ضرورت تمرکز بخش خصوصی بر خودروهای آینده/ آیا دولت اجازه رقابت با خودروسازان بزرگ را می‌دهد؟

یک عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور با بیان اینکه بخش خصوصی باید در خودروسازی برقی سرمایه‌گذاری کند، گفت: دولت نیز باید اجازه دهد تا برای دو خودروساز فعلی رقیب ایجاد شود و در این رقابت بخش دولتی هم مسلما سعی می‌کند بهتر عمل کند.

ناصر رحیمی در گفتگو با قطعه نیوز در خصوص عدم ثبات مدیریت در شرکت‌ها خودروسازی و عدم امکان تعیین استراتژی‌های بلند مدت ، گفت:افرادی که به عنوان مدیران صنعت خودروسازی منصوب می‌شوند انسان‌های متعهدی هستند و در حد توانشان تلاش می‌کنند اما نمی‌توانند در درازمدت برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: به این معنا که خودشان هم می‌دانند که مدت ماموریتشان۳ الی۴ سال بیشتر نیست و در حد توانشان برنامه‌ریزی بلندمدت می‌کنند اما آن برنامه‌ریزی ضمانت اجرایی ندارد و هیچ تضمینی نیست که مدیر بعدی که می‌آید همان برنامه را پیش ببرد. به عبارتی می‌توانم بگویم مدیران در خودروسازی حکم‌ مستاجر را دارند تا حکم مالک. مالک، خانه برای دراز مدت‌آباد می‌کند اما وقتی مدیرانگذرا هستند و نمی‌دانند که چند سال در اینجا خواهند بود، باعث می‌شودیک مسئله‌ای به این شکل پیش بیاید.

رحیمی با بیان اینکه از طرف دیگر ساختار کشور ما به شکلی است که کلان اقتصاد را دولت در دست دارد و دیگر ساختار به این صورت شده است، گفت:به اعتقاد بنده و در زمان حاضر دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد و نمی‌تواند خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کند.

همانطور که اطلاع دارید سومین بخش اقتصاد کشور ما خودروسازی است و قاعدتاً دولت نمی‌تواند این بخش را به حال خودش واگذارد کند یا به دست بخش خصوصی بدهد و خودروسازی دیگر جزئی از حاکمیتش شده است.دولت هم نمی‌تواند در این ساختار اقتصادی که بنا شده است، کاری غیر از این انجام دهد.

این عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص راهکار برون رفت از وضعیت موجود گفت: از نظر بنده باید خودروسازانِ بخش خصوصی در کنار بخش دولتی که با این ساختار بالا آمده است، شکل بگیرند به خصوص برای خودروهای آینده که باید بخش خصوصی سراغ خودروسازی برقی برود.

وی ادامه داد: در تمام دنیا به این سمت می‌روند. بخش خصوصی هم باید در خودروسازی برقی سرمایه‌گذاری کند و دولت اجازه بدهد که رقیب برای این خودروسازی فعلی که دو خودروساز بزرگ هستند ایجاد شود و در این رقابت بخش دولتی هم مسلما سعی می‌کند بهتر عمل کند و آن نواقص دولتی بودنش را رفع کند.

به اعتقاد رحیمی، اگر با چنین روشی جلو بروند و اجازه دهند بخش خصوصی در کنار بخش دولتی خودروسازی را راه‌اندازی کند موفق تر خواهند بود. در واقع خروج از حالت انحصاری و ایجاد رقابت در بازار می‌تواند راهکار باشد.

ایجاد رقابت در بازار توسط تولیدکنندگان خودروهای چینی با وجود تیراژ پایین

وی با اشاره به اینکه خودروهای چینی نیز در بخش خصوصی هستند، گفت: این خودروها با شرایط راحت تری به مصرف کننده خودرو واگذار می‌کنند و  تشویق‌هایی میگذارند که مشتری تمایل پیدا کند و به سمت آنها برود. هم اکنون خودروهای چینی به لحاظ تیراژ عدد بالایی نیستند اما همین تعداد کم‌شان هم مقداری رقابت در بازار ایجاد کرده است.

