خودرو “ربوتاکسی” بدون فرمان یا پدال به زودی رونمایی می شود

ایلان ماسک جزییات تازه‌ای از ربوتاکسی (robotaxi) تسلا برملا کرد و گفت که فرمان یا پدال نخواهد داشت و سواری‌اش مثل اتوبوس ارزان است.

قطعه نیوز: ماسک در گفتگو با سهامداران درمورد گزارش درآمد فصلی شرکت گفت که این کارخانه خودرو برقی قصد دارد در سال ۲۰۲۴ تولید انبوه تاکسی‌های خودران را شروع کند.

ماسک گفت: «همچنین داریم روی وسیله نقلیه جدیدی کار می‌کنیم و همان طور که در افتتاحیه [کارخانه خودروسازی] گیگا تگزاس اشاره کردم، یک ربوتاکسی اختصاصی است.»

«قرار است کاملا بهینه شود تا خودران باشد- به این معنی که فرمان یا پدال نخواهد داشت. نوآوری‌های متعددی دیگری هم در آن ایجاد شده که به نظرم بسیار هیجان‌انگیزند، اما اساسا برای این بهینه‌سازی شده که با محاسبه تمام موارد، کل هزینه‌های لحاظ شده در هر مایل یا کیلومتر در کمترین حد باشد.»

«با توجه به برآوردهای ما، به نظر می‌رسد که سواری ربوتاکسی کم‌هزینه‌تر از بلیت اتوبوس، بلیت اتوبوس یارانه‌ای، یا بلیت مترو یارانه‌ای خواهد بود.»

ربوتاکسی یک خروج بزرگ از تجارت خودرو سواری تسلا است، هرچند همان فناوری خودران طیف خودروهای برقی مدل اس، مدل ۳، مدل ایکس، و مدل وای را به‌کار خواهد گرفت.

فروش آن وسایل نقلیه به سود رکوردشکن سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تسلا منجر شد و با وجود کمبودهای زنجیره تامین، تحویل خودرو تا ۶۸ درصد افزایش یافت.

این شرکت در سه ماهه اول سال با تحویل بیش از ۳۱۰ هزار خودرو به مشتریانش، ۳.۳ میلیارد دلار (۲.۵ میلیارد پوند) سود ثبت کرد.

با اوج گرفتن تولید برای پاسخگویی به تقاضا، احتمالا شمار تحویل‌های دو کارخانه جدید در تگزاس و آلمان افزایش خواهد یافت.

قرار است سال آینده در قالب برنامه‌ای بلندپروازانه برای نوع جدیدی از خودرو، از ربوتاکسی رونمایی شود.

توسعه، آزمایش، تاییدیه قانونی، و تولید انبوه، فرایندی است که معمولا چند سال طول می‌کشد؛ هرچند ماسک به اهداف تهاجمی‌اش معروف است که همیشه هم محقق نمی‌شوند.

ماسک گفت: «فکر می‌کنم محصول بسیار قدرتمندی است که امیدواریم در سال ۲۰۲۴ به تولید انبوه برسد.»

«فکر می کنم [روبوتاکسی] واقعا محرک بزرگی برای رشد تسلا باشد.»

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.