طرح ساماندهی موتورسواران؛ شاید پایان تابستان

قطعه نیوز: خبر تدوین پیش نویس طرح ساماندهی موتورسواران در کلان شهرها تا پایان تابستان خبری بود که مدیرکل پیشگیری های امنیتی انتظامی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه چندی پیش اعلام کرد.

رضا مسعودی فر چندی پیش در نشست بررسی طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران در کلان شهرها برای کاهش وقوع جرم گفته بود: طرح ساماندهی موتورسواران پس از جرح و تعدیل و اصلاح نهایی به دادگستری استان‌های هدف طرح ابلاغ می‌شود.

نکته قابل تامل این است که بالا رفتن تعداد کشته شدگان در تصادفات موتوری از یک سو استفاده از موتور بدون گواهینامه، افزایش جرم هایی مانند کیف قاپی و دزدی از سوی دیگر سبب شده تا پلیس دست به کار شود و با تدوین قانون جدیدی تاثیری در کاهش این مشکلات و جرائم داشته باشد.

کلانشهر بیشترین کشته های موتورسواری را دارند

استان‌های خراسان رضوی، فارس، تهران، اصفهان و خوزستان پنج استان نخست با بیشترین تعداد کشته شدگان در تصادفات موتوری هستند و این کلان شهرها در ۱۲ سال از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ حدود ۲۴ هزار و ۲۱۴ نفر جان باخته داشته‌اند

این موضوع را سرهنگ مهری معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور ناجا اعلام کرد و گفت: . بیش از ۴۰ درصد تصادفات موتوری منجر به فوت از این پنج استان بوده‌اند.

او جرایم مربوط به موتورسواران بدون گواهینامه را در ردیف هفتم جرایم کشور برشمرد و گفت: مخدوش بودن اسناد مالکیت، جعلی بودن و در نتیجه اطاله دادرسی، مشکل در بررسی پرونده‌ها را موجب می‌شود.

این مقام در پلیس راهور مهمترین مشکلات در رابطه با موتورسواران را طولانی شدن امر دادرسی، مخدوش بودن پرونده دادرسی، عدم فرهنگ سازی، عدم رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از کلاه ایمنی، سرعت‌های غیرمجاز، رفتارهای پرخطر، پایین بودن سن راکبین موتور نسبت به خودرو (بیشتر جانباختگان تصادفات منجر به فوت موتوری بین ۲۰ تا ۳۵ سال عمر داشته‌اند) برشمرد

مهری با اشاره به اینکه یک سوم موتورسواران گواهینامه دارند، گفت: با توجه به اینکه نزدیک به ۱۲ میلیون موتورسوار در کشور داریم و فقط ۴ میلیون نفر از آنان (یعنی یک سوم) دارای گواهینامه هستند که با اصلاح این رقم، می‌توان کاهش تصادفات و جرایم مربوط به راکبین موتوری را شاهد بود.

او پیشنهاد کرد: مراجع قضائی در راستای اقدامات پیشگیرانه از تکرار جرم توسط راکبین موتوری فقط به جریمه نقدی اکتفا نکنند و به جای آن، راکب متخلف را به دلیل برخورداری بازدارندگی قوی‌تر به شرکت در کلاس‌های آموزشی و اخذ گواهی نامه محکوم کنند. همچنین موتور سیکلت سازان ملزم به تعبیه زین تک نفره باشند.

دستگیری ۱۴ هزار سارق موتور سوار

سرهنگ عظیمی از پلیس پیشگیری با اعلام اینکه ۱۴ هزار و ۶۴۹ سارق موتور، زورگیر و کیف قاپ دستگیر شده‌اند، افزود: با توجه به تعداد حدود ۲ و نیم میلیون موتور در تهران، توجه به موتورهای اسقاطی (موتورهای بالای ۱۰ سال عمر) و خارج کردن آنها از گردونه و اسقاط آنها در صحنه الزامی است، گرچه تاکنون این دست از موتورها از طریق ستاد فرمان امام و به صورت مزایده به چرخه حمل و نقل موتوری باز می‌گردد.

این مقام در پلیس پیشگیری خواستار ممانعت از ورود موتورها به بزرگراه‌ها و شد و پیشنهاد کرد، دیه موتورسوارانی که کلاه ایمنی ندارند (مقصر یا غیر مقصر) در صورت تصادف منجر به فوت، به صورت محدود پرداخت شود .

مشکل برگ سبز برای مالکیت موتور

علی محمد کاشتی نماینده اتحادیه فروشندگان موتور سیکلت در رابطه با نحوه پلاک شدن موتور گفت: متأسفانه به نام نماینده شرکت، موتورها پلاک می‌شوند و مالک واقعی مشخص نیست.این امر در مواقع بروز حادثه یا جرم منجر به اطاله دادرسی به دلیل مخدوش بودن اسناد مالکیت راکب موتور می‌شود.

کاشتی راهکار را صدور برگ سبز عنوان و تصریح کرد: با صدور برگ سبز می‌توان به مالکیت واقعی رسید. در حال حاضر مشکل برگ سبز در رابطه با مالکیت موتورها وجود دارد.

سید محمد صادق نماینده سندیکای فروشندگان موتورسیکلت با انتقاد از عدم انجام کار فرهنگی در زمینه صنعت موتورسیکلت گفت: با توجه به مونتاژ بودن صنعت موتوری ، بهتر است موتورهای هیبریدی جایگزین شوند.

او پیشنهاد کرد، افرادی که گواهینامه دارند بتوانند خرید و فروش موتور انجام دهند. همچنین در موتورسیکلت‌ها تراشه‌ای نصب شود تا توسط آن تراشه اطلاعات راکب و موتور، بهتر در اختیار نیروهای راهور قرار بگیرد.

حال باید منتظر ماند و دید که تدوین پیش نویس طرح ساماندهی موتورسواران تا چه میزان می تواند در کاهش آمار کشته شدگان و جرائم دزدی موثر باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.