تشدید بحران تولید قطعات الکترونیکی خودرو در دنیا

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان می گوید: تولید قطعات الکترونیکی در دنیا به یک بحران تبدیل شده است و خودروسازان بزرگ نیز از این بحران جان سالم به در نبرده اند.

قطعه نیوز: آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان در گفتگو با قطعه نیوز عنوان کرد: مشکل صنایع الکترونیک دامن گیر صنایع در دنیا شده است. میکروچیپ ها در صنایعی مانند خودروسازی و لوازم خانگی کاربرد دارند.در حال حاضر نفوذ این قطعات در صنایع بیشتر هم شده است.

این قطعه ساز با بیان اینکه مصرف قطعات الکترونیک به خصوص میکروچیپ ها در دنیا افزایش یافته است، اظهار کرد: اگرچه تقاضا برای این قطعات افزایش یافته اما زیرساخت ها و تولید قطعات الکترونیک افزایش نیافته است.

به اعتقاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان،البته نمی توان کرونا را در این خصوص بی تاثیر دانست. چراکه همه گیری این ویروس بر تولید قطعات الکترونیکی نیز تاثیرگذاشته است.

در حال حاضر خودروسازان مطرح بین المللی نیز با کمبود قطعات الکترونیکی دست و پنجه نرم می کنند و نمی توانند خودروهای خود را به موقع به مشتریان تحویل دهند.

وی افزود: در دنیا هر شرکتی پول خود را نقد پرداخت کند می تواند از این قطعات به موقع در تولیدات خود استفاده کند. به همین دلیل اغلب صنایع لوازم خانگی این قطعات را  خریداری می کنند و با مشکل کمتری هم روبرو هستند. صنعت خودروسازی اما همچنان در تامین این قطعات مشکل دارد.

محبی نژاد در این راستا عنوان کرد: ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و خودروسازان ایرانی در کنار مشکلاتی که در تامین این قطعات دارند باید با چالش بزرگی به نام تحریم نیز  مقابله کنند.

وی ادامه داد: به دلیل استفاده از میکروچیپ ها در بخش نظامی، تحریم ها در خصوص این قطعات سختگیرانه تر است. واردات قطعات الکترونیکی بسیار دشوار و هزینه آن نیز زیاد است. دور زدن تحریم ها در خصوص این قطعات روند پیچیده ای دارد  و  در مجموع مقرون به صرفه نیست.

به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان، از سوی دیگر تکنولوژی دائما در حال تغییر است و اگر در زمان مناسب این قطعات در کالای نهایی مورد استفاده قرار نگیرد، واردکننده این قطعات با زیان بزرگی روبرو می شود.

وی عنوان کرد: بحران این قطعات تا جایی در دنیا مشکل ایجاد کرده است که آلمان یک کارخانه جدید برای تولید قطعات الکترونیکی ساخته است. اگر همین روند در کشورهایی مانند چین ادامه یابد ممکن است در کمتر از یکسال آینده کمبود قطعات الکترونیکی از بین برود.

محبی نژاد در خصوص احیای احتمالی برجام و مزیت ها و معایب شرایط پسابرجامی نیز گفت: مسلما لغو تحریم ها می تواند مشکلات زیادی را از پیش پای فعالان اقتصادی بر دارد. به عنوان مثال، واردات همین قطعات الکترونیکی تسهیل می شود. اما تجربه نشان داده است که مدیران ما هیچ گاه برنامه فکر شده ای در مواجهه با هر نوع تغییری ندارند. از این رو ممکن مدیریت ارزهای بلوکه شده به درستی صورت نگیرد.

به گفته این قطعه ساز، در صورت عدم مدیریت ارزی، ممکن است با سیل عظیمی از کالاهای ساخته شده در کشور مواجه شویم که با ارزهای بلوکه شده تهاتر شده است. این در حالی است که صنایع داخلی برای تامین نیاز کشور، در دوره تحریم ها تلاش کرده اند و در خصوص قطعات به موفقیت های خوبی دست یافته اند. از این رو  بیم این می رود که با احیای برجام، قطعات خارجی ساخته شده، جای قطعات داخلی را در بازار بگیرد.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.