۳۰۰ میلیارد تومان؛ مطالبه تولیدکنندگان تایر از خودروسازان

قطعه نیوز: رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور پرداخت نشدن مطالبات این صنعت از سوی خودروسازان را مشکل صنعت تایر کشور عنوان کرد و گفت: به طور متوسط ۵۰ درصد از تایر تولید شده در کشور در خودروسازی استفاده می‌شود، اما خودروسازان با توجه به مشکلاتی که دارند معمولاً پرداخت مطالبات خود را عقب می‌اندازد. پنج کارخانه تایر با خودروسازان همکاری می‌کنند که مجموع مطالبات آن‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان است.

محمدرضا تقی گنجی با بیان اینکه تولیدکنندگان لیست خریداران و قیمت‌های خود را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌دهند، تصریح کرد: بالا ماندن قیمت‌ها نشان می‌دهد که عده‌ای لاستیک را دریافت کرده و در انبارهای خود احتکار کرده‌اند و به نظر می‌رسد که باید نظارت و پیمایش گسترده‌تری در این زمینه صورت گیرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور با اشاره به اینکه مصرف تایر سنگین در سال‌های قبل یک میلیون و ۹۰۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار عدد بوده است، اظهار کرد: لاستیک کامیون شامل انواع لاستیک نخی و سیمی است که نیاز سالیانه کشور به لاستیک نخی یک میلیون و به لاستیک سیمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد است.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید لاستیک نخی بیش از یک میلیون عدد در سال است و نیازی به واردات نیست همچنین درباره لاستیک‌های سیمی نیاز کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد است که در حال حاضر ۳۰۰ هزار عدد از آن تولید می‌شود و به زودی یک واحد تولیدی دیگر نیز با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار لاستیک راه‌اندازی می‌شود.

گنجی با اشاره به نیاز کشور به واردات ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک سیمی، مدعی شد: با این حال انجمن واردکنندگان تایر می‌گوید که به سه میلیون لاستیک سنگین نیاز داریم تا با این کار در بازار تشنج ایجاد کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور در ادامه پیشنهاد کرد که دولت به تولیدکنندگان اعتماد کند و به جای پرداخت پول به واردکنندگان، در راستای افزایش ظرفیت تولید هزینه کند.

بازارهای صادراتی که از دست رفت

گنجی با بیان اینکه صنعت تایر بعد از ۲۰ سال زحمت در منطقه شناخته شده بود، گفت: پیش از ممنوعیت صادرات سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار لاستیک به کشورهای همسایه صادر می‌کردیم، اما بعد از دریافت ارز دولتی برای تأمین مواد اولیه، صادرات این محصول ممنوع اعلام شد که در نتیجه آن بازارهای صادراتی خود را از دست دادیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور در ادامه از ملزم شدن تولیدکنندگان به رعایت سه استاندارد جدید خبر داد و تصریح کرد: در حالیکه در شورای عالی استاندارد الزام تولیدکنندگان تایر به رعایت سه استاندارد SWR، ایمارک و DOT تصویب شده و به زودی اجرا می‌شود، هفته گذشته طی بخشنامه‌ای الزام ارائه اسناد آزمون سه‌گانه SWR،ایمارک اروپا و DOT آمریکا توسط واردکنندگان تایر برای واردات لاستیک‌های سواری و سنگین برداشته شد.

وی افزود: واردکنندگان می‌توانند تنها با رعایت استاندارد ملی ایران کالا وارد کنند. بنابراین در این شرایط قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان افزایش می‌یابد، اما واردکنندگان متحمل هزینه‌های کمتری خواهند شد.

این مقام مسئول در پایان در پاسخ به اینکه چرا برخی مصرف‌کنندگان ماشین‌های سنگین معتقدند کیفیت تایر ایرانی مناسب نیست، اظهار کرد: استانداردهای ما تلفیقی از استانداردهای اروپا و آمریکا است، اما با توجه به تفاوت تکنولوژی مورد استفاده در ایران و کشورهای خارجی طبیعی است که تفاوت‌هایی در کیفیت وجود داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.