خطر مونتاژکاری خودروسازان در دوران پسابرجام

یک تولدکننده قطعات خودرو می گوید: اگر خودروسازان همچنان به سمت مونتاژکاری حرکت کنند،این صنعت وضعیت بدتری را تجربه خواهد کرد.

قطعه نیوز: بهرام شهریاری در گفتگو با «قطعه نیوز» عنوان کرد: صنعت قطعه سازی را نمی توان از صنعت خودروسازی جدا دانست. بنابراین عملکرد خودروسازان در صورت احیای برجام بر صنعت قطعه سازی تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود: در دوره قبل که برجام امضا شد، شاهد حضور تعداد زیادی از بازرگانان خارجی در ایران بودیم که داعیه سرمایه گذاری داشتند و نسبت به حضور در ایران مشتاق بودند. اما مدیران دولتی در صنعت خودروسازی نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.

به گفته وی، در همان شرایط صنعت خودروسازی به جای بهره گیری از دانش فنی خودروسازان خارجی، مجددا به سمت مونتاژ کاری پیش رفتند. اما نباید فراموش کرد که صنعت خودرو در هیچ کشوری به رسمیت پذیرفته نمی شود مگر آنکه به سمت طراحی خودرو پیش برویم.

شهریاری با اشاره به این نکته ادامه داد: ما هنوز  خودروساز نشده ایم، اما قطعه ساز هستیم چراکه می توانیم قطعات مختلفی را تولید و طراحی کنیم.تنها خودرویی که ایران توانسته در تمام عمر صنعت خودروسازی خود طراحی کند، سمند است که خودروی پر افتخار و برند ملی کشورمان است. حداقل این است که این خودرو فقط در ایران تولید می شود و در هیچ کجای دنیا سمند دیده نمی شود.

این قطعه ساز عنوان کرد: اگر خودروساز به سمت طراحی محصول پیش نرود، قطعه ساز هم پیشرفت نخواهد کرد. چراکه مشتری قطعه سازان، خودروسازان هستند. اگر برجام احیا شود و مونتاژ کاری در دستور کار مدیران دولتی خودروسازی باشد، قطعه سازان نهایتا می توانند کمی برای صادرات آن هم در شرایط کاملا غیررقابتی تلاش کنند.

شهریاری با بیان اینکه صنعت خودرو باید منفک از دولت شود، تصریح کرد: در صورت  احیای برجام بهترین گزینه این است که از خودروسازان خارجی دعوت کنیم که در ایران سرمایه گذاری کنند، تولید و طراحی را در کشور ما انجام دهند. تنها در این صورت است که می توانیم در اقتصاد کشور نقش مهم ایفا کنیم. هیچگاه مونتاژکاری موجب رشد یک صنعت نخواهد شد.

این قطعه ساز افزود: اگر تفکر دولتمردان ما مانند گذشته ناپخته باشد، صنعت قطعه سازی که در حال حاضر فعال است از بین می رود. البته بنده تغییری در سیستم مدیریت  دولتی ایران نمی بینم و به اعتقاد من همچنان همان تفکرات بر این مدیریت حاکم است.

وی گفت: عدم تغییر رویه در دولتی ها به دلیل نبود برنامه توسعه صنعتی است. ما نمی دانیم فعالیت در چه رشته هایی مزیت داردر. از یک سو هنوز دم از خودکفایی می زنیم و خود را از زنجیره ارزش جهانی منفک و تنها صدور پروانه های بهره برداری را برای خود افتخار می دانیم.

شهریاری در خصوص نقش خودروهای چینی در ایجاد فضای رقابتی در بازار خودروی ایران نیز اذعان کرد: نفوذ دولتی ها در بین خودروسازان موجب شد تا خودروهای چینی نیز گران شود. فضای رقابتی، زمانی ایجاد می شود که تولید در کشور شکل بگیرد نه مونتاژ. ما باید در تولید مشارکت داشته باشیم و در سود و منافع بنگاه ها نیز سهیم باشیم.

این قطعه ساز در خصوص دلیل عدم مشارکت قطعه سازان داخلی در تولید خودروهای چینی نیز گفت: تیراژ خودروهای چینی آنقدر زیاد نیست که باعث ایجاد تمایل قطعه ساز به سرمایه گذاری جدید در خصوص تولید قطعات برای این خودروها شود. بالاخره تولید قطعات جدید به تجهیزات و دستگاه های جدید نیاز دارد. اما برای خودروهای چینی به دلیل آنکه تیراژ بالایی در ایران ندارد، سرمایه گذاری صرفه اقتصادی ندارد. البته نباید فراموش کرد که در چین با توجه به محیط کسب و کار و تیراژ بالای تولید خودرو، تولید قطعات توجیه اقتصادی دارد. به همین دلیل خرید قطعه از چین به صرفه تر است.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.