راهکارهای جلوگیری از بوی بد در داخل خودرو

خودرو

ریختن مایعات، کشیدن سیگار، جاماندن خوراکی و … می تواند دلیل اصلی بوی نامطبوع خودرو باشد که با گرم شدن هوا در فصل تابستان و برخورد نور مستقیم آفتاب به قطعات داخلی، بوی بد خودرو می‌تواند شدیدتر هم بشود.

قطعه نیوز: رسیدگی به خودرو فقط به نکات فنی مربوط به موتور خودرو ختم نمی‌شود. بلکه نظافت و تمیزی خودرو هم نشان دهنده وجود یک راننده حرفه‌ای و علاقه مند است. عوامل زیادی می‌توانند باعث ایجاد بوی بد در خودرو بشوند که حتی با نبود اشغال در خودرو نیز همچنان باعث بشوند که یک بوی نامطبوعی را در خودرو احساس کنید.

بو‌هایی مثل نم زدگی، بوی سیگار یا بوی بد عرق که می‌تواند نشستن در خودرو را نامطبوع کند. به همین خاطر در این گزارش قصد داریم شما را با شیوه‌هایی آشنا کنیم تا از شر بو‌های نامطبوع و سمج خودرو خلاص شوید.

عوامل ایجاد کننده بوی بد در داخل خودرو

ریختن مایعات، کشیدن سیگار، جاماندن خوراکی و … می‌تواند دلیل اصلی بوی نامطبوع خودرو باشد که با گرم شدن هوا در فصل تابستان و برخورد نور مستقیم آفتاب به قطعات داخلی، بوی بد خودرو می‌تواند شدیدتر هم بشود. اما آزار دهنده‌ترین بو‌های داخل خودرو می‌توانند به خاطر مسائل زیر باشند.

بوی کهنگی

از موارد آزار دهنده‌ای که غالبا در خودرو‌ها وجود دارد، بوی کهنگی است. بوی کهنگی بیشتر در زمان روشن کردن بخاری یا کولر خودرو به مشام میرسد و دلیل آن، به وجود آمدن کثیفی و کپک در لوله‌های انتقال هوا به کابین است. برای برطرف کردن بوی کهنگی باید بخاری یا کولر را خاموش کرد و فن را با سرعت بالا روشن کنید. این بو بعد از پیمودن چند کیلومتر از بین خواهد رفت؛ و لازم نیست تا نگران آن باشید.

بوی رطوبت

یکی دیگر از عوامل ایجاد بوی بد در ماشین، رطوبت است که به علت موکت یا کف پوش خیس که بر اثر گذاشتن کفش خیس یا ریختن مواد غذایی ایجاد می‌شود. برای خشک کردن رطوبت موکت یا کف پوش خیس داخل خودرویتان می‌توانید از سشوار استفاده کنید یا کف پوش و موکت خیس داخل خودرو را برای خشک شدن در هوای آزاد قرار دهید.

بوی سیگار

اگر مرتب داخل ماشین سیگار بکشید بوی سیگار همیشه داخل ماشین ماندگار می‌شود، بهتر است این کار را بیرون از ماشین انجام دهید. اما اگر با وجود استفاده از خوش بو کننده‌ها ماشینتان همچنان بوی سیگار می‌داد، آب و سرکه را به نسبت مساوی ترکیب کنید و دستمال تمیزی را به مخلوط آب و سرکه آغشته کرده و سطوح داخل خودرو را با آن تمیز کنید. همچنین داخل دریچه‌های بخاری را هم مقداری بوگیر خودرو بزنید.

روش های از بین بردن بوی بد خودرو

در اولین راهکار شما می‌توانید از خوشبو کننده‌ها استفاده کنید. در برخی موارد که علل بیرونی دخیل نیستند (مثلا بوی تازگی و نو بودن) شما فقط به زمان نیاز دارید و می‌توانید از انواع اسپری‌های خوشبو کننده خودرو استفاده کنید. هر وقت خودرو را به مدت طولانی خاموش می‌کنید (مثلا شب ها)، کمی خوشبو کننده داخل خودروی تان اسپری کنید و درب‌ها را ببندید تا بوی غالب اتاق خودروی شما سریع‌تر رفع شود.

شستن کفی های خودرو

کفی‌های خودروی تان را شست و شو دهید، در زمان‌هایی که خواسته و ناخواسته مواد خوراکی و غیر خوراکی کف خودرو می‌ریزند در اولین فرصت کفی‌های ماشین خود را بشوئید، اگر از کفی‌ها استفاده نمی‌کنید: به یک سطل، دو عدد ابر و یک دستمال نخی بزرگ نیاز دارید.

