عدم واردات مواد اولیه به دلیل مشکلات ارزی و تحریم/مواد چینی با داخلی‌ها مخلوط می‌شود

یک تولیدکننده صندلی خودرو گفت: مواد اولیه خارجی که از خانواده پلی اورتان است، عملاً به خاطر تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز و دلار دیگر در ایران وجود ندارد .

قطعه نیوز: محسن باقرزاده تولیدکننده صندلی خودرو در گفتگو با خبرنگار قطعه نیوز، در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات تولید، گفت: مسائل و چالش‌های زیادی در تولید وجود دارد و روز به روز هم به آنها اضافه می‌شود. بخشی از این چالش‌ها نیروی انسانی است. پیدا کردن نیروی انسانی برای تمام تولیدی‌ها از جمله ما به یک چالش تبدیل شده است. موضوع دیگر که با آن مواجه هستیم تعرفه‌های آب، برق و گاز برای واحدهای تولیدی است که رقم آنها مشخص نیست، ما نمی‌دانیم با چه تعرفه‌ای باید کار کنیم و هر روز یک نرخ و مصوبه‌ای می‌آید.

این تولیدکننده قطعات خودرو ادامه داد: تسهیلی در تولید وجود ندارد و ما اگر بخواهیم برای واحدهای خود برق صنعتی بگیریم باید مراحل بسیار سختی را بگذرانیم. زمانی هم که به جابه‌جایی میخوریم، باید دوباره تمام مراحل را طی کنیم. این موارد تنها بخشی از چالش‌هایی است که ما با آن درگیر هستیم.

باقرزاده در خصوص مشکل تامین نیروی کار گفت: در بحث نیروی کار گفته می‌شود که آمار بیکاری در کشور بالا است اما این صحبت‌ها همه شعار است. ما فقط در حال ظاهر نمایی و شعار دادن هستیم. فرمانداری‌ها، مراکز دولتی و مراکز نظارتی هیچکدام حمایت نمی‌کنند.

وی گفت: وقتی بنده به عنوان کارآفرین سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ انتخاب شدم و در همان جلسه کارآفرینی گفتم که به راحتی می‌توانند شاخص‌هایی را برای ما بگذارید تا ما برویم در فنی حرفه‌ای‌ها، مثلا نیروی جوشکارمان را پیدا کنیم که در نتیجه نیروی کارمان را پیدا می‌کنیم، ضمن اینکه این افراد آموزش دیده وارد بازار کار می‌شوند، اما اصلاً هیچ انگیزه و پیگیری وجود ندارد.

این تولیدکننده صندلی‌های خودرو اظهار کرد: کدام ارگان دولتی‌ وجود دارد که ما نیروی انسانی‌مان را از آن درخواست کنیم و آنها هم نیروی انسانی مناسب داشته باشند که به ما معرفی کنند؟ در واقع هیچ اتصال مشخص و موجه‌ای که همه به آن اشراف داشته باشند وجود ندارد. در حال حاضر تنها یکسری ارگانهای خصوصی هستند که آنها نیز بازدهی‌ای که باید داشته باشند را ندارند.

چالش پیش فاکتور و پرداخت مالیات

وی در پاسخ به سوالی در خصوص قراردادهایی که با شرکت‌های تولیدکننده واگن و خودرو دارند، گفت: ما با واگن سازی تهران و با خودروسازی فردا قرارداد داریم اما در این بحث نیز چالش روبه‌رو هستیم. در نظر بگیرید که می‌خواهیم با یک شرکت قرارداد ببندیم، آنها در خواست یک پیش فاکتور رسمی دارند، ما پیش فاکتور رسمی می‌دهیم و پیش فاکتور در سایت اداره‌ی مالیات قرار میگیرد و بعد باید برویم توضیح بدهیم که ما این را به صورت پیش فاکتور داده‌ایم و هنوز قرارداد رسمی نشده است.

باقرزاده تاکید کرد: این مورد هم از دیگر چالش‌های روبه روی ماست که به همین دلیل هم ما معمولاً سعی می‌کنیم به شرکت‌ها و ارگان‌هایی که می‌خواهیم کار بکنیم بگوییم ما فقط غیررسمی کار می‌کنیم. خیلی‌ از شرکت‌های بزرگ هم مایل هستند که تا زمانی که انعقاد قرارداد صورت نگرفته است پیش فاکتوری ندهند یا اگر می‌دهند به صورت رسمی ندهند.

وی ادامه گفت: این تولیدکننده قطعات خودرو در مورد جزئیات قرارداد با واگن سازی تهران گفت: واگن‌ها یک سری قطعات فوم دارند که تیراژشان در قسمت اول بر روی پنج هزار تا است و قطعه‌های تعویضی هستند که در طول دو ماه این تیراژ باید پر شود. فردا خودرو نیز قطعاتی دارد که برای زاپاس و لوازم خطر ماشین در صندوق عقب جایگذاری می‌شود که اینها تیراژه‌شان به تناوب افزایش پیدا می‌کند و بر حسب سفارش از سه هزار الی ۱۲ هزار و ۵۰۰ هزار شروع می‌شود.

عدم واردات مواد اولیه خارجی به دلیل مشکلات ارزی و تحریم/مواد چینی با داخلی‌ها مخلوط می‌شود

وی در خصوص مسائل مربوط به مواد اولیه و کیفیت آنها گفت: مواد اولیه خارجی که از خانواده پلی اورتان است، عملاً به خاطر تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز و دلار دیگر در ایران وجود ندارد اما تا آنجایی که من اطلاع دارم مواد چینی وارد می‌شود و با مواد داخلی ترکیب می‌شوند.

باقرزاده گفت: شرکت‌هایی در شهرک صنعتی شکوهیه قم، استان تهران و در شهرک صنعتی قزوین حضور دارند که مواد اولیه چینی را با مواد اولیه داخلیترکیب می‌کنند و به فروش می‌رسانند. تمام خودروسازان نیز مجبور هستند از همین مواد اولیه استفاده کنند.

 شرکت‌های بزرگ خودشان تاییدیه استاندارد صادر می‌کنند

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان تشخیص مواد اولیه و کیفیت محصولات موجود در بازار گفت: اصلا قابلیت تشخیص وجود ندارد به دلیل اینکه آزمایشگاه‌های شرکت‌های بزرگ که مهر تاییدو استاندارد می‌گیرنددر خود این شرکت‌ها قرار دارد و تاییدیه فوم را خودشان می‌دهد.

این تولیدکننده قطعات خودرو معتقد است: وقتی مواد خارجی نیست مجبورند که با همین مواد داخلی کنار بیایند تا کار پیش برود و این هم موضوعی است که بخاطر تحریم‌ها به ما تحمیل شده است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر محصولات ما به صورت آزاد نیز در بازار موجود است.برای همه خودروها و حتی برخی خودروهای خارجی نیز تولیداتی فومی داریم. برای تمامی خودروهای باری موجود در کشور نیز صندلی‌های کامل تولید می‌کنیم،به طور مثال، صندلی نیسان ،مزدا، کارا، ایسوزو و… که هر کدام از این مدل ماشین‌ها دو یا سه مدل صندلی مختلف دارد و به صورت اسکلت یا فریم هم یک سری از خودروهای دیگر را ما به صورت مجزا تولید می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.