بحران شدیدی در انتظار صنعت تراشه جهان با درگیری روسیه و اوکراین

سازندگان تراشه در جهان به شدت به مواد خامی نظیر نئون و پالادیوم که از این دو کشور تهیه می شود، متکی هستند.

قطعه نیوز: انتظار می رود، صنعت نیمه رساناها که در حال حاضر با مشکل در جهان مواجه است، با اختلال بیشتری روبرو شود. چراکه اوکراین و روسیه به عنوان دو تامین کننده بزرگ نئون و پالادیوم در جهان و عنصر حیاتی تولید ریزتراشه ها، درگیر تنش های نظامی هستند.

سازندگان تراشه در جهان به شدت به مواد خامی نظیر نئون و پالادیوم که از این دو کشور تهیه می شود، متکی هستند.

خبرگزاری راشاتودی در این رابطه نوشت، نئون که برای لیزرهای مورد استفاده در ساخت تراشه‌ها ضروری است، محصول جانبی تولید فولاد روسیه است و نتون پس از تولید در روسیه در اوکراین تصفیه می شود.

پالادیوم نیز در سنسورها و مموری ها استفاده می شود و کاربردهای دیگری هم دارد. بر اساس گزارش «مودی آنالیتیکس»، اگر این درگیری ها ادامه یابد، وضعیت کمبود کنونی تراشه‌ بدتر خواهد شد چراکه روسیه بیش از ۴۰ درصد از پالادیوم جهان را تامین می‌کند و اوکراین ۷۰ درصد نئون مصرفی در جهان را تولید می کند.

تیم یو، تحلیلگر «مودی آنالیتیکس» در گزارش اخیر این موسسه نوشت: «در جریان جنگ ۱۵-۲۰۱۴ اوکراین، قیمت نئون چندین برابر افزایش یافت و این نشان می دهد که این موضوع تا چه اندازه می تواند برای صنعت نیمه رساناها جدی باشد؛ شرکت های تولیدکننده نیمه رساناها ۷۰ درصد از کل تقاضای نئون در جهان را تشکیل می دهند، زیرا این ماده بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند لیتوگرافی در ساخت تراشه ها محسوب می شود.»

ادامه کمبود تراشه به شدت به تولیدکنندگان در جهان در دوره همه گیری کرونا در سال ۲۱-۲۰۲۰ آسیب زده است زیرا دورکاری و محدودیت ها در عبور و مرور، فرآیند دیجیتالی شدن در جهان را سرعت بخشیده است. موسسه مودی پیش بینی می کند که اگر توافقی میان روسیه و اوکراین طی ماه های آتی صورت نگیرد، با توجه به اینکه صنایع به شدت به نیمه رسانا ها وابسته هستند، بحران تراشه شدت پیدا می کند.

کارشناسان هشدار می دهند، «این بدان معناست که ریسک های قابل توجهی برای بسیاری از خودروسازان، تولید کنندگان دستگاه های الکترونیکی، سازندگان موبایل و بسیاری از بخش ها که به میزان زیادی به تراشه ها برای کارکرد تولیدشان متکی هستند، در پیش است.»

 

انتهای پیام/

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.