جلوبندی خودرو چه کاربردی دارد؟

جلوبندی خودرو مجموعه‌ای از قطعات است که برای حفظ تعادل در خودرو در حین حرکت یا سکون استفاده می‌شود.

قطعه نیوز: جلوبندی ماشین یا سیستم تعلیق، مجموعه‌ای از قطعات است که برای حفظ تعادل در خودرو در حین حرکت یا سکون استفاده می‌شود. این سیستم را که در ایران به نام جلوبندی می‌شناسند، از مهمترین سیستم‌های خودرو بوده که در صورت حذف کامل از این سیستم در خودرو، وسیله نقلیه شما با یک کالسکه چوبی تفاوتی نخواهد داشت.

 

جلوبندی خودرو چه کاربردی دارد؟

عوارض خرابی یا نبود سیستم تعلیق خودرو.

در این صورت زمانی که شما مسافتی برای مثال ۱۰ کیلومتر را رانندگی کنید به قدری خسته می‌شوید که ترجیح می‌دهید با پای پیاده تا مقصد طی طریق کنید تا اینکه سوار یک خودروی بدون جلوبندی و سیستم تعلیق شوید.
قطعا وسیله‌ای به نام کمک فنر را هم می‌توان یک سیستم یاری‌رسان برای سیستم جلوبندی خودرو درنظر گرفت. بهتر است به صورت کامل‌تر این سیستم را بررسی کنیم. اما نه بسیار فنی و خسته کننده و نه خالی از مباحث مهم.

جلوبندی خودرو چه کاربردی دارد؟

بیایید یک کالسکه چوبی بسیار خشک را در نظر بگیریم. در این کالسکه برای حرکت به سمت چپ و راست از بوشن و پین مخصوص و نهایتا چند عدد بلبرینگ استفاده می‌کنند تا سرپیچ‌ها به اصطلاح راحت‌تر بچرخد یا دور بزند.
اما در خودرو برای حرکت به سمت چپ و راست از سیستم تعلیق فرمان و جلوبندی استفاده می‌کنند که بسیار نرم و روان عمل می‌کند. این سیستم تمامی نیروی‌های سطح راه را در خود خنثی کرده و باعث می‌شود که شما هیچ احساس بدی در حین رانندگی نداشته باشید؛ و این کاربرد اساسی سیستم جلوبندی خودرو است.

اجزای قطعات جلوبندی:
۱- طبق‌ها
۲- سیبک‌ها
۳- میل موجگیر
۴- میل تعادل
۵- سگ دست
۶- شغال دست
۷- دستگاه تعلیق
۸- سیستم فرمان
۹- اکسل
۱۰- فنر
۱۱- کمک فنر

 

جلوبندی خودرو چه کاربردی دارد؟

 

جلوبندی خودرو چه زمانی خراب می‌شود؟
عمر متوسط سیستم جلوبندی برای خودرویی که هر روز در حال فعالیت است حدود ۶ ماه است، البته ما خودرویی را در نظر گرفته‌ایم که در مسیر‌های بسیار خراب در حال رفت و آمد است.
اما اگر خودرویی دارید که در هفته مسافت کمی را در شهر طی می‌کند، عمر جلوبندی خودروی شما حدود یک سال و نیم است و پس از آن باید حتما تعمیر یا تعویض شود.

علائم خرابی جلوبندی ماشین چیست؟
مهمترین علائم خرابی سیستم جلوبندی و تعلیق به شرح زیر است و اگر شما یکی از این نشانه‌ها را دیدید شک نکنید مشکلی برای سیستم تعلیق شما پیش آمده است و باید فورا این مشکل برطرف شود:

  • صدا دادن جلوی خودرو هنگامی که از روی دست‌انداز عبور می‌کنید
  • لرزیدن شدید فرمان در حین رانندگی
  • احساس ول شدگی جلوی خودرو در حین رانندگی
  • کج شدن خودرو به یک طرف. هرچند که می‌تواند مشکل از کمک فنر ماشین هم باشد
  • فاصله زاویه‌ای چرخ‌های خودرو

 

جلوبندی خودرو چه کاربردی دارد؟

 

جنس جلوبندی از چیست؟ و تا چه حد مقاومت دارد؟
جنس جلوبندی از فولاد بوده و نیز حالت ارتجاعی برای جذب لرزه یا نیرو‌های وارد آمده دارد.
قطعات جلوبندی خودرو باید بتوانند وزن خودرو و نیز وزن نیروی وارد شده از مسیر را تاب آورده و مقاومت کنند پس باید مقاوت مصالح یا جنس و مواد به کار رفته در این سیستم بسیار زیاد باشد.
اگر سیستمی را که بسیار ارزان است در نظر بگیریم، حدودا بعد از ۶ ماه برای خودرو‌های کم مصرف هم مشکل ایجاد می‌کند.

هر چند مدت یکبار باید جلوبندی خودرو را بررسی کرد؟
حدودا هر ۳ ماه یکبار برای بررسی کردن یا آچارکشی جلوبندی کافی است.
اما اگر علائم گفته شده را مشاهده کردید، شک نکنید جلوبندی شما نیاز به بررسی توسط مکانیک را دارد و باید فورا نشان داده شود.

 

جلوبندی خودرو چه کاربردی دارد؟

 

جلوبندی را باید تعمیر و یا تعویض کرد؟
در زمان‌های قدیم جلوبندی‌های بسیار سختی وجود داشت که با جوشکاری و یا چکش‌کاری می‌توانستید مشکل را برطرف و جلوبندی را تعمیر کنید.
اما حالا به دلیل وجود سیبک‌های روغنی یا سگ‌دست‌های بسیار خشک چدنی دیگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید و همچنین در صورتی که تعمیرات صورت بگیرد باید دفعات بسیار زیادی به مکانیکی بروید و زمان شما را از بین خواهد برد.
پس بهترین گزینه تعویض کامل سیستم جلوبندی یا قطعه خراب شده است.

فرق جلوبندی خودروهای سنگین با خودروی سواری چیست؟
اگر بخواهیم جلوبندی خودروهای سنگین را با خودرو سواری مقایسه کنیم باید این را هم بدانید، وزنی که سیستم تعلیق خودروی سواری تحمل می‌کند در نهایت حدود ۶ تن است، اما وزنی که کامیون‌ها و تریلی‌ها تحمل می‌کنند ۵ تا ۸ برابر این وزن است.

جلوبندی خودرو چه کاربردی دارد؟

پس باید سیستم تعلیقی در آن بکار گرفته شود که بتواند این وزن بسیار سنگین را تحمل کرده و تعادل را به خوبی حفظ کند. باید توجه داشته باشید که جنس استفاده شده در این خودروه، بسیار سنگین و قدرتمند است.

آیا موتورسیکلت‌ها هم جلوبندی دارند؟
موتورسیکلت‌ها هم جلوبندی دارند، اما در قالب کمک فنر‌های ۲ شاخه‌ای در جلوی موتور که به صورت هیدرولیکی می‌باشند و در انتهای موتورسیکلت شما می‌توانید کمک فنر‌های ۲ طرفه را نیز مشاهده کنید.

جلوبندی خودرو چه کاربردی دارد؟

در هر صورت سیستم تعلیق موتورسیکلت قطعات بسیار کمی دارد و نمی‌توان آن را جلوبندی نامید در هر صورت وظیفه آن نیز ایجاد راحتی برای سرنشینان است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.