چه عوامل در خرید دوچرخه برقی موثر است؟

قطعه نیوز: دوچرخه برقی امروزه به دلیل معضلات ترافیکی شهری و مشغلات کاری معمول در زندگی روزمره و نیاز به صرفه جویی در وقت و هزینه های مختلف موجود، یکی بهترین انواع وسایلی که در حمل و نقل شهری و یا تفریحی موردتوجه مردم قرار گرفته است،  که در اینجا به عوامل مهم در انتخاب آن ها اشاره می شود:

چه عواملی در ارزان یا گران بودن قیمت دوچرخه برقی موثر هستند؟

موتور دوچرخه برقی، نوع موتور الکترونیکی :

هاب موتورhub motor : به نوعی از موتور گفته می شود که داخل چرخ عقب یا چرخ جلو نصب می شود و نیروی محرکه را مستقیما به چرخ منتقل می کند. این مدل از نظر قیمتی نسبت به سایر مدل ها اقتصادی تر است.

مید موتورmid motor : به نوعی از موتور گفته می شود که به جای سیستم رکاب و خورشیدی دوچرخه و در مرکز قرار می گیرد و نیروی محرکه را از طریق زنجیر به چرخ عقب متصل می کند. این مدل از نظر قیمت گران قیمت ترین نوع موتور می باشد.

ساختار موتور الکترونیکی :

موتور نیرو مستقیم direct motor : در این مدل تمام نیروی الکترونیکی تولید شده توسط سیم پیچ مستقیما به بیرون منتقل می شود. این مدل کمترین قیمت و بالاترین مصرف برق را دارد و نسبت به توان اسمی آن معمولا ضعیف تر است

موتور گیربکس دار gear motor: در این مدل نیروی الکترونیکی از طریق یک گیربکس منتقل شده و گیربکس موجب می شود قدرت تولید شده توسط سیم پیچ حداقل دو برابر گردد و این امر موجب می گردد تا نسبت به سایر مدل ها قدرتمند تر و بسیار کم مصرف تر از لحاظ مصرف برق باشد، این مدل قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر مدل های موتور های الکترونیکی دارد.

باتری دوچرخه برقی ، نوع باتری:

باتری لید اسید lead-acid : این نوع باتری وزن زیاد، عمر نهایتا دو سال و حجم بزرگ دارد و از لحاظ قیمتی بسیار ارزان قیمت هستند.

باتری لیتیوم یون lithium-ion : جدیدترین تکنولوژی باتری بوده و عمر آنها معمولا بالا ۴ سال است و بعد از ۴ سال شروع به ضعیف شدن می کنند، انعطاف پذیری بالا در طراحی، وزن سبک، عمرطولانی و بازدهی بالا از مزایای این باتری است. این باتری از لحاظ قیمتی نسبت به سایر مدل ها گران قیمت تر است.

توان باتری:

ولتاژ باتری : این المان با V نشان داده می شود و به زبان ساده سرعت حرکت را تامین می کند

جریان باتری : این المان با A نشان داده می شود و به زبان ساده قدرت حرکت را تامین می کند

محاسب توان باتری :  در صورتی که ولتاژ را در جریان ضرب کنیم توان باتری مشخص می شود. هر چه توان یک باتری بالاتر باشد قدرت راه اندازی اولیه، سرعت دوچرخه و میزان نگهداری شارژ آن بیشتر می باشد. به طور مثال یک باتری ۳۶V10A توانی معادل ۳۶۰ وات خواهد داشت. هر چه کیفیت و تعداد سل های استفاده شده در تولید یک باتری بیشتر باشد، توان آن نیز بیشتر خواهد بود.

شرکت سازنده باتری:

شرکت های رده اول : شرکت هایی مانند سامسونگ Samsung ، ال جی LG ، پاناسونیک Panasonic ، سونای Sunnay ، مکسل Maxell از تولید کننده های درجه ۱ باتری های لیتیومی در دنیا هستند و باتری های لیتیومی آنها بالاترین کیفیت و بالاترین قیمت را به خود اختصاص داده اند.

شرکت های رده متوسط :  تمامی باتری های ساخت کشور چین و تایوان با برند های ناشناس در این دسته هستند. این باتری ها از لحاظ قیمت و کیفیت در رده متوسط و قابل قبول هستند.

شرکت های رده پایین :  باتری های بدون برند موجود در بازار و (متاسفانه) باتری های تولید ایران در این دسته هستند که به لحاظ عمر مفید، قیمت و کیفیت در پایین رده بوده و از آنجایی که باتری یکی از عوامل اثر گذار در قیمت دوچرخه های برقی می باشد، بعضی از تولید کنندگان برای پایین آوردن قیمت نهایی خرید دوچرخه برقی، از این نوع باتری ها استفاده می کنند.

بدنه دوچرخه برقی

تنه دوچرخه : به طور کلی سه نوع جنس تنه وجود دارد، فیبر کربن گران ترین و سبک ترین، آلومینیوم قیمت متوسط و وزن نرمال و فلز سنگین ترین و ازران ترین است. برند تنه دوچرخه و میزان ظرافت در تولید نیز در قیمت این بخش موثر هستند.

قطعات دوچرخه : معمولا قطعات دوچرخه متناسب با تنه آن انتخاب می شود ولی در این صنعت قطعات برند شیمانو Shimano از بالاترین قیمت و بالاترین کیفیت برخودار هستند. برای دوچرخه برقی ترمز از بین سایر قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که دوچرخه های برقی سرعت بالاتری دارند و کنترل سرعت آنها مهم است. به همین جهت همیشه توصیه می شود برای دوچرخه های برقی از ترمز های با کیفیت دیسکی یا وی بریک V-Brake کیفیت خوب استفاده شود.

منبع: denro.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد می گوید

    #دنرو denro.ir خرید کردم پیمایش موتور برقی رو زدن ۳۵ کیلومتر ، بعد خرید متوجه شدم بیشتر از ۲۴ک نمیره یکماه مداوم پیگیر شدم نه گارانتی قبول میکنن نه تلفنی از شرکت سازنده میدن که خودم پیگیری کنم، هربارم یه چیزی میگن،دیدم دیگه داره به شعورم توهین میشه، بیخیال شدم و تصمیم گرفتم موتور نو رو با ضرر بفروشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.