کاهش تولید خودرو در ابتدای زمستان

تولید انواع سواری، وانت و کامیون و کامیونت و کشنده در دی ماه کاهشی شد و در ازای آن، تولید اتوبوس، ون و مینی بوس در ماه دهم افزایش یافت.

قطعه نیوز: بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، در ۱۰ ماهه امسال ۷۴۸.۵ هزار دستگاه انواع سواری تولید شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۰.۶ هزار دستگاه تولید شده بود. بنابراین مقایسه این دو عدد نشان دهنده رشد ۱.۱ درصدی تولید خودرو در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته بوده است. در عین حال ارزیابی روند تولید انواع سواری به صورت ماهانه در سال ۱۴۰۰ بیانگر کاهش تولید در این گروه کالایی است.

نخستین آمار اعلام شده در نخستین ماه امسال حکایت از تولید ۵۴.۸ هزار دستگاه در فروردین ۱۴۰۰ داشت. در ماه دوم تولید خودرو رشد کرد و به ۷۲.۹ هزار دستگاه رسید. روند رو به رشد تولید انواع سواری در خردادماه نیز ادامه داشت و در این ماه ۸۵.۸ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شد. اما در تیرماه با کاهش تولید این گروه کالایی روبرو بودیم. به گونه ای که ۷۹ هزار دستگاه خودروی سواری در این ماه به تولید رسید. در مردادماه نیز مجدد این روند ادامه یافت تا میزان تولید به ۵۷.۲ هزار دستگاه برسد. اما در ماه ششم سال مجددا تولید اوج گرفت و به ۹۱.۷ هزار دستگاه رسید. در مهرماه ۱۴۰۰ باز هم رشد کرد و به ۶۶.۱ هزار دستگاه رسید. در آبان ماه ۸۲.۱ هزار دستگاه و در آذرماه نیز ۸۰.۶ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شد. در دی ماه تولید خودرو به ۷۸.۵ هزار دستگاه کاهش یافت.

تولید وانت

مطابق با آمار وزارت صمت،‌تولید وانت در ۱۰ ماهه امسال با کاهش ۴.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۶۸۴۰۶ دستگاه در ۱۰ ماهه سال گذشته به ۶۵۵۶۶ دستگاه در ۱۰ ماهه امسال رسید. ارزیابی های تولید وانت از ابتدای امسال نشان می دهد در ماه نخست ۱۴۰۰ معادل ۳۷۲۳ دستگاه وانت تولید شد. در اردیبهشت ماه این تعداد به ۵۷۵۴ دستگاه افزایش یافت و در سومین ماه سال با تداوم روند افزایشی تولید وانت، تعداد این کالای تولید شده به ۶۴۶۵ دستگاه رسید. در تیرماه نیز ۶۴۷۳ دستگاه وانت تولید شد. اما در مردادماه شاهد افت تولید در این گروه کالایی بودیم. به گونه ای که ۴۶۹۳ دستگاه وانت در این ماه به تولید رسید. اما در شهریور امسال مجددا تولید وانت رشد کرد و به ۷۴۰۲ دستگاه رسید. در مهرماه اما ۶۷۴۴ دستگاه تولید شد و باز در آبان ماه این رقم افزایش یافت و ۷۵۲۱ دستگاه وانت تولید شد. در آذرماه شاهد تولید ۸۹۴۵ دستگاه وانت بودیم. اما در دی ماه ۷۸۴۶ دستگاه از این کالا به تولید رسید.

تولید اتوبوس، ون و مینی‌بوس

بر اساس آمارهای وزارت صمت تولید اتوبوس، ون و مینی‌بوس در ۱۰ ماهه امسال با رشد ۲۹.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده و از ۱۵۴۷ دستگاه در بازه زمانی مشابه سال گذشته به ۲۰۱۰ دستگاه در ۱۰ ماهه امسال رسیده است. در عین حال بررسی ها نشان می دهد در فروردین امسال ۷۷ دستگاه، در اردیبهشت ماه ۱۳۷ دستگاه، در خردادماه ۱۵۹ دستگاه، در تیرماه ۱۶۴دستگاه، در مردادماه ۱۳۱ دستگاه، در شهریورماه ۲۴۱ دستگاه، در مهرماه ۲۲۱ دستگاه، در آبان ماه ۲۵۲ دستگاه، در آذرماه ۳۲۷ دستگاه و در دیماه ۳۴۵ دستگاه اتوبوس، ون و مینی‌بوس تولید شده است.

کامیون و کامیونت و کشنده

در ۱۰ ماهه منتهی به دی امسال ۸۹۱۴ دستگاه کامیون و کامیونت و کشنده تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۱.۸ درصدی داشته است. در ۱۰ ماهه سال گذشته ۵۱۹۰ دستگاه از این گروه کالایی تولید شد. بر اساس بررسی های صورت گرفته، تولید کامیون و کامیونت و کشنده در فروردین ماه ۳۰۳ دستگاه، در اردیبهشت ماه ۶۵۳ دستگاه، در خردادماه ۸۱۱ دستگاه، در تیرماه ۷۹۸ دستگاه، در مردادماه ۶۰۳ دستگاه، در شهریورماه ۹۸۰ دستگاه، در مهرماه ۸۰۰ دستگاه،‌در آبان ماه ۱۴۰۴ دستگاه، در آذرماه ۱۴۳۵ دستگاه و در نهایت در دی ماه ۱۲۷۱ دستگاه بوده است.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.