چرا کولر خودرو خنک نمی کند؟

کولر خودرو

اینکه کولر خودرو شما به اندازه کافی، هوای خنک تولید نمی کند به دلایل مختلفی بستگی دارد.

قطعه نیوز: متاسفانه خیلی از رانندگان به اشتباه تصور می‌کنند استفاده از کولر باعث فشار مضاعف به موتور اتومبیل می‌شه اما متاسفانه به این فکر نمی‌کنند که تحمل شرایط سخت بی‌کولری در این گرمای طاقت‌فرسا فشار بیشتری به روح و جسم‌شون وارد می‌ کند! بعضی وقت‌ها با عقب انداختن سرویس و رسیدگی به کولر ماشین، ممکنه که کولر ماشین خوب کار نکنه؛ در این مطلب دلایل متداول خنک نکردن کولر ماشین رو بررسی می‌کنیم.

تخته گاز رانندگی نکنید

یکی از مهم‌ترین دلایل گرم شدن باد کولر ماشین، رانندگی کردن تخته گاز است. اکثر ماشین ها موقعی که پدال گاز تا انتها فشرده می‌شه، کولر رو قطع می‌کنند! معمولا خیلی از راننده‌ها به دلیل شتاب و قدرت کمتر اتومبیل، ترجیح می‌دن از دنده‌‌های سبک‌تر استفاده کنند و در این شرایط راننده مجبور می‌ شود پا رو تا انتها روی پدال گاز فشار بدهد؛ بنابراین حرکت در حالت تخته گاز در این نوع رانندگی اجتناب ناپذیر است.

حواستان به کثیفی کندانسور باشد

یکی از قطعات سیستم خنک کننده اتومبیل،‌ کندانسور یا رادیاتور کولر است. گاز کولر بعد از عبور از کمپرسور فشرده و مایع می‌شه. از اون‌جایی که رادیاتور کولر در جلوی اتومبیل و رادیاتور آب قرار داره، ذرات خاک، حشرات، تکه‌‌های گیاهان و…. باعث کثیف شدن و گرفتگی شبکه‌‌های خارجی رادیاتور کولر می‌شن. کثیف بودن کندانسور کولر ماشین، باعث گرم شدن و ایجاد مشکل در عملکرد کولر و بالا رفتن آمپر آب خودرو در ترافیک و سرعت‌های پایین می‌ شود. بنابراین بهتره هر سال با شروع فصل گرما، کندانسور کولر ماشین تون رو تمیز کنید.

دریچه های کولر ماشین رو چک کنید

خرابی یا تنظیم نبودن دریچه‌‌های کنترل سرما سیستم کولر ماشین باعث مخلوط شدن هوای گرم و سرد و در نتیجه کاهش سرمای کولر در تابستان می‌ شود. در اکثر اتومبیل‌های امروزی دریچه‌‌های کولر به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌ شود. فرمان الکترونیکی به یک موتور گیربکسی کوچک منتقل شده و دریچه‌ها رو باز و بسته می‌کنند. هر چند کنترل کننده‌‌های الکترونیکی بسیار دقیق عمل می‌کنند اما در مواردی هم دچار اشکال شده و راندمان کولر رو تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

از طرفی اکثر دریچه‌ها به‌وسیله فوم، ابر و یا واشر‌‌های لاستیکی آب‌بندی می‌شود. این مواد پس از چند سال خواص‌شون رو از دست می‌دن و نمی‌تونند دریچه‌ها رو به خوبی آب‌بندی کنند در نتیجه باعث نشتی هوای گرم در تابستان و هوای سرد در زمستان می‌ شود. برای رفع اشکال تنظیم نبودن دریچه‌‌های کولر باید به افراد متخصص در زمینه سرویس کولر ماشین مراجعه کرد.

اواپراتور داخل اتاق فراموش نشود

یکی دیگه از دلایل خنک کردن کولر ماشین، کثیف شدن اواپراتور است. به‌دلیل عبور دائمی هوا در تابستان و زمستان از اواپراتور معمولا یه لایه خاک روی اون رو می‌گیرد. کثیف شدن این قطعه علاوه بر کم کردن سرمای کولر ماشین باعث ایجاد بوی نامطبوع هم می‌ شود. به دلیل رطوبت ایجاد شده در محیط خاک آلود، اواپراتور می‌تواند محل تجمع انواع باکتری، میکروب و قارچ‌ها باشه که ممکنه سلامتی انسان رو به خطر بیندازد. البته تمیز کردن مستقیم اواپراتور به دلیل محل قرار گرفتنش تا حدودی سخته؛ اما برای تمیز کردن اواپراتور تمام اتومبیل‌ها یک راه نسبتا ساده وجود داره که به حوصله‌ی زیادی نیاز دارد.

