علت لرزش ماشین در هنگام نیم کلاچ چیست؟

علت لرزش ماشین در زمان نیم کلاچ، مشکل در موتور و سیستم اکسل است که موجب لرزش خودرو می‌شود.

قطعه نیوز: پس اگر به دنبال علت لرزش ماشین خود هستید مطالعه این مقاله را از دست ندهید. ضمنا اگر نیاز به راهنمایی کارشناسان فنی همراه مکانیک دارید در بخش نظرات سوال خود را قرار دهید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

یکی از مواردی که می‌تواند نشان از خرابی سیستم‌ها و تجهیزات حیاتی خودرو باشد، لرزش ماشین در شروع حرکت و نیم‌کلاچ کردن است؛ بنابراین بهتر است مشکل را هرچه سریع‌تر برطرف کنید تا متحمل هزینه‌های گزاف نشوید. با ما همراه باشید تا در ادامه با دلایل لرزش خودرو در زمان حرکت بیشتر آشنا شوید.

علت لرزش ماشین در شروع حرکت و در زمان نیم کلاچ چیست؟

یکی از اولین دلایل لرزش ماشین، سیستم کلاچ است. کلاچ یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ‌دنده است.

در واقع زمانی‌که شما پا را بر روی پدال کلاچ قرار می‌دهید با وجود آن‌که موتور روشن است، نیروی حاصل از آن به چرخ‌دنده‌ها منتقل نمی‌شود. نحوه به حرکت درآوردن خودرو به این صورت است که ابتدا باید پا را بر روی کلاچ نگه داشته و سپس خودرو را در دنده ۱ قرار دهید و پا را به آرامی عقب بکشید تا صدای موتور عوض شود، درواقع خودرو در این حالت در وضعیت نیم‌کلاچ قرار می‌گیرد و وقت آن است که پا را به‌طور کامل از روی کلاچ برداشته و بر روی پدال گاز قرار دهید.

در خلال همین نیم‌کلاچ شاید لرزش‌های شدیدی در ماشین احساس کنید که چندان به مذاقتان خوش نیاید. همانطور که عنوان شد به احتمال زیاد، مشکل اصلی از برخی اجزای کلاچ است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱- فرسودگی فنرهای خورشیدی علتی برای لرزش خودرو در زمان شروع حرکت:

در مورد علت لرزش ماشین خوب است بدانید که فنرهای خورشیدی که در اصطلاح به آن‌ها فنرهای سه شاخه نیز گفته می‌شود مسئول انتقال نیرو به دیسک هستند. این فنرها پس از کلاچ‌های پی‌درپی، کارکرد مفید خود را تا حدودی از دست می دهند؛ چنین مشکلی می‌توانند هنگام حرکت منجر به لرزش خودرو شود؛ حتی گاها تعویض دنده نیز سخت شده و در هنگام تعویض دنده، راننده نیز این لرزش‌ها را حس خواهد کرد.

۲- چرب بودن کلاچ:

خود کلاچ یک علت برای لرزش ماشین است؛ چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارد.

۳- تمام شدن صفحه کلاچ:

صفحه کلاچ عمدتا باید از حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود؛ البته بسته به نوع رانندگی، ترافیک و… این عدد می‌تواند به ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر برسد. یکی از مهم‌ترین علائم تمام شدن صفحه کلاچ، لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام حرکت است. از دیگر نشانه‌های تمام شدن صفحه کلاچ می‌توان به عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده، نیاز به استفاده از دنده‌های سنگین در سربالایی‌های نیمه‌شدید و… اشاره کرد.

۴- مشکل در فلایویل:

نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از گذر از فلایویل به جعبه‌دنده منتقل می‌شود؛ اختلال در عملکرد این قطعه که تحت چرخ لنگر یا طیار نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به لرزش خودرو در هنگام حرکت بیانجامد.

۵- خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی:

از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ، فنرهای ضدپیچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و می‌توانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانه‌های این اختلال، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عملکرد مناسب سیستم کلاچ، بسیار بستگی به رانندگی شما داشته و همواره باید اصول رانندگی صحیح را رعایت کنید، کم ‌گاز حرکت کنید، به موقع دنده عوض کنید، پا را بر روی کلاچ نگه ندارید و… . با رعایت اصول صحیح رانندگی، تا حدود زیادی می‌توانید مانع از خرابی خودرو و آسیب‌های مالی و معنوی شوید.

البته بد نیست به صورت خلاصه به لرزش‌های کلی خودرو اشاره داشته باشیم و این که لرزش خودرو فقط مختص به زمان حرکت نیست و در هر لحظه‌ای حتی وقتی خودرو در جا کار می‌کند، ممکن است این لرزش موجب بهم ریختن تمرکز و تفکر شما شود.

لرزش خودرو علاوه بر سیستم کلاچ ممکن است به‌دلیل مشکلاتی در سیستم ترمز یا اکسل خودرو و در بدترین حالت به علت مشکلاتی در موتور خودرو باشد.

این اتفاق بیشتر زمانی رخ می‌دهد که شما پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید که علت آن هم مربوط به سوخت نامناسب، فیلتر خراب و عدم کارکرد مناسب شمع‌ها است.

مشکلات موتور که موجب لرزش خودرو می‌ شود

همه ما می‌دانیم که خودرو از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده‌است که به‌صورت منظم در کنار یکدیگر کار خود را انجام می‌دهند، اما اگر به هر دلیلی یک بخش دچار مشکل شود عملکرد خودرو را دچار مشکل می‌کند.

یکی از قطعاتی که موجب حرکت نرم خودرو شما می‌شود اکسل خودرو است که در صورت ایجاد مشکل در این قطعه شما در سرعت‌های بالا احساس لرزش در خودرو می‌کنید. اگر در سرعت‌های بالا این لرزش را در خودرو خود حس کردید، میل گردان و توپی چرخ را چک کنید که مبادا دچار مشکل شده باشند.

لرزش خودرو به دلیل بالانس نبودن چرخ‌ ها:

در برخی موارد بالانس نبودن چرخ‌ها یا مشکلاتی در آن‌ها می‌تواند علت لرزش‌های خودرو شما باشد که باید موارد زیر را چک کنید:

– مهره‌های چرخ را چک کنید که شل نشده باشند.

– در دوره‌های مشخص بلبرینگ چرخ‌ها را چک کنید.

– در هنگام تعویض بلبرینگ‌ها سیبک را نیز چک کنید که دچار مشکل نشده باشند.

منبع: اقتصاد آنلاین

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.