افت و خیز قطعات یدکی تقلبی/کاهش قدرت خرید مشتریان برای تعمیر خودرو

در پی افزایش اخیر نرخ ارز، قطعات یدکی به‌ویژه لوازم یدکی وارداتی پنج‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

قطعه نیوز: افزایش قیمت قطعات و کاهش قدرت خرید مشتریان برای تعمیر خودرو یا تعویض قطعه و در نهایت رکود نسبی در بازار قطعات یدکی و تعمیرات خودرو، از ویژگی‌های بازار لوازم یدکی در سال‌های اخیر است، تاجایی‌که از افزایش قیمت لوازم یدکی، به‌عنوان یکی از دلایل اصلی کاهش ایمنی و افزایش مصرف سوخت و همچنین آلودگی هوا در چهار سال‌گذشته یاد می‌شود.

وزارت صمت با طرح شناسایی قطعات تقلبی به‌دنبال کنترل قیمت و کیفیت در این بازار است. هرچند این طرح به گفته فعالان این بازار، تاکنون با چالش‌هایی مواجه بوده و هنوز تاثیر جدی بر کیفیت محصولات موجود در بازار برجای نگذاشته است.

طرح شناسایی قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی با هدف کنترل این پدیده از سوی وزارت صمت ارائه‌شده است. اخیرا دو قطعه دیگر به لیست طرح شناسایی قطعات تقلبی افزوده شده و اکنون لیست لوازم یدکی این طرح به ۵۳ قطعه رسیده است، اما فروشندگان و واردکنندگان لوازم یدکی می‌گویند هنوز آمادگی لازم برای اجرای کامل این طرح را ندارند و تقاضای مهلت کرده‌اند. آنطور که مسوولان صنف لوازم یدکی می‌گویند، مسوولان وزارت صمت نیز به این نتیجه رسیده‌اند که این طرح ظرف یک‌ماه اجرایی نخواهد شد و به اعضای صنف اعلام‌شده که در آینده برای قطعات تولیدی یا وارداتی جدید شناسه کالا تعیین شود و فعلا تلاش دارند که قطعات فعلی موجود در انبارها و فروشگاه را لیست کرده و برای دریافت شناسه کالا به وزارت صمت ارسال کنند.

از سوی دیگر، برخی از فعالان بازار لوازم یدکی اظهار نگرانی می‌کنند که در آینده نزدیک، بازار در برخی زمینه‌ها، دچار کمبود شود، با این‌حال مهدی کاظمی از فعالان بازار لوازم یدکی خودرو بازار آتی این قطعات را اینچنین پیش‌بینی می‌کند: هیچ‌گونه کمبودی در تامین قطعات داخلی و خارجی خودروهای که تیراژ بسیار بالایی در کشور دارند، وجود نخواهد داشت، اما خودروهایی که تیراژ پایین‌تری دارند که شامل خودروهای داخلی و خارجی می‌شوند، قطعا کم و کسری دارند.

برای تامین قطعات این خودروها، فروشندگان بنا به درخواست مشتریان آمادگی دارند از کشورهای همجوار برای تامین قطعات این خودروها اقدام کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.