مخالفت لوازم یدکی فروشان با درج قیمت تولیدکننده بر روی لنت و روغن

آذرماه امسال طرح درج قیمت تولید کننده آغاز شده که در آن برخی از لوازم مربوط به خودرو ملزم به درج قیمت ها شده اند.

قطعه نیوز: اگرچه طرح «نصب قیمت تمام شده بر روی کالا» ابلاغ شده است و کالاهای ضروری بر اساس این مصوبه خرید و فروش می شوند، اما سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی می گوید: «صنف ما با این تصمیم مخالفت کرده است. از این رو هنوز این طرح را اجرایی نکرده ایم».

بر اساس این مصوبه انواع لنت ترمز، انواع فیلتر روغن، روغن موتور و برخی از  لوازم یدکی مستلزم درج قیمت تولیدکننده/واردکننده شدند. میزان سود قابل اعمال بر روی انواع لنت ترمز عبارتند از ۳ درصد سود و هزینه های عمده فروشی به علاوه ۱۵ درصد سود و هزینه های خرده فروشی. همچنین هزینه حمل و نقل بین شهری نیز به این میزان اضافه می شود. برای انواع فیلتر روغن  و روغن موتور نیز ۳ درصد سود و هزینه های عمده فروشی و ۱۲ درصد سود و هزینه های  خرده فروشی در نظر گرفته شده است و هزینه حمل و نقل بین شهری نیز به این میزان اضافه می شود.

در حال حاضر با گذشت بیش از دو ماه از تصویب این طرح و اجرای آن، سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی به «قطعه نیوز» گفت: این دستورالعمل با مخالف اعضای صنف روبرو شده است و از این رو هنوز در بازار به اجرا درنیامده است.

وی افزود: صنف لوازم یدکی، یک صنف کاملا رقابتی است و با این مصوبه در بازار تشنج ایجاد می شود.

کاظمی عنوان کرد: قیمت های کالاهایی که از این طرح تبعیت کرده اند، هیچ تغییری نکرده است مگر در موارد معدود که آن چندان قابل ملاحظه نیست. این در حالی است که مقامات دولتی در خصوص این طرح اعلام می کنند که می تواند موجب کاهش قیمت شود.

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی با بیان اینکه مراتب مخالفت خود را به متولیان این طرح اعلام کرده ایم، اظهار کرد: تا زمانی که پاسخی دریافت نکنیم و اطلاعات کافی در اختیارمان قرار نگیرد، این مصوبه را به اعضا ابلاغ نمی کنیم. البته متولیان امر تقابلی با مخالفت ما نداشتند و ممکن است با این مخالفت، موافقت کنند و ما را از این طرح کنار بگذارند.

کاظمی همچنین گفت: پیشنهاد ما این است که به جای اجرای این طرح، بر روی کیفیت کالاهایی که در بازار موجود است تمرکز شود.

به گفته وی، خوشبختانه تولیدات داخلی از کیفیت خوبی برخوردارند. اما برخی از کالاهای وارداتی فاقد کیفیت هستند. این هم به دلیل کم کاری سازمان استاندارد است.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.