وضعیت بازار روغن موتور چگونه است؟

قطعه نیوز: ماههاست که بازار روغن موتور با نوسانات زیادی روبرو بوده است هر چند که دست اندرکاران و متولیان این حوزه این تغییرات را طبیعی می دانند اما شرایط به گونه ای پیش رفته که ه هم صدای مصرف کننده و هم فروشنده درآمده و نیاز است مسوولان پیگیری بیشتر و مناسب تری را داشته باشند.

اردیبهشت ماه بود که صاحبان کارخانجات روغن موتور مُصر به افزایش قیمت‌ها بودند اما در همان زمان این موضوع به صورت رسمی انجام نشده ولی زمزمه آن عاملی شده تا این محصول در بازار فروخته نشود و همه منتظر تغییرات قیمتی باشند.

حالا با گذشت دو ماه از آن صحبت ها افزایش قیمت ها اتفاق افتاد، آن هم با چند  برابر قیمت.

بازار آشفته است

یکی از فروشندگان روغن موتور  می گوید: شرایط بازار آشفته است و اجناس قیمت ثابتی ندارند و این شرایط را برای فروشنده و خریدار سخت کرده است.

نوسانات نرخ ارز عاملی شده تا در طول ماههای‌ اخیر زمزمه افزایش قیمت روغن موتور خودرو روی زبان ها بیاید. البته دلالان هم از این شرایط استفاده کرده و به روش‌های خاص روغن های تقلبی را با قیمت ارزان تر راهی بازار کرده‌اند که این موضوع مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

یکی دیگر از فروشندگان می گوید: روغنی که تا چند ماه پیش به قیمت ۵۰ هزار تومان خریدارای می شد هم اکنون باید با قیمت ۱۴۰ هزار تومان خریداری بشود و فروشنده نمی داند که این روغن را با چه قیمتی به فروش برساند.

روغن های تقلبی داد مردم را درآورده است

روغن‌های تقلبی به حدی با کالای اصل شباهت دارند که کمتر کسی متوجه تفاوت آنها می‌شود. فروشندگان روغن موتور با اعلام اینکه در بازار کاهش عرضه روغن موتور به وجود آمده می‌گویند: صاحبان کارخانجات روغن معتقدند ماده اولیه تولید روغن که با تغییرات نرخ ارز با قیمت نیمایی وارد کشور می شود و همین امر عاملی شده تا قیمت تمام شده روغن افزایش پیدا کند.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت ها را طبیعی می داند و می گوید: ماده اولیه تولید روغن موتور با ارز ۴۲۰۰ هزار تومان تامین می شد اما با جا به جایی و  استفاده از  ارز نیمایی افزایش پیدا کرد.

مردم حواسشان باشد

یکی از بازرسان در پاسخ به این پرسش که مردم از کجا فرق روغن اصلی و تقلبی را بفهمند می گوید: مردم موقع خرید حتما از پلمپ بودن روغن اطمینان حاصل کنند و از فروشنده بخواهند که روغن را حتما نزد خودشان باز کنند تا از اصل بودن جنس مطمئن شوند.

رصد مداوم وضعیت بازار روغن موتور

چندی پیش مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت : بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمت‌های روغن موتور در بازار نظارت دائم دارند.

سیدمحمدحسین مولاخواه تصریح کرد: اواخر سال گذشته و به دنبال اعمال نرخ ارز نیمایی در تعیین قیمت لوبکات توسط پالایشگاههای نفت به عنوان ماده اصلی و موثر در تولیدی روغن موتور و افزایش قیمت صد در صدی این ماده اولیه و همچنین سایر هزینه ها از جمله حقوق و دستمزد، بسته بندی، مواد شیمیایی و افزودنیهای مورد استفاده و غیره ، موضوع افزایش قیمت این محصول به طور جدی از سوی انجمن کارفرمایی روغن سازی و چهار شرکت اصلی تولیدی در سازمان مطرح و پیگیری شد.

وی افزود: براین اساس با اخذ مدارک و اسناد مثبته بهای تمام شده و برگزاری جلسات متعدد با شرکت‌های تولیدی مورد نظر و طرح موضوع در کارگروه تنظیم بازار و تصویب اجرای افزایش قیمت بر مبنای هزینه های جدید و به منظور جلوگیری از بروز خلل در تولید انواع روغن موتور طبق توافق انجام شده در اواسط اردیبهشت ماه افزایش قیمت محصولات روانکار دیزلی به میزان ۶۰درصد و برای محصولات روانکارهای بنزینی به میزان ۷۰ درصد نسبت به تیرماه سال ۹۷، توسط شرکت های تولیدی اقدام و نرخ های جدید بر روی محصولات تولیدی درج شد.

مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان تصریح کرد: افزایش قیمت مذکور می بایست در نیمه دوم سال گذشته پس از تغییر نرخ ارز محاسباتی فرآورده های نفتی و همچنین افزایش هزینه های مربوطه اعمال می شود که با توجه به تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان توسط دولت صرفا برای پرداخت مابه التفاوت تبدیل ارز رسمی به نیمایی در محاسبه نرخ محصول لوبکات و همچنین عدم تایید افزایش قیمت از سوی کارگروه تنظیم بازار در اواخر سال گذشته و موکول کردن آن به سالجاری این افزایش قیمت به تاخیر افتاد.

امید است پیگیری های متولیان و مسوولان ذی ربط منجر به نتیجه ای شود که هم مطلوب تولید و هم مصرف کننده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.