دلیل افزایش تقاضا در قرعه کشی خودروها چیست؟

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو گفت: افزایش تقاضا برای خودرو‌های پرتیراژی است که اختلاف قیمت زیادی میان کارخانه تا بازار وجود دارد.

قطعه نیوز: بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو، گفت: وقتی که عرضه به میزان کافی باشد تقاضا‌های سوداگرانه کم می‌شود، اما اگر کالایی را بخواهیم زیر قیمت واقعی آن قیمت گذاری کنیم حتما تقاضای سوداگرانه برایش بوجود می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که چنانچه قیمت گذاری دستوری حذف نشود شرکت ایران خودرو می‌تواند به تیراژ ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال برسد یا خیر؟ گفت: شرکت ایران خودرو برنامه‌ای برای افزایش عرضه خودرو دارد، با توجه به مطالعاتی که شده تقاضای واقعی بازار در ایران برای خودرو، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه است و ایران خودرو عرضه ۷۵۰ هزار دستگاه شامل ۲۵ هزار دستگاه خودروی تجاری و ۷۲۵ هزار دستگاه خودروی سواری را در برنامه کاری خود قرار داده که محقق خواهد شد.

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو افزود: سایپا هم برنامه ریزی خودش را دارد و همچنین سایر خودروسازان؛ به نظر می‌رسد با تحقق این تیراژ، بحث عرضه به میزانی که بازار نیاز واقعی دارد انجام می‌شود

رحمانی گفت: اگر برآوردی از تقاضا یعنی تفکیک تقاضا به تقاضای واقعی و غیرواقعی داشته باشیم بر همان اساس می‌توانیم برنامه ریزی درستی داشته باشیم.

وی افزود: خودروی پارس یکی از خودرو‌های پرتقاضاست مثلا ۱۰ هزار دستگاه ظرفیت اعلام و حدود ۵ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند یعنی ۵ سال نیاز کل کشور که متقاضی خودروی پارس است و مسلما نیاز واقعی نیست بلکه اختلاف قیمت باعث انگیزه شرکت در قرعه کشی می‌شود، پس باید مراحلی طی شود یعنی ما عرضه را به تعدادی که نیاز واقعی بازار است، افزایش می‌دهیم که این امر باعث کاهش اختلاف قیمت خودرو شده و می‌تواند منجر به حذف قرعه کشی شود.

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو در ادامه داد: موضع ما در مورد قیمت این است که قیمت گذاری باید شفاف و عادلانه باشد.

رحمانی گفت: برای افزایش عرضه و دستیابی به اهدافی که تعیین شده، برنامه مدون در وزارتخانه با نظارت مستقیم وزیر صمت وجود دارد که به صورت هفتگی پایش و برنامه ریزی می‌شود.

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو اضافه کرد: تعیین قیمت خودرو ساز و کار خودش را دارد، ما مستندات را ارایه داده و آن‌ها بررسی می‌شود و اگر نیازی به اصلاح قیمت باشد با توجه به عوامل موثر بر تولید این اتفاق اجرا می‌شود کما اینکه تعداد معدودی از خودرو‌های ما نیاز به کمی اصلاح قیمت دارد.

خلخالی عضو هیات علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت، گفت: در ۲۰ سال گذشته برنامه ریزی ما روی توانمندی‌های طراحی و تکوین محصولات داخلی ضعیف بوده است در نتیجه با اعمال تحریم‌ها به مشکلاتی برخوردیم و نتوانستیم یکسری قطعات و مواداولیه را تامین کنیم و این موضوع مهمترین عامل است که در شرایط تحریم بوجود آمده است.

عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت افزود: در حال حاضر برای اینکه بتوانیم تیراژ را افزایش دهیم که موضوع مهمی است باید به یک نکته دقت کنیم تیراژ را باید در چه محصولاتی افزایش دهیم، اگر ما بخواهیم مجددا محصولاتی که کیفیت و ایمنی آن‌ها پایین است میزان تولید آن‌ها را افزایش دهیم همان آفت‌ها و آسیب‌هایی که در مسایل تلفات جاده‌ای داریم شاهد خواهیم بود به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم محصولاتی را که به عنوان مثال در ایران خودرو در خانواده پژو هستند طراحی، مواد و ایمنی آن‌ها پایین است در افزایش تیراژ حذف کنیم.

خلخالی ادامه داد: خودروی پلت فرم تارا و پلت فرم شاهین، پلت فرم‌های خوب و بروزتر و کیفیت آن‌ها بهتر است و باید در افزایش تیراژ روی این خودور‌ها سرمایه گذاری کنیم.

عضو هیات علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت در این باره که گلوگاه افزایش تولید خودرو چیست گفت: بخشی برمی گردد به تامین قطعات، اگرچه در خود خودروسازی خیلی مشکلی نداریم، اما زنجیره تامین نیاز به واردات مواداولیه و قطعات داریم در این بخش باید بتوانیم به آن ارز تخصیص بدهیم.

