گرانی روغن موتور؛ بایدها و نبایدها

قطعه نیوز: کارشناسان معتقدند که با اینکه ایران یکی از اصلی ترین تولید کننده روغن موتور است اما در ماههای اخیر قیمت آن بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است. اینکه این افزایش قیمت به چه دلیل یا دلایلی بوده و تاثیر این افزایش قیمت روی سایر لوازم جانبی و البته پرکابرد چه تاثیری دارد در این گزارش بررسی می شود.

بحث تحریم ها و مشکلات اقتصادی که در چند ماه اخیر گریبان تولید و مصرف کننده را گرفته که قابل انکار نیست اما نکته قابل تامل این است که افزایش قیمتی که گویا با مجوز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اتفاق افتاده چرا باعث شد تا نماد چهار شرکت عمده تولید روانکار در بورس از اوایل سال جاری متوقف شود؟

تا چندی پیش در اطلاعیه شفاف سازی منتشره از سوی شرکت نفت پارس که در ۱۸ اردیبهشت ماه در سایت کدال درج شد، آمده بود:”به اطلاع سهامداران محترم و فعالان بازار سرمایه می‌رساند که عطف به نامه شماره ۱۰۰۳۳۸/۱/۵۱۰ مورخ ۲/۲/۱۳۹۸ این شرکت، مجوز افزایش نرخ محصولات روانکار بنزینی به میزان ۷۰ درصد و دیزلی به میزان ۶۰ درصد طی نامه شماره ۸۲۵۰/۹۸/۳۷۰ مورخ ۱۷/۲/۱۳۹۸ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دریافت شده است. “

داود سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران در رابطه با میزان افزایش قیمت روغن موتور در روز‌های اخیر گفت: از سال ۱۳۹۳ تا اول سال ۱۳۹۸ روغن موتور‌ها افزایش ۹ درصدی داشته اند. در ابتدای سال ۱۳۹۸، فقط قیمت روغن موتور‌های دیزلی افزایش ۳۰ درصدی را تجربه کرد و از ابتدای اردیبهشت تاکنون، روغن موتور‌های دیزلی و بنزینی به ترتیب افزایش ۶۰ درصدی و ۷۰ درصدی داشته اند.

حمیدرضا خلیلی، دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی طی مصاحبه‌ای در ۹ خرداد ماه ۱۳۹۷ در همین رابطه به خبرگزاری صدا و سیما گفت: امروز ایران یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان روغن‌های صنعتی و پایه در منطقه خاورمیانه و غرب آسیاست و برخی از نام‌های تجاری ایرانی در صنعت روغن‌های پایه و روانکارها، جزو شناخته شده‌ترین برند‌های موجود در بازار منطقه محسوب می‌شوند.

مردم نمی توانند افزایش قیمت مجدد روغن موتور را بپذیرند

سیدابوالفضل موسوی بیوکی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره زمزمه‌هایی مبنی بر گرانی مجدد روغن موتور، گفت: در حال حاضر نوسانات قیمتی تنها در مورد کالاهایی قابل پذیرش است که وابستگی ارزی داشته باشند در واقع تغییر قیمت کالاهایی که وارداتی بوده و با ارز تامین می‌شود، قابل درک است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید رشد نرخ روغن موتور متناسب با گرانی مواد اولیه باشد در غیر این صورت مردم نمی‌توانند افزایش قیمت مجدد روغن موتور را بپذیرند، تصریح کرد: دولت باید نسبت به افزایش قیمت کالاهایی مانند روغن موتور واکنش نشان داده و با نظارت بر قیمت‌ها از سوءاستفاده جلوگیری کند و به دنبال تثبیت قیمت‌ها باشد.

هیچ نهادی به دنبال سامان دادن بازار روغن موتور نیست

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: در حال حاضر شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها هستیم و هیچ نهاد و سازمانی نیز به دنبال سامان دادن این شرایط نیست .در صورتی که قیمت مواد اولیه تولید روغن موتور در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده یا ارز ترجیحی که برای واردات مواد اولیه آن اختصاص پیدا می‌کرد، حذف شده باشد، افزایش مجدد قیمت روغن موتور پذیرفتنی است در غیر این صورت تولیدکنندگان نباید با بهانه تراشی به دنبال گران کردن نرخ روغن موتور باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است با گران شدن قیمت روغن موتور مردم به ناچار به سراغ روغن موتورهای تقلبی روند اما باید بدانند در صورتی که از روغن موتور بی کیفیت استفاده کنند در آینده باید هزینه‌های هنگفتی برای تعمیر خودرو خود پرداخت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در صورت استفاده از روغن موتورهای تقلبی، خودرو از گارانتی خارج می‌شود، تصریح کرد: افزایش قیمت مجدد روغن موتور زمینه را برای فعالیت سوءاستفاده‌گران فراهم می‌کند تا محصول بی کیفیت ارزان قیمت را در بازار توزیع کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.