گرانی لاستیک، پاشنه آشیل جدید حوزه خودرو

قطعه نیوز: “لاستیک گران شد”؛ این خبری بود که داود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک اعلام کرد و گفت: قیمت لاستیک خودروهای سواری ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

گران شدن لاستیک، موضوعی بود که از چندی پیش متولیان این حوزه درباره آن صحبت کرده بودند؛ مصطفی تنها، سخنگوی سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران از گرانی ۳۶ درصدی لاستیک سخن گفته بود و علت آن را هم کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید تایر در کشور دانست و گفت: دو ماهه ابتدایی امسال ظرفیت تولید تایر کشور کاهش یافت که بخشی از آن ناشی از تعطیلات عید است، اما عمده آن ناشی از تحریم ها به ویژه مشکلات بانکی در سطح بین الملل است.

درخواست افزایش ۳۶ درصدی قیمت تایر در هفته‌های گذشته ارائه شد که از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در دست بررسی قرار گرفت و پاسخی به آن داده نشد. البته آخرین بار دی ماه ۹۷ اجازه افزایش قیمت تایر داده شد، اما اجرایی نشد.

به گفته تنها، اکنون همه کارخانجات تایرسازی کشور در حاشیه زیان قرار دارند و با زیان به تولید می‌پردازند.

تنها: تحریم ها روی تولید لاستیک تاثیر گذاشت

تحریم تاثیرات زیادی روی تولیدات داخلی به ویزه صنعت تولید تایر گذاشت و این موضوعی است که برای همگان آشکار است؛ سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در این باره گفت : تحریم‌ها روی همه مواد اولیه ای که از خارج وارد می‌شدند تأثیر داشت و این تأثیر به ویژه در استیل کورد (سیم فولادی مورد استفاده در تایر رادیال)، آنتی اکسیدان‌ها، مواد شیمیایی و شتاب دهنده‌ها شدیدتر بوده است.

تنها یادآور شد: عمده مواد اولیه نیز از چین وارد می‌شدند و گرچه کونلون بانک چین، بار دیگر فعالیت خود را در کشورمان آغاز کرده، اما از آنجایی همه شرکت‌های چینی نیز با این بانک کار نمی‌کنند، نتوانسته مشکلات تایرسازان ایرانی را ۱۰۰ درصد حل کند.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک هم در این باره گفت: سال ۹۶، ۶۵ هزار تن واردات لاستیک داشتیم که این رقم در سال ۹۷ به کمتر از  ۳۰هزار تن رسید، کاهش واردات خودش را با توجه به قیمت های بازار به خوبی نشان داد و نکته قابل توجه این است که قیمت لاستیک پراید که حدود ۲۸۰ هزار تومان بود در حال حاضر با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود که علت آن هم عرضه کم و تقاضای زیاد است.

سید محمد میرعابدینی افزود: چندی پیش تعرفه گمرکی لاستیک های سنگین ۲۶ با ارز دولتی بود که با اعتراض کامیون و اتوبوس داران روبرو و همین موضوع سبب شد تا دولت این تعرفه را ۵ درصد کاهش دهد که با احتساب استفاده از این ارز و تعرفه، استفاده کنندگان این نوع تایر مشکلی نداشته باشند.

او با اشاره به اینکه با لحاظ کاهش ۵ درصدی تعرفه گمرک از سوی دولت برای واردات لاستیک برای خودروهای سنگین مانند اتوبوس، کامیون، ماشین های کشاورزی، گفت: خوشبختانه در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

میرعابدینی افزود: اما در بخش لاستیک ماشین های سبک و سواری چون کسی اعتراضی نکرد، سهم تعرفه آنها ۴۰ با ارز نیمایی محاسبه شد و برای این بخش شرایط مناسبی وجود ندارد به اضافه اینکه در سال گذشته ۱۱۸درصدکاهش واردات داشتیم.

سعادتی نژاد: تحریم ها اثر نداشت

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، در حال حاضر تعداد یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در تهران مشغول به فعالیت هستند و تحریم ها تاثیر چندانی بر صنعت لاستیک نداشته و بیشتر جو روانی بر بازار حاکم بوده است.

سعادتی نژاد با اشاره به اینکه دولت باید در زمینه تامین مواد اولیه حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد تصریح کرد: امیدواریم با راهکار‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از ورود لاستیک‌های بی کیفیت( نامناسب و غیر استاندارد) به کشور جلوگیری شود که البته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

حالا باید منتظر شد و دید که متولیان این حوزه مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن و اتحادیه های مرتبط با لاستیک چه تدابیری را اجرایی خواهند کرد تا بیش از این مصرف کنندگان و مردم تحت فشارهای اقتصادی قرار نگیرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.