وی افزود: ارزی که می‌شود در واردات خودرو استفاده کرد بهتر است که در پایین دست و در زنجیره تامین اختصاص یابد تابتواند مواداولیه خودش را وارد کند.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو هم گفت: آزادسازی قیمت که پیش شرط حذف قرعه کشی است قابل پذیرش نیست، زیرا اگر قرعه کشی حذف شود راه حلی جایگزین می‌شود که چندان عاقلانه نخواهد بود.

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو گفت: صنعت خودرو صنعتی پیچیده و زنجیره تامین آن، جهانی است یعنی هیچ خودروسازی نیست که تمام قطعات را خود تامین کند دقیقا به همین علت است که مشکلات چیپ‌های الکترونیکی به خاطر پاندمی و مسایلی که وجود داشت و پیش آمد تمام خودروسازان را متاثر کرد به همین دلیل است که قطعه‌ای هایتک مثل چیپ‌های الکترونیکی در جا‌های معدودی تولید و توسط همه خودروسازان استفاده می‌شود آنچه که خودروسازی ما را هم متاثر کرد کمبود چنین قطعاتی است.

وی ادامه داد: به صورت کلی زنجیره تامین خودرو کار خودش را دارد انجام می‌دهد و حذف قرعه کشی هم به تدریج در خودرو‌هایی که عرضه بیشتر داریم، اتفاق می‌افتد.

رحمانی همچنین گفت: افزایش تولید را روی خودرو‌های با پلت فرم‌های نسبتا جدیدتر برنامه ریزی کردیم همین که اعلام شده ۴۰۵ و سمند را از رده خارج خواهیم کرد از مدتی قبل تعهد جدیدی ایجاد نکردیم یعنی به هر یک از برنامه‌های فروش ما که مراجعه کنید خودروی ۴۰۵ و سمند فروخته نشده است در عوض برای خودروی جدید تارا برنامه افزایش تولید داریم.

وی افزود: امیدواریم در نیمه دوم سال بتوانیم بسیاری از برنامه‌های فروش یا پیش فروش را بدون قرعه کشی برگزار کنیم.

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو در ادامه گفت: تولید ۷۵۰ هزار خودرو، برنامه امسال ما است یعنی از حدود خرداد ماه برای ماهی ۶۰ هزار دستگاه برنامه ریزی کردیم که تولید و عرضه داشته باشیم.

ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت نیز اظهار داشت: به صورت کلی درست است که ما در حوزه قطعات از یک زنجیره تامین بین المللی بهره ببریم، اما دنیا دارد به این سمت می‌رود که اقتصاد دارد به یک ابزار جنگ تبدیل می‌شود، کره ای‌ها خیلی از قطعات خودرو را خودشان تولید می‌کنند در کره شرکت فولادسازی داریم که فولاد را فقط برای خودرو توسعه می‌دهد حالا به دنیا هم عرضه می‌کند بحث صادرات هم دارد، در چین هم بسیاری از قطعات خودرو در آن کشور تولید می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: باید بازار ما از حالت انحصاری خارج شود حالا به شکل واردات یا حمایت از بخش خصوصی واقعی می‌تواند این انحصار شکسته شود، ما بخش خصوصی داریم که خودرو تولید می‌کند که باید آن‌ها را وارد قیمت‌های رقابتی با خودروسازان کنیم تا بازار از انحصار خارج شود آن موقع می‌توانیم قیمت را آزاد کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون به دلیل انحصار، رانتی در صنعت خودرو وجود دارد اگر بتوانیم شفافیت را در تامین قطعات در خودروسازی‌ها ایجاد کنیم یک برد بسیار بزرگی کردیم همچنین یکی از گلوگاه‌های تیراژ خودرو، قطعه است، قطعه ساز می‌تواند به طور نمونه آن قطعه را نگاه دارد تا تیراژ خودرو به آن مقدار نرسد بنابراین اگر شفافیتی در سامانه‌های تامین قطعات باشد آن موقع با این چالش‌ها مواجه نمی‌شویم.

بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم در کشور وارد صنعت چیپ ست بشویم این دیگر تصمیم خودروساز نیست بلکه متولی آن، صنعت الکترونیک کشور است.

وی افزود: از ابتدای سال ۴۳ هزار خودرو عرضه کردیم که تقریبا در سنوات گذشته، بی سابقه بوده است، ۲۰ هزار خودرو در ایام نوروز فقط عرضه کردیم که در ۱۵ سال گذشته ایران خودرو چنین اتفاقی نیفتاده بود و همین دیروز هم ۶ هزار و ۲۰ دستگاه تجاری سازی شد.

خلخالی عضو هیات علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت نیز گفته است: یکسری صنایع مادر داریم که خودروسازی در آن دخالتی ندارد، ولی ما باید به صورت کلان در کشور آن را در نظر بگیریم. فولادی که توسعه می‌دهیم مناسب صنعت خودرو نیست در واقع فولاد نرم که استفاده می‌شود این باعث می‌شود ایمنی در خودرو پایین است وقتی بحث ایمنی را داریم باید فولادساز را هم بیاوریم کنار دست بنشانیم همین موضوع در مورد چیپ ست‌ها هم وجود دارد آینده دنیا آینده الکترونیک است ما اگر الان از چیپ ست‌ها غافل شویم در آینده به مشکل بر می‌خوریم.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.