برای انجام این کار، اول کولر اتومبیل رو روشن کنید و شدت باد فن رو روی کمترین مقدار تنظیم کند (دریچه ورود هوا، حتما روی حالت چرخش داخل اتومبیل باشد). بعد حدود هشت تا ده لیتر آب رو داخل یک ظرف جوش بیارید و اون رو جلوی صندلی شاگرد در زیر داشبورد بگذارید. یک شیشه الکل صنعتی (حدود نیم لیتر) به آب اضافه کنید و اجازه بدید کولر اتومبیل تا ولرم شدن آب حدود چهل دقیقه روشن بماند. درب‌های اتومبیل باید در تمام این زمان بسته باشند. با نگاه به لوله خروجی آب (drain) کولر در زیر اتاق می‌توانید شاهد خروج آب کثیف از محفظه اواپراتور باشید و با قرار دادن ظرف در زیر اون می‌توانید این کار رو تا تمیز و صاف شدن آب خروجی ادامه بدید.

ترموستات داخل اتاق رو فراموش نکنید

تقریبا ترموستات کولر تمام اتومبیل‌ها داخل اتاق هستند‌‌‌‌. اتومبیل‌‌‌هایی که سیستم ایرکاندیشن اتوماتیک دارند، معمولا دو ترموستات در اتاق دارند که یکی بر روی اواپراتور و اون یکی پشت قسمتی از داشبورد جاسازی شده. ترموستات کولر بعد از رسیدن دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه، کمپرسور رو قطع می‌کنه. این مکانیزم برای جلوگیری از یخ زدن اواپراتور طراحی شده است؛ چرا که در صورت یخ زدن اواپراتور حجم هوای خروجی از دریچه‌ها به‌شدت کم شده و دما بالا میره. خرابی ترموستات ممکن است باعث کارکرد بیش از حد کمپرسور و یخ زدن اواپراتور، قطع شدن کامل یا زود هنگام کمپرسور بشود. در صورت قطع شدن زود هنگام، باد خروجی کولر به اندازه کافی سرد نمی‌ شود و معمولا کمپرسور در مدت‌ زمان‌های کوتاه قطع و وصل می‌ شود.

از فن کندانسور غافل نشید

برای خنک شدن کندانسور هنگام روشن بودن کولر، یک یا چند فن پیش بینی شده که‌ با روشن شدن کولر به‌کار می‌ افتند. چرخش فن باعث عبور هوا و خنک شدن گاز فشرده داغ داخل کندانسور می‌شود؛ گاز داخل کندانسور بسیار فشرده‌ است و با از دست دادن حرارت تبدیل به مایع می‌ شود و بعد از عبور از اکسپنشن و تبدیل مجدد به گاز ایجاد سرما می‌ کند. خرابی و کار نکردن فن کندانسور مشکلات متعددی به‌وجود میاره که باعث گرم شدن باد کولر می‌ شود.

خنک نشدن گاز فشرده در کندانسور، باعث بالا رفتن فشار گاز در قسمت پر فشار و قطع شدن کولر می‌شه؛ چرا که در مدار پر فشار کولر یک سنسور فشار گاز وجود دارد که برای جلوگیری از خرابی کمپرسور یا ترکیدن لوله‌‌های کولر، وقتی که فشار گاز بیش از حد کم یا زیاد است، کمپرسور رو قطع می‌ کند. در اتومبیل‌‌‌هایی که دو تا یا بیشتر از دو تا فن دارند، از کار افتادن یکی از فن‌ها یا کار نکردن دور تند فن بعد از گرم شدن موتور اتومبیل، باعث گرم شدن باد کولر می‌ شود. معمولا کولر اتومبیل‌ ها در ساعات خنک‌تر روز خیلی خوب کار می‌کنند ولی موقع ترافیک و گرمای زیاد دچار اشکال می‌ شود. یکی از علایم اشکال در فن اتومبیل، داغ کردن موتور موقع روشن بودن کولر ماشین در ترافیک و سربالایی است.

فشنگی گاز کولر رو چک کنید

 

سنسور فشار گاز کولر که معمولا تعمیرکاران بهش فشنگی کولر می‌ گویند، یکی از قطعات مهم کولر ماشین هست. فشنگی کولر یک میکروسوئیچ فشار سنج چند حالته‌ است که در مسیر پر فشار کولر قرار دارد. اگر فشار گاز داخل سیستم از حد معینی کمتر باشه، سنسور فشار گاز، اجازه روشن شدن به کمپرسور کولر رو نمی‌ده و در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار هم کمپرسور رو قطع می‌کنه. یکی دیگه از وظایف فشنگی کولر، روشن کردن دور تند فن کندانسور است. خراب شدن سنسور فشار گاز باعث بروز مشکلات متعددی می‌ شود. در بعضی مواقع به محض بالا رفتن فشار گاز تا حد طبیعی سنسور فشار، کمپرسور رو قطع می‌ کند و با پایین اومدن فشار، مجددا وصل می‌ شود؛ این اتفاق معمولا در حین رانندگی با دور بالای موتور می‌ افتد و از علائم اون سرد و گرم شدن لحظه‌ای باد کولر ماشین هست.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.