب طی محاسبات دقیق، لنت های ترمز موتور سیکلت تهیه و تولید می شوند. سختی کم می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند خوردگی سریع لنت ها و طول عمر کوتاه آن ها شود.

لنت موتور سیکلت معمولا به حرارت بسیار مقاوم بوده تا در اثر داغ شدن زیاد، در مدت زمان کوتاهی از بین نرود. بدین ترتیب معمولا طول عمر لنت های ترمز مخصوص موتور سیکلت بسیار مناسب است. این موضوع باعث شده تا لنت ترمز در موتور سیکلت از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. میلاددریس می گوید

    سلام من تازه لنت عوض کردم چرا کاسه لنت داغ میشه

  2. سید امیرحسین می گوید

    سلام تازه لنت انداختم و رگلاژ هم بلدم و رینگ هم نو ،ولی نمی دونم چرا خیلی فاصله بین لنت و بدنه توپی رینگ هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.