کاهش قیمت تامین قطعات خودروسازان با افزایش منابع تامین قطعات

رحیمی در پاسخ به سوالی در خصوص شیوه تامین قطعات خودروسازی‌ها گفت: در بحث تامین قطعات در شرکت‌های خودروسازی، ما معمولاً یکسری شرکت داریم که تامین کننده هستند. خودروسازی‌ها از آنها قطعات‌شان را تامین می‌کنند اما هم اکنون یک سری مشکلاتی به دلیل وابستگی که بین شرکت‌های تامین کننده وجود دارد، پیش آمده است. خودروسازی‌ها خودشان به این مشکل آشنا هستند و سعی می‌کنند در هر قطعه چند منبع ایجاد کنند، این منابع را در رقابت بیندازند، قیمت را پایین بیاورند و در واقع تامینشان را به نوعی راحت‌تر کنند. در موارد خیلی محدود هم بنده قطعات در تک منبعی مشاهده می‌کنیم که خودروساز تلاش می‌کند منابع مشابه ایجاد کند.بنابراین در این حوزه مشکلات خیلی زیادی وجود ندارد.

وی افزود: در قطعات موتوری و باطری منابع زیاد است و وقتی منابع بالا رود، قیمت تامین هم از طرف قطعه ساز بالا می‌رودچرا که تیراژ قطعه ساز پایین می‌آید اما به خاطر بحث رقابت اینکار را انجام می‌دهند.

امکان واردات آخرین تکنولوژی تولید وجود دارد

این عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور  در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات سرمایه‌گذاری در تولید و پیشی گرفتن نرخ استهلاک به سرمایه‌گذاری در صنایع طی سالهای اخیرگفت: کسیکه می‌خواهد وارد این صنعت شود، باید تکنولوژی روز دنیا را بیاورد. در قطعه‌سازی هم مشاهده می‌کنیم دوستانی هستند که برترین تکنولوژی را داخل کشور می‌آورند، تولید می‌کنند و حتی قابلیت صادرات هم دارند؛ نه به کشور چین بلکه به کشورهای اروپایی که سختگیرانه‌ قطعه تحویل می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: به اصطلاح امکان دستیابی به تکنولوژی جدید دنیا وجود دارد اما یک مقداری مباحثی که به لحاظ سیاسی برای کشور ایجاد شده است باعث شده است هزینه‌های تامین بالا برود اما قاعدتا هر کسی بخواهد وارد یک صنعتی شود باید تکنولوژی روز دنیا را وارد کند و غیر از این هم نمی‌شود.به طور مثال نمی‌شود تکنولوژی پیکان را برای خودروی جدید وارد کرد به دلیل اینکه هیچ استقبالی نمی‌شود.

مسیر دشوار ورود تولیدکننده جدید به صنعت قطعه‌سازی

رحیمی تاکید کرد: در قطعه سازی هم اکنون کادر تکمیل است و خودروساز،  قطعه‌ساز جدید را سخت می‌پذیرد مگر در مواردی که تک منبع باشد. در مواردی که تک سرس هم باشد. به طور مثال یک قطعه تک منبعی در کشور سوپاپ که توسط شرکت یدکی موتور ساوه تولید می‌شود. این شرکت به قدری خودروساز را تامین کرده چه به لحاظ تیراژه، چه به لحاظ تامین به موقع و قیمت که اصلا خودروساز رغبتی ندارد سراغ منبع جدید برود.در نتیجه هم اکنون وارد شدن قطعه ساز جدید بسیار سخت است به دلیل اینکه اصلا نیازی وجود ندارد.

وی گفت: وارد شدن نیرو در خطوط خودروهای برقی هم یک بحث دیگری است و بنده خودم اطلاع دارم که به منظور راه اندازی خطوط تولید خودروهای برقی تلاشهایی در کشور دارد صورت می‌گیرد و سرمایه‌‌ی آن هم با همکاری بانکها تامین می‌شود.

این انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، اظهار کرد: یک بحث دیگری وجود دارد و آن اینکه امکان استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود ندارد و آن هم بخاطر شرایط و وضعیت حال کشور است. در واقع سرمایه گذاران خارجی به سختی برای سرمایه گذاری‌های بزرگ در کشور ما اقدام می‌کنند.به طور کلی منظور این است که تامین سرمایه در داخل کشور انجام شدنی است و از لحاظ سرمایه گذاری مشکل آنچنانی نداریم.

 

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.