افزایش تعرفه واردات خودرو نسبت به واردات قطعات چه مزایایی دارد؟

یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: به منظور حفظ منافع ملی تعرفه واردات خودرو باید بیشتر از واردات قطعات باشد چراکه واردات قطعات و مونتاژ خودرو در داخل موجب تقویت تولید داخل و اشتغال زایی در کشور خواهد شد.

قطعه نیوز: جواد مرزبان راد عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه مسیر واردات خودرو بایددر راستای تحقق اهداف صنعت خودرو باشد، اظهار داشت: با ایجاد محدودیت و عدم افراط و تفریط در واردات خودرو می توان مسیر واردات را در راستای حمایت از تولید داخل قرار داد. به تعبیر دیگر می توان با واردات خودروی کامل (CBU) به تدریج زمینه مونتاژ خودرو و توسعه خطوط تولید در داخل را فراهم کرد.

وی بر برقراری تناسب میان تعرفه واردات خودرو و قطعات خودرو و حمایت تعرفه ای از قطعات ساخت داخل تاکید و عنوان کرد: به منظور حفظ منافع ملی تعرفه واردات خودرو می بایست بیشتر از واردات قطعات باشد چراکه واردات قطعات و مونتاژ خودرو در داخل موجب تقویت تولید داخل و اشتغال زایی در کشور خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه یادآور شد: صرف واردات خودرو بدون توجه به تولید داخل در بلند مدت هم به ضرر تولید کننده و هم مصرف کننده است. بنابراین ضمن حمایت از تولید داخل می بایست زمینه واردات با شرایط محدود و مشروط بر راه اندازی خطوط تولید را فراهم کرد.

مرزبان همچنین با اشاره به ضرورت واردات قطعات خودرو به روش بدون انتقال ارز بیان کرد: ایجاد ضوابط غلط برای واردات در میان مدت به ضرر کشور است. لذا اگر قرار است واردات خودرو بدون انتقال ارز صورت بگیرد به قطعه سازان نیز باید اجازه داد تا تحت ضوابطی نسبت به واردات قطعات به روش بدون انتقال ارز اقدام کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.