منافع قطعه سازان از احیای برجام چیست؟

یک قطعه ساز می گوید: اگر احیای برجام با سیاست های صرفه جویی ارزی همراه باشد، می تواند صنعت قطعه سازی را منتفع کند.

ژوبین قاسمی قهیازی در گفت وگو با قطعه نیوز با اشاره به اینکه احیای برجام برای صنعت قطعه سازی مشروط به شرایطی می تواند خوب باشد، گفت: چنانچه خودروسازان بر اساس سیاست های کنونی که با تاکید بر تولید داخل است، به فعالیت ادامه دهند، قطعه سازان از احیای برجام می توانند سود ببرند.

به گفته این قطعه ساز، فعالان اقتصادی این حوزه در صورت احیای برجام می توانند نسبت به خرید ماشین  آلات خطوط تولید اقدام کنند. از سوی دیگر می توانند تکنولوژی جدید را وارد بنگاه های خود کنند.

در ادوار گذشته به محض برداشته شدن تحریم ها، مافیا وارد گود می شدند و با خودروسازان همکاری می کردند. در این صورت مشخص است که احیای برجام با پدید آمدن مافیا نمی تواند به نفع قطعه سازان داخلی باشد.

وی ادامه داد: احیای برجام باید از لحاظ دانشی به کمک صنایع ایران از جمله صنعت قطعه سازی بیاید. چهار سال از تحریم ها می گذرد و در این مدت قطعه سازان توانسته اند با همه محدودیت ها، دستاوردهای خوبی داشته باشد. همچنان سعی بر این داشتند که چرخ های تولید بچرخد و اشتغال در این حوزه حفظ شود.

این قطعه ساز افزود: اگرچه از نظر  کیفی نتوانسته ایم در برخی از بخش ها در حد مورد انتظار ظاهر شویم. اما دلیل عمده این بی کیفیتی همین تحریم و عدم ارتباط با دنیا بوده است. بنابراین احیای برجام می تواند به احیای این روابط منتج شود و مسلما قطعه سازان نیز از این شرایط استفاده خواهند کرد.

قاسمی قهیازی با بیان  اینکه در حال حاضر ماشین آلات خود را از چند واسطه خرید می کنیم، گفت:  متاسفانه در شرایط تحریمی شرکت های بزرگ و معتبر با ایران  همکاری نمی کنند و ما نمی توانیم ماشین آلات خطوط تولید را از آنها به صورت مستقیم خریداری کنیم. از این رو گاهی مجبور به استفاده از ۲ الی ۳ واسطه هستیم که که بتوانیم ماشین آلات با کیفیت پایین تر را خریداری کنیم.

به گفته او، حتی برخی از ماشین های خطوط تولید را نمی توانیم خریداری کنیم و مجبور به جایگزین کردن هستیم. از این رو احیای برجام می تواند این مسیر را تسهیل کند و ما از شرکت های بزرگ به صورت مستقیم خرید کنیم. باید از فرصت احیای برجام برای به روز رسانی خطوط تولید استفاده کنیم.

این قطعه ساز افزود: اگر احیای برجام با سیاست صرفه جویی ارزی همراه باشد به سود همه صنایع کشور خواهد بود.

وی در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت قطعه سازی گفت: بیست سال است که هیچ شرکت خارجی در صنعت خورودسازی ایران سرمایه وارد نکرده است. این مسئله هم  ربطی به تحریم هایی که گاه برداشته می شود و گاه احیا می شود ندارد. بلکه مسئله، تحریم های تسلیحاتی و حقوق بشر و .. است.

این قطعه ساز گفت: حال مذاکراتی که در حال انجام است هم برای لغو تحریم هایی است که در زمان ترامپ وضع شده و از این رو ما نسبت به سرمایه گذاری خارجی ها در این صنعت امیدوار  نیستیم.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.