در یک سطل مواد شوینده غیر سفید کننده را در آب ولرم حل کنید، ابر را به آن آغشته کنید و قسمتی از کف خودرو که بو گرفته را بشوئید. سپس با یک ابر خیس تا جایی که می‌توانید مواد شوینده را پاک کنید و بعد یک دستمال نخی یا پنبه‌ای را روی سطح خیس فشار دهید تا مقداری از رطوبت ایجاد شده را جذب کند، در آخر درب‌های خودروی تان را باز بگذارید تا کف خودرو خشک شود و در اولین فرصت برای خرید کفی خودرو اقدام کنید.

استفاده از قهوه، چای خشک، ذغال

قهوه، چای خشک و ذغال بوگیر‌های طبیعی و بسیار کاربردی هستند. می‌توانید در یک ظرف یا بطری مقاوم مقداری قهوه، چای خشک یا ذغال بریزید و درون خودرو قرار دهید. این مواد خشک علاوه بر جذب بو و رطوبت، فضای داخل خودروی شما را خوشبو می‌کنند.

از خواص جوش شیرین بهره بگیرید

یکی از مهمترین خواص جوش شیرین این است که می‌تواند نم را از روی صندلی‌ها و دیگر قطعات پارچه‌ای خودرو از بین ببرد. بوی تعریق بدن و یا بوی نم پس از باران، به راحتی توسط کمی جوش شیرین از بین می‌رود؛ کافی است به اندازه یک قاشق غذاخوری بر روی صندلی‌ها بریزید تا خیلی زود بوی بد از درون کابین خودروتان رفع شود.

سرکه اسپری کنید

محلول سرکه و آب را بر روی قطعات داخلی خودرو اسپری کنید و سپس شیشه‌های خودرو را باز بگذارید؛ خیلی زود متوجه خواهید شد که این محلول تمام بو‌های بد داخل خودرو را از بین برده است.

استفاده از پوست مرکبات

چنانچه نمی‌خواهید از مواد شیمیایی برای خوشبو کردن داخل خودرو استفاده کنید و این نظر را دارید که ممکن است این مواد حساسیت‌زا باشد، پیشنهاد می‌کنیم از پوست مرکبات همچون پرتقال در داخل کابین خودرو خود استفاده کنید.

باز گذاشتن پنجره ها

باز گذاشتن پنجره‌ها و به اصطلاح هوا دادن داخل کابین خودرو را فراموش نکنید. گاهی اوقات مدت زمان زیادی پنجره‌ها بسته مانده و ماندگی هوا داخل کابین، موجب ایجاد بویی ناخوشایند می‌شود. در یک روز خوب، پنجره‌های خودرو را کاملا پایین آورده و اجازه دهید تا هوا کاملا داخل کابین جریان پیدا کند.

از واکس استفاده کنید

واکس داشبورد یکی از موادی بشمار می رود که در حوزه دیتیلینگ خودرو استفاده‌های بی‌شماری دارد. واکس‌ها ضمن اینکه می‌توانند روی داشبورد اتومبیل شما را براق و درخشنده کنند و از ترک خوردگی آن جلوگیری کنند، قادرند قطعات داشبورد خودروی شما را ضدعفونی و از به‌وجود آمدن بوی بد در داخل کابین اتومبیلتان جلوگیری کنند.

کارواش کامل خودرو به صورت دوره‌ای

نخستین قدمی که برای از بین بردن بوی بد خودرو باید بردارید، نظافت کردن کامل داخل کابین است. هر جایی از فضای داخلی خودرو، می‌تواند آلوده به غذای مانده یا هر چیز دیگری بوده و بوی نامطبوعی ایجاد کرده باشد. به خوبی همه جا را جستجو کرده و با دقت هر تکه را تمیز کنید؛ به ویژه شستشوی صندلی‌های خودرو را با وسواس انجام دهید. حتی اگر چیز خاصی در این جستجو نیابید، نظافت و غبارروبی؛ می‌تواند از بوی ناخوشایند فضای داخلی خودرو بکاهد.

از همه این‌ها گذشته، با استفاده از کارواش کامل خودرو (کارواش روشویی و توشویی)، در فواصل زمانی معین و به طور مرتب؛ هرگز به این نقطه نمی‌رسید که به دنبال راه چاره برای برطرف ساختن بوی بد خودروی خود باشید. کارواش منظم خودرو، در صورتی که مشمول توشویی نیز باشد، بهترین چاره و در واقع روش پیشگیری به حساب می‌آید.

این موضوع در خصوص بدنه خودرو نیز صادق است. در صورتی که آلودگی‌های روی بدنه برای مدت زمان زیادی به همان صورت باقی بمانند، جلا و زیبایی رنگ بدنه رفته رفته از بین می‌رود و خودرویی کهنه را مقابل خود خواهید داشت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما از کارواش خودرو در دو بخش روشویی و توشویی استفاده کرده و استهلاک زیبایی و ظاهری اتومبیل خود را کم کنید.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.